Tips fra oss til september 2010-jentene

Calypso

Elsker forumet
Tenkte vi kunne ha en tråd hvor vi skriver litt tips til jentene på september 2010, for så å poste den der seinere[:)]

Så hva er deres mest brukte og minst brukte ting? Ellers nyttige tips og råd?[:)]

Mine tips

Mest brukt:
- Ullammeinnlegg
- Brystvortekrem (i begynnelsen)
- Bleiebøtte
- Gulpekluter
- Vippestol
- Lekematte
- Babygym (både vanlig med teppe og stativ)
- Microsterilisator
- Vaskekluter
- Ullsokker/ull"sko" m/knyting
- Nesesuger (den typen med filter og sugedel hvor du suger selv)

Unødvendig:
- Kortarma bodyer (kun brukt et par ganger under pysj)
- Fler krabbetepper (jeg fikk noen, men endte opp med å kjøpe en lekematte() istedenfor)
- En drøss med sokker! Bruker heller ull.
- Mange luer
- Ytterjakke
- Jakker med glidelås! Og hette. Irriterende...
- Pysjer med glidelås nedover ene beinet. Endte på ene siden av bleia og irriterte der.
- Masse flasker (sikkert kjekt å ha et par stk. i tilfelle, men vent med å kjøpe fler til du trenger)

Ellers:
* Vent med å kjøpe amme-bh til ammingen er igang, fint å ha noe å reise hjem i og de første dagene før melka kommer for fullt, men brystene forandrer seg så ikke kjøp mange på forhånd (er ikke sikkert man ender opp med å amme engang).
* Smokk var veldig greit her etterhvert, men kjøpte ikke før jeg følte jeg trengte det.
* Tepper er kjekt å ha. Til å ha på i bilen, ha under dyna, når babyen ligger på matta osv.
* Badestol er også kjekt å ha.
* Ammetopper trengs ikke. Singletter fra H&M, Vero Moda osv. fungerer utmerket!
* Ullklær er supert (men ikke kjøp mye før du veit om babyen reagerer på det), og det er også bestemødre osv. som strikker[8D]
* Koseklut [:)]
* Nattpose er kjekt når man har baby som sparker av seg dyna[;)]
* Balje med stativ syns jeg er veldig greit! Fin arbeidshøyde og det sparer ryggen min.
* Tisselaken og håndkle i senga (foreldresenga); lekking, gulping osv.. Med både tisselaken og håndkle slipper man å skifte alt på senga hver gang det gulpes/lekkes i den, da er det bare å bytte håndkle

Om vi må skifte bleie på natta skiftes den i senga for å unngå å vekke baby mer enn nødvendig. Så jeg har våtservietter (så jeg slipper å stå opp for å våte en klut), et håndkle til å tørke med og en liten samling med bleier ved senga.
Ammer også i senga på natta..

Og lykke til ja![:D] Gled dere masse![:D][:D]

Must haves:
- Brystvortekrem (i begynnelsen)
- Gulpekluter
- Vippestol
- Babygym
- BÆRESKJAL!! (roer seg ALLTID innen 5 min i det[:)])
- Smokk!
- Bamse (overføringsobjekt)
- fenikkelte (til babyen)
- Brystpumpe
- AMMEPUTE!
- Gulpesmikker -og mange av de!
- uro e.l over dagsenga

Unødvendig:
- Kortarma bodyer
- Ytterjakker
- Jakker med hette.
- 17 strikkesett i strl 0-3 mnd.. Be folk strikke større!!
- mer enn 2 bukser i hver str.. Husk at størrelsene overlapper! (spes. 56 og 62)
- Tynne "inneluer"
- "sko" (man får mange søte i gave, men de blir ikke brukt..)

