Tips for magevondt

FirstTime

Elsker forumet
Ser dere skriver litt av hvert her og att mageknip/luft er jo vanlig for bebis. kan vi ikke samle noen tips??

Eneste jeg kan...(som vel er helt opplagt[8|]) er holde henne i den stillingen slik att hun har magen ned og så dingler jeg med henne.....hun ligger med magen oppå armen men lissom....

Miniform dråpa før måltid... Massere rundt navlen, søskenbarnet mitt sei d e der tarmane ligge å av å til hjelpe d å massere forsikti der, bruk gjerne litt babyolje. Åsso kan d hjelpe å presse føta opp mot magen, då kjenne ikkje dei luftsmertene so godt.

Her funker det å legge henne over på venstre siden... Da trykker hun seg og blåser ut!!!!

*Minifom dråper hjelper hvis barnet har vanskelig for å fordøye melkeskummet. Fåes kjøpt på apoteket,

*Fenikkelte. Kan gies 2ml forebyggende før hvert måltid. Eller ved behov, når magevonde har oppstått. Hjelper barnet til å rape eller fise inne 15 min. Fåes kjøpt på helsekost.

*Masser magen i sirkel. Når barnet ligger foran deg, ansikt til ansikt, så masser til HØYRE.
Ta tak i hoftene og vugg de side til side, forsiktig. Ta så tak i bena og strekk de ut, rist lett, bøy knærne og press forsiktig opp mot magen... Gjenta hver øvelse ca 5-10 ganger, før du fortsetter.

*sukkervann flytter fokuset bort fra smertene. Kok opp 1 dl vann, ha i 2 ss sukker. Bør oppbevares i kjøleskapet, max 2 døgn.

Ved sterke smerter over tid, noe mer enn forbigåenede luftsmerter? Så anbefaler jeg på det sterkeste å oppsøke kiropraktor!
http://www.babyverden.no/forum/tm.aspx?m=954181

Ringte jordmor nå på barsel for juliana har ikke bærsjet på ett og halvt døgn...men er ikke sur enda..men ville sjekke opp. Der sa det også (som jeg har lest her ett sted? ) att man kan ta tempen opp i rompen og da prøver de presse ut, og forhåpentilgvis kommer litt bærsj og

ta tak i labbene og skyv knærne til beibis opp mot mage først

når man ammer, så kan det også gå opp til en og to uker uten at de bærsjer før det blir krise..Dette fikk ihvertfall jeg beskjed om..

Men, har de vondt i magen så kan det hjelpe å trekke knærne opp mot magen (og det kan jeg skrive under på at funker, for her en natt så skulle jeg vaske han i rumpa..trodde han var ferdig med å bæsje jeg da... og da kom spruten!!Og jeg sto der med dritt på armen, og hele gulvet...[:)] Veldig deilig altså!!! Men, det er bra det funker hvertfall [;)]

nå masserte jeg henne rundt navlen og tok de benøvelsen..og jaggu kom det en klatt! [:D]

Jippi! Utrolig hvor mye fokus bærsj kan få...

hihi..

Klems! Så fint vi deler litt råd!

Thea har hatt vondt i magen i noen dager nå. Har brukt litt Minifom, men siden jeg trodde hun hadde fått ut alt i går ettermiddag/kveld, så stoppet jeg. Men nå er det på´n igjen altså [:'(] Har masert og tatt disse benøvelsene, prøver tempen i dag igjen etterpå, hun sovnet nå så da får hun lov til å sove litt først [:)] Stakkars liten.
Lurer sånn på hvorfor hun får sånn luft i magen? [8|] jeg har forstått at jeg har litt for mye malt i flasken hennes, men får en luft i magen av det da?? [8|]

ORIGINAL: Hege77

Thea har hatt vondt i magen i noen dager nå. Har brukt litt Minifom, men siden jeg trodde hun hadde fått ut alt i går ettermiddag/kveld, så stoppet jeg. Men nå er det på´n igjen altså [:'(] Har masert og tatt disse benøvelsene, prøver tempen i dag igjen etterpå, hun sovnet nå så da får hun lov til å sove litt først [:)] Stakkars liten.
Lurer sånn på hvorfor hun får sånn luft i magen? [8|] jeg har forstått at jeg har litt for mye malt i flasken hennes, men får en luft i magen av det da?? [8|]

Lille tulla vår fikk vondt i magen av malten. Tok kanskje litt mye i melken vi også. Hun reagerte med en gang. Vondt i magen og kvalm.... Husker det fra forrige gang også. Sønnen vår hadde kolikk så vi forsøkte også malt på han. Etter en stund fortalte helsesøster at malten kunne være litt tøff for de små magene og at noen ikke tålte det. Her i huset går det i fenikkel-te. Jenta vår er ikke veldig plaget med magevondt, men vi tar dette forebyggende (siden vi har kolikken fra forrige gang friskt i minne...).

Her står endel ting for kollikkbarn, mye av rådene kan jo følges selv om det ikke er kolikk:

http://www.apotek1.no/modules/module_123/proxy.asp?D=1&C=2340&I=0&tabmid=249

Back
Topp