Tips for å komme seg ut

SVR

Andre møte med forumet
Jeg trenger tips for å komme meg opp av sofaen og ut på tur med babyen! Fødte ei jente i oktober, og synes det er et ork å komme meg ut - å pakke med seg alt bare sånn i tilfelle, få kledd både baby og meg selv, få med vogn osv osv.. For min egen psyke og helse trenger jeg å komme meg ut å bevege meg litt, men trenger tips og motivasjon hvis noen har noe til overs
 
Du har rett - det er skikkelig deilig å komme seg ut. Husk at for en liten trilletur så trenger du ikke å ha med mer enn deg selv og babyen i vogna! Vår første tur var superkort - kanskje 200 meter. Babyen må få mulighet til å venne seg til å kose seg i vognen også. Hvis den ikke sover kan det jo være litt stressende.
Anbefaler å dra ut helt selv - da slipper du å se på klokken og bli stresset av gode råd. Snu i tide og vær fornøyd med hver en meter❤️
 
Helt enig, man trenger ikke mye bare for å gå en liten tur! Når vi er på de daglige trilleturene har vi ikke med stelleveska. Jeg har ekstra ullteppe i bunnen av vognbagen, og en liten organizer på håndtaket til vogna. Med f.eks. munnbind, i tilfelle jeg stikker innom butikken på vegen hjem igjen. Når jenta sovner hender det at jeg hører på podcast (med lyden lavt på, men hun sover alltid godt i vogna). Det gjør underverker selv med en liten tur ut for min del.
 
Jeg og synes det er et ork. Påkledning for meg og henne og vi har ikke heis så jeg må panke opp og ned trappa til 2 etg. Men når jeg først kommer meg ut er det utrolig deilig! Merker det på psyken at jeg har godt av det da der blir mye innetid. Og hun sover bedre og bedre i vognen også. Så kan jeg som nevnt over høre på podcast eller ringe noen for å være litt sosial.

Har dere forresten barselgruppe? Alt er satt på pause her (Oslo) så jeg har ikke det. Merker det hadde vært deilig å møtt noen i samme situasjon som er like interessert i å snakke om bæsj og gulp osv! :)
 
Jeg og synes det er et ork. Påkledning for meg og henne og vi har ikke heis så jeg må panke opp og ned trappa til 2 etg. Men når jeg først kommer meg ut er det utrolig deilig! Merker det på psyken at jeg har godt av det da der blir mye innetid. Og hun sover bedre og bedre i vognen også. Så kan jeg som nevnt over høre på podcast eller ringe noen for å være litt sosial.

Har dere forresten barselgruppe? Alt er satt på pause her (Oslo) så jeg har ikke det. Merker det hadde vært deilig å møtt noen i samme situasjon som er like interessert i å snakke om bæsj og gulp osv! :)

Vi har ikke organisert barselgruppe gjennom helsestasjonen (vi bor i Kristiansand kommune), men er med i en utenom. Det er veldig fint å treffe litt folk, og akkurat nå som vi ikkje går på kafe eller på besøk til hverandre er jo tur et alternativ. Men mange av de i gruppa går veldig gjerne tidlig på dagen. Her i huset våkner snuppa i 9-tida, så når vi er klare for tur er de andre ferdige med å gå, hehe;)
Idag kom vi oss heldigvis ut i deilig vintervær, så de 2 timene kan jeg leve ei stund på :D
 
Helt enig, man trenger ikke mye bare for å gå en liten tur! Når vi er på de daglige trilleturene har vi ikke med stelleveska. Jeg har ekstra ullteppe i bunnen av vognbagen, og en liten organizer på håndtaket til vogna. Med f.eks. munnbind, i tilfelle jeg stikker innom butikken på vegen hjem igjen. Når jenta sovner hender det at jeg hører på podcast (med lyden lavt på, men hun sover alltid godt i vogna). Det gjør underverker selv med en liten tur ut for min del.

Helt sant, så lenge man ikke er så langt hjemmefra trenger man faktisk ikkje ha med seg så mye:hello2
 
Du har rett - det er skikkelig deilig å komme seg ut. Husk at for en liten trilletur så trenger du ikke å ha med mer enn deg selv og babyen i vogna! Vår første tur var superkort - kanskje 200 meter. Babyen må få mulighet til å venne seg til å kose seg i vognen også. Hvis den ikke sover kan det jo være litt stressende.
Anbefaler å dra ut helt selv - da slipper du å se på klokken og bli stresset av gode råd. Snu i tide og vær fornøyd med hver en meter❤️

Gode tanker, og man har jo sjelden noe man skal rekke i denne tida, så det har jo sånn sett ikkje så mye å si når man kommer seg ut. Kom meg heldigvis ut en god tur idag, så kan leve ei stund på det
:love7
 
Jeg hadde det likt som deg med første. Det var mye amming om nettene, så vi sov lenge om dagen. Til kl. 11 gjerne. Tok lang tid før jeg kunne si "ja, vi blir med på tur". Følte også at det var så styrere å pakke med meg ting, kle meg selv og babyen riktig, få det med ut i bilen (barsegjengen bodde veldig spredt) osv.