Mest brukt:
- Gulpekluter
- Baby Bjørn / bæresele
- Brystvortekrem (i begynnelsen før jeg gav opp amminga)
- Eletrisk sterilisator
- Babygym
- Dagseng med hjul / vugge (så slipper du bysse i søvn, legge babyen ned - for så å prestere å vekke h*n opp igjen...)
- En GOD trillevogn med mye plass inni så du kan bruke den lenge!
- Sparkebukser med fot (vi hadde halvparten med lange ermer (kortermet body under) og den andre halvparten med sparkebukser uten ermer (langermet body under) så her ble både langermet og kortermet body brukt like mye)
- Badekar som hviler oppå vårt eget badekar (slipper å bøye meg så alt for mye. Genialt)
- Hel ytterdress med fot

Unødvendig:
- Bleiebøtte
- Vibrerende vippestol (vanlig vippestol med gode fjæringer er mye bedre. Vi bruker ikke den vibrerende funksjonen lengre)
- Tynne sokker (kjøp heller de litt tykke)
- Ytterjakke
- Mange luer (en tynn og en tykk holder)

Ellers:
- Jeg enda opp med å ikke amme, så amme-bh ble bortkasta penger (det samme gjaldt innlegg (vent med å kjøp med andre ord)).
- Vi har vanlig kommode med skuffer og har stellematte oppå den med skli-duk under (hvorfor bruke myyye penger på en stellekommode med badekar under når du bare må selge den eller stue den vekk etter knapt 1 år?!! Vesla mi kommer til å ha kommoden sin i mange år fremover!!)

Lykke til med septemberbaby 2010! Dere har en fantastisk tid i møte! ?

nødvendig:

Nattlys, kjekt å ha når du ammer om natten, slipper å prøve i mørket(og bomme) eller slå på så masse lys.
Tisselaken; del BLIR mye melkesøl i starten, brystspreng iløpet av natten er ikke uvanlig, og da LEKKER det.
Tålmodighet[:D][:D] Selv om du har verdens roligste baby, trenger du dette for å tyde hva som skal skje nå.
invistere i en GOD bilstol med en gang, så slipper du å måtte tenke på ny med en gang.
God barnevogn. Tenk over hva du skal bruke den til. Godt med rom i bagdelen, for vinterposen og voksende babyer.
Purelan; utmerket til såre brystvorter, og hvis du ikke sliter med det, utmerket til sår stump[:D]
Brystpumpe Jeg hadde melkespreng alt 1. kvelden, pga at babyen SOV hele dagen. kan kjøpes når du trenger det, bare send gubben på apoteket.
Helsetepper, godt å svøpe den lille i, og kan brukes lenge. Vi har 4 men i barselstida syntes jeg det var for lite.
Nattdrakter med knapping i skrevet istedenfor hele med glidelås.
Omslagsbodyer, pappaens favoritter, for da slapp han å ta bodyen over hodet.
MASSE kluter, man kan visst aldri få nok!

Unødvendig:
Smokker, lillemann ville og vil framdeles ikke ta smokk.
Flere flasker. Vi får ham ikke til å drikke av flaske. Kommer til å prøve kopp etterhvert.
Melkeoppsamler, glemmer å bruke dem, så den kunne jeg spart meg å kjøpe.
Albueskjell: [8|] Har ALDRI brukt dem...
.. å ha sprinkelsenga stående klar flere mnd før fødselen. Vi samsover enda vi... (4mnd gml)

Slapp av og ta alt med ro. Barnet tåler at du gjør feil, og du vil tilslutt finne ut hva det vil. Sov når babyen sover, du vet aldri hvordan natta blir, og du er jo uansett trøtt[:D]. Nøl ikke med å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg hvis du sliter. Da vil du raskere få hjelp, og du klarer ikke å knuse selvtilliten helt med å sitte å slite med alt alene. Benytt deg av den hjelpen du får.. å ikke ta imot hjelp pga stolthet hvis du er dødsliten er bare dumt.

Kommer muligens til å legge til mer senere..

IKKE BRUKT I DET HELETATT:
-Helsepledd( fikk beskjed om at jeg måtte ha minst 5..)

LITE BRUKT:
-Smokk og flaske, tar ingen av delene..
-Ammeputa, brukt den to ganger, var mest i veien

VELDI MYE BRUKT:
-Lammeskinn, har til vogna, et stort på gulvet i stuen og et i senga
-Ullpledd fra lillelam.no! (Elsker det å har brukt hvert dag, mykt og fint! Både om natta om det er kaldt og over seg på dagtid når han kviler i stuen osv
-Ullklær. Hadde jeg visst kor deili det var å hvor praktisk å hvor mye vi kom til å bruke det så hadde jeg omtrent bare kjøpt det.
- Klær i str 50( Even var 3850 g og 50 cm lang, brukte 50 frem til han var ca 1 mnd, fikk beskjed om å ikke kjøpe det, så måtte ut å handle etterpå, for 56 var for stort)
-BRYSTPUMPE, trodde jeg ikke trengte,så kjøpte ikke, men måtte fort skaffe meg det.

