Tips for å holde katter unna hagen *inspirert*

Minerva

Forumet er livet
VIP
Sånn, en (forhåpentligvis) kranglefri tråd om praktiske måter å forhindre løskatter og katteavføring i hagen - siden jeg opplevde at alle tips druknet i den andre tråden. [;)]

Sakset disse fra en kjerringrådside:
Få kattene vekk fra blomsterbedet

Legg en halv appelsin, clementin eller sitron på stedet du vil holde kattene borte. Må skiftes ut innimellom.

Drypp Bergamotolje eller peppermynteolje på en trebit og la den ligge i bedet. Katter liker ikke lukten og holder seg borte. Du kan også plante peppermynte eller lavedel for å holde kattene unna. Men det tar jo en stund før plantene har blitt så store at de blomstrer.

Plant fløyelsblomster. Kattene liker ikke lukten av disse.

Vil gjerne dele eit godt råd eg fikk. Fyll 1,5 liters brusflasker nesten fulle med vatn, og plasser dei ståande i hagen.

Ta bort etikettane fyrst, slik at dei er heilt blanke. Det skal visstnok halde kattane borte.

Har akkurat rigga til i hagen vår med 6 stk – etter å ha prøvd eddik, møllkuler, pepper, sitrusskal, og granbar.

Det siste var det einaste som hjalp – men no må jo plantene få lov til å koma fram i beda :o)

Det blir spennande å sjå om det hjelper – i alle fall enkelt og billig.

Lykke til!

Kjenner jeg er nooooe skeptisk til den siste der, men sitrusrådet har jeg vært borte i før og fester lit til.
Det er blant annet derfor man ikke skal rengjøre katteutstyr (do, matskåler osv.) med rengjøringsmiddel som lukter sitrus - da vil de ikke bruke det igjen! [:)]

Back
Topp