Nå med baby nr to, er det litt samme greia, men det er mer latskap. Er alene i to uker av gangen med barna, så når eldste er levert i barnehagen til kl. 9, er jeg fryktelig lat og bare daffer på sofaen innimellom rydding av hjemmet og amming/bleieskift. Men i dag var vi ute alle tre i 2,5 time. Og det gikk så bra. Jeg bestemte meg NÅ skal vi UT. Kledde på minsten etter amming og bleieskift, fikk kledd på eldste og meg selv så gikk vi ut sammen med naboen med sin smårolling.
Så utrolig deilig! Og jeg tenkte på det at når vi bare skal gå i nabolaget, hva er det så jeg styrer med? Få fingeren ut, tenkte jeg til meg selv.

Tror på en måte at vi bare må være litt tøffe mot oss selv og bare gå ut, selv om det føles som et ork. Og som de andre sier, det trenger ikke å være så lenge om gangen.
 
Jeg kler babyen i ulltrøye og strømpebukse, ulldress med sokker, lue, og legger babyen nedi en vinterpose med et ullteppe inni. Her er temperaturen rundt -3°c, eller litt varmere.

Syns også det er lettere å komme meg ut, hvis jeg fra morgenen har kledd babyen i ull, for da slipper jeg det 'steget' med å måtte skifte klær.
 
Tips:

1. last ned podcast eller lag en digg spilleliste
2. invester i skrittteller eller treningsklokke. Kan logge turene dine og følge med på skritt.
3. sjekk om det er noen trillegrupper på fb. Vi har her, og skriver innpå der om noen er interessert i tur.
4. Jeg har stort sett vogna liggende i bilen. Da er det bare til å sette henne i setet og kjøre dit jeg vil om jeg blir lei av å gå hjemmefra
5. Kombiner med ærend. Gå til butikken feks. Jeg kan også ofte parkere i sentrum eller ved en butikk, også gå en time før jeg handler.
6. Jeg har en søt liten hummelsekk som alltid ligger under vogna. Der er det bleier, våtservietter, klut og body + strømpebukse.

Vesla sover så godt i vogna, så vi er ute 2-3 timer hver dag. Innimellom går jeg ettermiddagstur med samboer også. Det er veldig koselig :happy:
 
Jeg og synes det er et ork. Påkledning for meg og henne og vi har ikke heis så jeg må panke opp og ned trappa til 2 etg. Men når jeg først kommer meg ut er det utrolig deilig! Merker det på psyken at jeg har godt av det da der blir mye innetid. Og hun sover bedre og bedre i vognen også. Så kan jeg som nevnt over høre på podcast eller ringe noen for å være litt sosial.

Har dere forresten barselgruppe? Alt er satt på pause her (Oslo) så jeg har ikke det. Merker det hadde vært deilig å møtt noen i samme situasjon som er like interessert i å snakke om bæsj og gulp osv! :)

Mener ikke kuppe tråden, men vi bor også i Oslo, så rop ut om du eller noen andre tilfeldigvis bor i nærheten av Midtstuen og vil trille her om kring:happy:
 
Jeg har heldigvis hund, så blir tvunget ut hver dag uansett vær og vind. Det var et skikkelig ork i starten, og fortsatt noen ganger, spesielt ved dårlig vær. Men det er så sykt deilig når man først kommer seg ut! Ungen får kvalitetssøvn i vogna og mor litt frisk luft. Prøv å lag en vane på det. Så er det ikke så stress som man ofte skal ha det til, mer en rutine! Jeg hører mye på podcast når jeg går tur og det blir nesten som egentid :happy: begynte med korte turer, så har de bare blitt lengre og lengre. Går alltid en time eller to nå:D
 
Mener ikke kuppe tråden, men vi bor også i Oslo, så rop ut om du eller noen andre tilfeldigvis bor i nærheten av Midtstuen og vil trille her om kring:happy:

Vi bor på Etterstadsletta! Hadde vært trivelig med en trilletur etterhvert :) Vi bor jo da på andre siden av byen så vi må vel vente til vi kan ta kollektivt og møtes et sted?
 
Vi bor på Etterstadsletta! Hadde vært trivelig med en trilletur etterhvert :) Vi bor jo da på andre siden av byen så vi må vel vente til vi kan ta kollektivt og møtes et sted?
Jeg blir gjerne med hvis jeg kan! Bor på Rodeløkka :)
 
Jeg pakker gjerne ned ting til tur dagen i forveien. Feks legger frem klær til lille og meg selv og pepper god lunch og kaffe til å ta med ut. Det hjelper for meg.
 
Back
Topp