Kommer sikkert på mer senere[;)]

Tenk nøye igjennom valg av vogn, vær 100%sikker at vognen passer årstid,før og værforhold. Da slipper dere å irritere dere over ei vogn som ikke fungerer optimalt og slipper styret med å selge for å kjøpe nytt. Taper en del penger på det, da det er vanskelig å selge ei lite brukt vogn til ok pris.
Gode ullplagg er ett must syns jeg.
Trenger ikke mange sett i de 2 minste str, jeg har lagt vekk en del klær i str 50/56 og faktisk 62 som aldri er blitt brukt.
En god og varm vinterpose er og lurt, jeg er kjempe glad jeg kjøpte lammeskinnspose da denne vinteren har vært kald. Har og en hjemmesydd voksi jeg kjøpte her inne jeg er glad i.(bruker den på mildere dager)
Klær med hetter er håpløst, likeså er stive dongriklær. Ja, de er tøffe men de er ikke noe særlig gode da de er så stive, og tror neppe det er behagelig for en liten baby.

startpakken fra gullull!!
gullull.no
verdens beste teppe,er med overalt å holder bebien varm!!![:D]

Være klar for at det faktisk er stor forskjell på størrelsene.f.eks merket pippi er veldig smått i str. Kjedelig hvis man ikke rekker å bruke klærne man har kjøpt!
Baby call, særlig hvis babyen skal sove ute. Pass på at ikke den som skal ligge i vogna kan motta signal! De fanger opp forskjellige samband og andre babycaller og kan forstyrre din baby..
Kjøp en kosefille eller bamse og ha den i sengen din inntil huden en stund før babyen kommer. Når babyen får denne oppi vugga/senga si vil den kjenne lukten av mamma og kanskje ikke føle seg så ensom[:)]

Gratulere så mye me september 2010 baby!!! En knall mnd å få baby på[:D] 

**MÅ HA**

Omslagsbodyer, brukt ikke nå anna de første 2 mnd!!
VIPPESTOL!!!! ( go underholding for snuppa da mamma sku dusj, har itj kunna vært foruten den[:)])
Bodyer med LANGARM og strømpebukser og enkle bomullsbuksa ( brukt nesten itj nå anna i begynnelsen:)
Ullpledd - har 3 stk hjemmestrikka, 1 i senga og 1 i lekegrinda og 1 vi bruke overalt!!!! vogn, bilstol, på helsestasjonsbruk (før og ette veiing)[:D][:D]
Ullklær
Voksiposen - arvet en orginal og sydde en sjøl, veldi fornøyd me den hjemmelaga, brukes mest pga av plass i hardbagen på teutonia s3!! super og enkel
              oppskrift på hobbyforumet!!
Vogna ( ble brukt som dagseng fra dag 1)
Heldress med fot !!
Microsterilisator fra fisherprice (enkel og grei) 199kr inkl 5 flaska (likt ikke tutten, bytta t mam sine for dem passa)[:D]
Babygym , utroli kjekkt når dem ska bynn å ligg for sæ sjøl, kjedeli og glan i taket[:)]
Gulpekluta/Gaskluter !! Snuppa her begynt etterhvert å gulp VOLSOMT my, så lurt å invister i endel!![:D]
Gulpe/siklesmekker fra name it, knall!!![:D]

**Unødvendi**

- tynne lua!! fikk mang og brukt ingen, suppa vart tatt me sugekopp så hadd vond i hode i begynnelsen på sykehuset, e vel der dem bruke dem mest.
- kortarma bodya

**Kjekkt å Ha:**

Bæresele har både baby bjørn og mei tai(utrolig kjekkt om itj babyen har lyst å ligg alein å du føle for å vask eller babyn e vanskeli å få i søvn)[:D]
Babycall
Nesesuger
Nesespray
Øyeskyll

