Tips for behandling av sår?

Nora Kjær

Andre møte med forumet
Gutten vår (4mnd) fikk sår etter en langtur i bil og bruk av Natusan våtservietter (vanligvis bruker vi Sebamed eller bare klut/vann). Han ble kjempe rød i stumpen og det er blitt bare verre. Nå ser jeg rifter og sår. Har brukt salve fra Dr Greve siden i går uten å se resultater (det var noe fastlegen anbefalte). Leste på nettet der folk foreslo potetmel. Noen hode tips?

Gutten vår (4mnd) fikk sår etter en langtur i bil og bruk av Natusan våtservietter (vanligvis bruker vi Sebamed eller bare klut/vann). Han ble kjempe rød i stumpen og det er blitt bare verre. Nå ser jeg rifter og sår. Har brukt salve fra Dr Greve siden i går uten å se resultater (det var noe fastlegen anbefalte). Leste på nettet der folk foreslo potetmel. Noen hode tips?
Kun brukt potetmel på det lille av sårhet som mini hadde, funket iallefall supert.

Hvis det er åpne sår skal det ikke smøres, men bruk potetmel eller parfymefritt talkum.

Hvis huden er hel kan du smøre med zinksalve eller inytinol.

Lufte godt ved bleieskift :)

Bruk bare olje i badevannet og bruk mesoft med vann eller olje å vaske med ved bleieskift. Parfymefri olje.

Tusen takk for gode råd! Utrolig nok tok det bare et døgn før stumpen ble mye bedre! Hver gang jeg skifter på bleia og løfter litt, tisser han mange ganger mens jeg skifter på han. Ganske irriterende men skjønner at det kan ha en sammenheng. Kan dette tyde på at han har fått sopp infeksjon? I tilfelle, hva er behandlingen?

Tusen takk for gode råd! Utrolig nok tok det bare et døgn før stumpen ble mye bedre! Hver gang jeg skifter på bleia og løfter litt, tisser han mange ganger mens jeg skifter på han. Ganske irriterende men skjønner at det kan ha en sammenheng. Kan dette tyde på at han har fått sopp infeksjon? I tilfelle, hva er behandlingen?

Så bra han er bedre :thumright

Hva tenker du på? At det at han tisser når du skifter på han er et symptom på sopp? Jeg er ingen lege men behandler sopp i samråd med lege ofte og har aldri hørt dette før. Hvorfor skulle en soppinfeksjon gjøre at han tisser ofte? Eller har jeg missforstått noe i innlegget ditt? Tenker du kanskje på UVI?

Babyer tisser ofte når bleia taes av, veldig vanlig. Spesielt gutter. Husker det gikk litt i perioder med min.

Inotyol-salve. Ingenting slår den! :)
Helt enig! Men bruk den kun ved sår, den lindrer godt og raskt, helt super! Ønsker man å bruke noe forebyggende når det ikke er sår kan man bruke Aselli ☺ Den er det ikke tjære i.

Helt enig! Men bruk den kun ved sår, den lindrer godt og raskt, helt super! Ønsker man å bruke noe forebyggende når det ikke er sår kan man bruke Aselli ☺ Den er det ikke tjære i.
Ja, bruker den kun som behandling og ikke forebyggende. Pleier å bruke en god zinksalve. Ellers er purelan også ganske bra for bittesmå stumper. :)

Ja, bruker den kun som behandling og ikke forebyggende. Pleier å bruke en god zinksalve. Ellers er purelan også ganske bra for bittesmå stumper. :)
Purelan er også en god idé ☺ Det har jeg ikke tenkt på. Bruker den jo til mye annet så ☺ Takk for tips!

Back
Topp