tips for tannkjøttbetennelse?? *oppdatert*

Fever

Gift med forumet
jeg skyller og skyller med desinf. munnskyllevann og spiser paracet, men det sprer seg visst bare! AAArg!
Hva kan isåfall tannlegen gjøre?

...

Da har jeg vært hos tannlegevakten...

Var visstnok en type herpes ("forkjølelses sår") jeg hadde fått + infeksjon. heldigvis bare noe overfladig :) Så nå blir d paracet og penicillin til det gir seg.. Skulle heller IKKE bruke tanntråd og skulle bare pusse helt forsiktig.

Pusse tennene to ganger for dagen og bruk tanntråd daglig. Gjør du det og fortsatt har betennelse, bør du nok ta en tur til tannlegen. Hvis det bare er tannkjøttbetennelse (gingivitt) du har vil jeg tro tannlegen bare pusser, fjerner tannstein og instruerer deg i puss og tanntrådbruk.

er jo så hovent...skulle tro hevelsene skulle begynne å gå ned når man har pusset og renset tennene + brukt skyllevann og paracet... men neeei.. huff. Har en lymfekjertel i tillegg som jobber på spreng virker det som, for den er og helt hoven og øm..

om du pusser godt og bruker tanntråd 2 ganger daglig, så skal man bli kvitt tannkjøttbetennelsen iløpet av en uke eller to. Hvis ikke bør du ta deg en tur til tannlegen. Akkurat HVA de gjør er jeg usikker på, men de gir deg ihvertfall tips og råd om hvordan man pusser riktig. 

ok. får gi det noen flere dager da:)

Takk for svar

bruker corsodyl ja... men startet ikke med det før i dag. Kan tanneleger skrive ut penicilin altså? Kan man ta det når man er gravid da?

ORIGINAL: Zol80

Hva skyller du med? Corsodyl? Hvis ikke, prøv det [;)]

Corsodyl misfarger tennene om du bruker det over tid, men prøv heller Hextril. Gjør samme nytten, men tennene forblir hvite og pene[;)]

For det første, ikke puss tannkjøttet.. (så det var en som tipset om det)
Ellers er det som de andre sier, å pusse godt to ganger om dagen, og bruke tanntråd.
Pass på at du pusser godt helt oppunder kanten mellom tann og tannkjøtt.
Skyld med corsodyl en gang om dagen i en uke (ikke lengre!). Hvis dette ikke hjelper, ta en tur til tannlege/tannpleier da det sikkert er tannstein som er problemet, og det får du ikke vekk selv. Sitter dønn fast. Viktig å ikke slutte å pusse der det blør, der er det behov for ekstra god puss.

Mvh
Tannpleier [;)]

du som er tannpleier... kan det nytte å få penicilin hos legen?
Synes det er så rart at det bare sprer seg, har tom. spredd seg til de nederste tennene. begynte jo å skylle, rense å pusse når det bare var en liten "byll" på oversiden mellom to tenner oppe på torsdagskvelden. har prøvd å stikke hull,men virker ikke som det er så samlet, for det kommer ikke ut noe.

det som er like vont nå er lymfeknutene på halsen... er jo helt betente dem og virker det som...

det gjør ikke det...
er nok ikke en byll... hele tannraden nesten er jo helt hoven. Har prøvd det flere ganger, men funker ikke.

jeg er ofte plaget med tannkjøttbetennelse - det jeg gjør er å lage saltvann (kok 1l vann, tilsett 1ts salt)
skjyller munnen med det så ofte som mulig (ca 10 ganger om dagen) da er det borte i løpe av 2-3 dager!!!
om ikke det hjelper - da er det blitt så ille at du må få pencelin

har vært borte på et poff før når jeg har hatt det, men nå fikk jeg ingen forvarsel en gang. Ringte legevakt og forklarte...eller..sambo ringte... så nå er sambo å henter penicilin til meg. så blir d å ringe tannlege i morgen. Legen mente d nok var en infeksjon...

takk for tips alle sammen!!

Back
Topp