Kjekkt å kjøpt inn alt på forhånd, va my alein i begynnelsen så suns d va vanskeli og bare dra en tur på butikken, så d va supert at vi eller æ (den utålmodige) hadd kjøpt inn d meste[:D]
Ska du amme e d lurt å kjøp inn i allafall 1 pk me ammeinnlegg, Lekk ganske my t å bynn me.
Viktig me ei god vogn og en go bilstol. Vi har akta graco sin bilstol logica s , god stol men veldi romstor og tung, så æ har hlr villa gått for maxi cosi sin har æ skulla valgt på nytt:) my supert tilbehør t den[:)]
å vi har teutonia spirit s3, å e super fornøyd!!! no har vi jo brukt den på sommer og vinter føre og den e som alle andre vogne super på begge dela[:)] seffølgeli ganske vanskeli å trill i djup snø, men der trille vi hlr ikke!!!

men lykke t me alt innkjøp og svangerskap og fødsel[:D][:D]

og brukk WWW.FINN.NO masse fint og finne og mange penger å spare[:D][;)]

Veldig nyttig:

Strikka babyteppe i babyull. Jeg har brukt det hver dag siden han var født. Jeg tuller han i det når det er kjølig, og har det rundt han når han skal legge seg om kvelden i senga så han ikke blir våken av å bli lagt i ei kald seng, og jeg bruker den i stedet for dyne eller pose når han sover i stua på dagtid. I tillegg ligger han på det når jeg er på mor/barn-trimgruppe og babysang.

Ei god vogn. Jeg priser meg lykkelig over Emmaljunga modeal-vogna selv om den var dyr, for den er så god og solid at jeg kan trille nesten overalt. Det har vært noen snøkanter jeg har slitt litt med, men den kommer frem bedre enn mange andre vogner.

Gassbommulskluter, for de blir brukt som gulpekluter og ammeinnlegg.

Jeg kjøpte putesett med to puter på jysk. Ene puta er som en pølse, og den brukte jeg mellom bena når jeg hvilte/sov før fødselen på  grunn av bekkenløsning, og den andre som ser ut som en kjempestor hodepute fungerer supert som ammepute.

Bortkasta:

Hettejakke: Upraktisk å bruke inne for hetta er i veien og det blir klompete, og for mye klær å ha under uteklærne, men veldig tøff og se på.

Og et råd til. Ikke kjøp for mye for tidlig. Det finnes butikker etter fødselen også i tilfelle at barnet blir større eller mindre enn du trodde, og noen ganger kan en ta feil av kjønn.

Must haves:
Ull bodyer i str 60 fra janus! Bruker de enda- strekker seg godt!
Vippestol! Brukte den til snuppa når jeg skulle i dusjen.. genialt!
gulpekluter
gulpe/siklesmekker fra Name it- har sikkert 30 stk i omløp..
hel dress - vår er fra nøstebarn- kjempefin! Str 62/68
Brystpumpe! Vi bor ikke akkurat sentralt- dro hjem fra sykehuset på en lørdag med ei jente som bare tok den ene puppen. KRISE.
Klær i str 50- alt vi fikk var 62.
Engangs stelleunderlag- supergenialt å ha i stelleveska!

Greit å ha:
Babycall
babygym
bæresjal - lita snuppe som ikke ville ligge alene mye, og heller ikke sov mye på dagtid uten å trille.. ja da er det greit å ha noe å bære i hvis man føler for å gjøre noe i huset, eller for å roe jenta ved vondt i magen..
tummytub- bruker bare den til å bade i- fin også hvis babyen sliter med kolikk. fin å få opp rap i!
Nesesuger

Lite brukt:
Helsetepper- brukte babyteppet fra Ikea og kid, ellers rørospledd til å ha over baby i bilstil når man skulle inn og ut av bilen.
kortermede bodyer
smokker og flasker- jenta vil ikke ha noen av delene
Ammepute- brukt 2 ganger
Bleiebøtte

Hmm.. ja dette var det jeg kom på i farta.. Lykke til med septemperbabyer! Kjempekos. Nyt tiden, den går så veldig fort! [:D]

Wee!! Gøy tråd!! Vi fikk gode tips fra 2008 husker jeg, men vi måtte jo be om det selv :) hehe

Først!! GRATULERER MED 2010 baby!

Ting vi ikke hadde klart oss uten som var absolut must for oss :
* Omslagsbodyer for 1-2 mnd :) Hatet alt annet.
* Ullbodyer og stilongs (har brukt dette hver dag siden november)
* Elsker strikkejakker med knapper (bruker når vi er ute på cafe, inne når det er kaldt, osv. kan liksom ha den åpen også og det syns vi var greit.
* Ullsokker (helst hjemmestrikket med snor)
* hjelmlue i ull (bruker kun 2 stk)
* BRYSTPUMPE! i alle fall hvis man vil fullamme, og kunne komme seg litt ut av hus uten baby.
* Ammesinglet fra HM. (Bruker det så og si hver dag, og på sykehuset er det helt genialt! Finnes i S,M strl..)
* Vippestol (har brukt denne helt fra nyfødt)
* Ikke minst lammeskinn, en til sengen og en til vognen
* Sparkepose i ull
* Mesoft kompress til vask av stumpen de første 2 mnd
* Strømpebukser
* ammeinnlegg!! (lakk som en foss døgnet rundt)

Kommer nok på mer som jeg vil fylle på

Konklusjon! hehe.. ull er bare helt fantastisk på høst/vinter regulerer varmen og de blir ikke Svett :D bruker det i pysj og alt mulig!

Unødvendig:
* babygym :P Her er det mer interesant å lage selv, henge opp ting og bytte de ut hele veien. TIlpasser også tingene etter hvordan nivå babyen er i.

Ellers tips:
* Dersom alle gir dere klær i 62? Så bytt noen av klærene til større str hvis det er mulig. F.eks 68? Hadde ekstremt mye i 62, alt for mye, men fikk brukt alt for vi brukte de tidlig og veldig lenge.
* ikke "RUG" på str 50, vi gjorde det uten å tenke over det, og måtte hoppe over 56
* Begyn på babysang, babysvømming!!! Saves my day sometimes :) Kjempe koselig for mor og barn!! ANBEFALER PÅ DET STERKESTE
* Når vi er hjemme går det kun i body og strømpebukse, men pynter han med "vanlige" klær når han skal ut!
* vi brukte kun sparkebukser med for de første to mnd, etter dette fant vi ut at klærene varer lengre når det er uten fot ;)

Mest brukt:
- voksi urban- herlig pose å ha i vogna (kan ha på forlenger, så varer den lenge) og ikke trenger babyen å ha mye klær på heller
- ullbodyer og bukser
- joggebukser og andre myke bukser
- smekker (bare vent til tenna kommer)
- gulpekluter, får ikke nok av dem!
- vippestol
- babybjørn/annet bæretøy, et must når man har en baby med magevondt
- elektrisk ammepompe (så lite forskjell i pris at den ambefales i stedet fpr å måtte amme manuelt
- tynn ulldress. Holder lenge, bare å rulle opp armene, og den varmer uten å bli for stor i bilsetet
- Smokk! Jeg skal ha med det på sykehuset om det blir et barn nr. 2 samme hva de sier!
- Stor og stødig vogn med store hjul
- pysjer (får aldri nok)
- leke å bite i når tenna kommer
- flasker, kjekt å ha noen selv om du ammer, så kan andre mate om du vil ha litt fri. PS. om du kjøper avent sine, kjøp de store flaskene, men kjøp med tut nr. 1, går fort til at de små er for små!
- helselaken x 3,4,3 stykk
- moren min sine hjemmestrikka sokker med knyting, detter så lett av ellers!
- lue med hals i ull, genial!
- Tommytub: genialt for babyer med vond mage, og fint for en mor som synes det er slitsomt å holde og bade babyen!
Lite brukt
- str. 50 klær
- manuell ammepompe (hvorfor kjøpte jeg ikke elektrisk med en gang, ikke så mange kr. forskjell)
- kortarma klær
klær med hette, håpløst!
- kurv: Kjempefint med kurv, senga er så stor når de er små, men han vokste jo fra den med en gang... over 1000 kr ut av vindu liksom

Ellers:
- Ikke dumt å skjekke finn.no etc. for å se om det er greie vogner der. Vi kjøpte simovogn til 1200 kr som vi er utrolig fornøyd med. Brukte pengene på et bra bilsete og ei grei seng etc
- Ikke noe nederlag om du ikke ammer.. men du, og du, så lettvint å ha mat ferdig hvor en man går, når man først kommer i gang. Et strev i starten, men verdt det! Gutten min nekter plutselig pupp på dagtid, og jeg merker hvir lettvint det var å slippe å styre med vann og flasker og slikt!

Håper tipsene hjelper [:)]

Gratulerer med septemberbaby!

Har jo et barn fra før; og noen gull kjøp jeg har gjort denne ganga i forhold til forrige gang er blant annet

- elektrisk brystpumpe. Forrige gang hadde jeg bare manuell pumpe og denne fikk jeg aldri til. Fikk ut knappe 20 ml husker jeg. Nå med elektrisk pumpe kan jeg pumpe ut ti ganger så mye! Kjekt og ha et lite lager i frysen!

- Har og mikrosterilisator denne ganga. Veldig kjekt og kunne stable flasker og smokker inni den og sterilisere de i mikroen. Slipper alt styret med koking i gryte.

- Har og kjøpt en bilstolpose som jeg synes har vært genial! De første månedene (før vinteren og sprengkulda kom) satt ho bare i bilstolen med vanlige inneklær (body og strømpis) inni den bilstolposen. Satt veldig lunt og godt oppi der. Nå i vinter har jeg bare på ho en tynn ulldress over de vanlige inneklærne.

- Denne ganga har vi og mulighet til å ha stellebordet på badet. Dermed bruker vi sånne tørrservietter som vi fukter og vasker rompa med hvis ho har bæsja. Sist gang var vi langt fra vann og måtte bruke våtservietter. (Men, ho led ikke noe nød av den grunn altså! Men, er glad vi er rett ved vann denne ganga).

Minst brukt;
amepute i forbindelse med amming. Den ligger i sprinkelsenga for å lage det litt lunt. Ligger med hodet inni (puta ligger som en omvendt U rundt hodet hennes. Til denne bruken er ammeputa genial!
ammetøy; funker veldig greit med vanlig singlet med en genser over. Da kan du bare dra ned singleten og bhen og så kan du fremdele føle at du er tildekt selv om du ammer.
små flasker; ingen vits og kjøpe. Skal du bruke flaske så gå rett for de store. De små blir veldig fort altfor små! Rommer jo bare 125ml.

Mest brukt;
glupekluter; kan virkelig ikke få nok!
gazkluter; har delt de i to og så brukes de om kosefiller. Storesøster har det og lillesøster liker å ha noe opptil hodet når ho skal sove. Veldig kjekt å ha slike i stedet for fine flotte kosekluter. Da kan de byttes ut og vaskes, og det er ikke krise hvis den forsvinner. Bare og bytte ut med en ny. Mange søte kosekluter som finnes; men hvis du venner barnet til en slik spesiell ting så får du lett et problem hvis den blir borte...
tisselaken under lakenet; både i mi seng og babyens seng. Blir endel melkesøl og gulpesøl. Kjipt og ødelegge madrassene.
Tummytub; badebøtte
ullteppe, helseteppe. Greit og ha flere.
babycall
smekker; veldig greit når ho begynte å sikle så veldig da ho var rundt tre måneder! Hvis ikke var ho gjerne klisvåt til navlen på null komma niks!
smokker/sutter; her har vi prøvd mye forskjellig. Mend et er mam suttene ho best liker.

Vil til slutt be alle skrive ned ting og tang som skjer med babyen din; når h*n begynte å smile, le, rulle osv. Du tror du husker, men det gjør du ikke![:D][:D] I promise you!

Ta deg og tid til å freshe deg litt opp før babyen kommer. Bestill frisørtime og frisk opp håret ditt. Når babyen først har kommet så er det ofte ikke så lett og komme seg avgårde til frisør og slikt de første månedene!

mest brukt:
- babybjørn bæresele (bor i 4.etg så den brukes omtrent hver dag. ihvertfall når vi skal ut)
- voksi urban vognpose (da slipper man masse klær når man skal ut å gå tur. varmer bra om man har ullklær eller f.esk ull og fleece på babyen)
- babygym (brukt hver dag fra ca 1,2-2mnd alderen. Nå er hun 4mnd og har gått over til leketeppe).
- vogge
- engangsunderlag til stellebord (slipper mye vask og fine å ta med på tur)
- gulpekluter (her er det ingen gulping, men bruker de ofte når jeg ammer. blir ofte litt melkeklin).
- ammesingletter fra H&M. Geniale. Bruker de under hver dag. kjøpte to før fødsel og når ammingen gikk bra kjøpte jeg flere.
- babycall
- ting til stelleplass: mange kluter, q-tips tilpasset babyer, våtservietter, babyolje, sinksalve, kuldekrem, febertermometer, febernedsettende (det må du uansett kjøpe når babyen skal ta vaksine, men jeg kjøpte det før jula -just in case), en kurv eller evt annet å ha ekstra klær til babyen i -da slipper man å ta med barnet for å hente klær.
- Emmaljunga mondial vogn -flott vogn som funker også i snøen
- plastikksprøyter (her er de blitt brukt til tran, sviskesaft v sjelden avføring, vann, smaksprøver m.m)
- ullbodyer/bukser/strømpebukser (det som er blitt absolutt met brukt i vinter. neste år ønsker vi oss kun ull).

minst brukt:
- vippestol (her fungerer teppe på gulvet mye bedre)
- flasker (nekter å ta flaske)
-ammepumpe (anbefaler å leie/låne en frem til man ser hvilket behov man har. her er den kanskje brukt 10 ganger - kun ved spreng. babyen vil som sagt ikke ha flaske...)
- ammepute (babyen hadde hoftedysplasi ved fødsel og måtte ha støttepute som gjorde at ammeputa bare var i veien. etter støtteputa var tatt av var vi vant til å ikke bruke den, så da ble den glemt)
- sparkedreser/pysjer med føtter (kan b are brukes en liten periode + at babyen her ofte sparker beina sine oppover i pysjen/dressen. Plutselig henger beina på pysen bare å slenger.
- klær i str 50. vi fikk en stor jente som kun passet 50 i et par uker.

sikkert mye mer oså.... men kommer ikke på mer akkurat nå[:)]

Ikke kjøp pysjer/sparkebukser med glidelås eller hette!
Glidelås-"drageren" har en tendens til å stikke opp i halsen av og til og forårsake hyl-gråt fra baby'en!
Hetter er alltid i veien, krøller, og er ellers helt unødvendig. Det er så mange ting som har hette, så det blir liksom lag på lag med hetter i tillegg til luen som også skal på!

Beste kjøp: Body'er som man knepper rundt babyen - som man slipper å dra ned over hodet.
- og vugge-"kuler" til å skru på bena på sprinkelsengen slik at man kan vugge på denne. Mener det var på Brio jeg fikk dem.

saueskinnspose med vindtett stoff til å ha i vognen!
ALDRI opplevd at lillegutt har blitt kald i vognen!![:D]

Nå har jeg postet denne på september 2010[:)]
Sleng gjerne på fler tips&råd

MYE BRUKT:
- Ammepute. Kjøpte min på brio og den er en "hel" pute - mye bedre enn de med "kuler" som flytter på seg!
- Gulpekluter.
- Spilledåse i senga da hun skulle sove.
- Helsetepper og/eller andre pledd. Vi tulla henne inn lenge, da hun sov bedre da. Og greit å ha når det blir kaldere i været.
- Vugge, kurv e.l. på stua når de skal sove på dagtid. Det har vært godt til oss hvertfall, MYE brukt og står fremdeles framme etter seks mnd.
- Babycall.
- Greit å ha en ammebh og ammeinnlegg med på sykehuset, jeg lakk som ei sil!
- Vippestol.
- Bleiebøtte. Greit å ha så badet ikke blir en stinkbombe
- Zinksalve.
- Babyolje.

LITE BRUKT:
- Kortarmede bodyer, hva var det jeg tenkte på? De ble kun liggende i skapet.
- Tynner sokker. Kjøp heller frottésokker.

Ellers brukte vi størrelse 56 til hun var fire måneder, så det er veldig stor variasjon på ungene. 62 nå! Ikke bruk penger på å kjøpe noe særlig med klær før den lille er kommet til, vi fikk noe sinnsykt med klær og måtte bruke de på "skift" for å få brukt alt! [:)]
Ellers er det greit å ha et-par babyhåndklær med hette og kluter til vask.

You must log in or register to reply here.
Back
Topp