Tips for å få opp melkeproduksjonen?

Siljemh

Forelsket i forumet
Marsboerne2017
Har lite melk, kan ikke amme babyen nå pga såret brystvorter så pumper meg hver 2-3 time. Men syns aldri det blir noe mere melk? Kommer mellom 20-40 ml hver gang, avhengig av hvor lenge jeg venter mellom hver pumping. Babyen spiser mye mer enn dette så må gi mme i tillegg.
Prøver selvsagt ikke å stresse med dette da jeg vet at d kan hemme produksjonen men man blir jo automatisk stresset så det er vanskelig.

Lenger ned finner du ein tråd som heiter: Melka forsvinner!
Står nokon tips der inne :)

Du kan prøva å pumpa meir og oftare på nattestid. Er då mjølkeproduksjonen tar seg best opp meiner eg å ha lest.

Prøv ammehjelpen.no! Masse tips som står der, evt kan du ringe eller sende mail til dem og få veiledning

Kjøp melkeoppsamlere på apoteket og ha på det andre brystet mens du pumper deg ( legges inni bh-en). Da er jo utdrivningen i gang :-) funker veldig bra her. Renner nedi. Dessuten er det deilig å avlaste brystvorten med oppsamleren. Lykke til :-)

Husk at barnet får ut mye mer melk enn man klarer å pumpe ut. Og om man er anspent eller stresset kommer det enda mindre. Prøv f.eks amme te, drikk masse vann og pump deg ofte, spesielt om natta for å øke produksjonen :)

Amme selvom du er sår. Bit tenna sammen, det går over etterhvert og det er værst helt på starten av hver amming. Sjekk at ungen har riktig sugetak, klem ut litt mjølk som kan tørke på puppen etter amming, smør på purelan fra apoteket. :happy: Lykke til!

Dette innlegget er som jeg skulle skrevet det selv for et par uker siden. Var så sår, brystvortene blødde og jeg gruet meg til å amme. Kan love at det ikke bare er å bite tenna sammen!
Jeg pumpet til brystvortene var grodd, og ga morsmelk og mme på flaske. Når jeg da la babyen til brystet var det noe helt annet, og nå koser vi oss med amminga :) hadde nok gitt opp hele amminga om jeg skulle amma når det var så vondt. Har fortsatt ikke nok melk til å fullamme, men det blir bare mer og mer :)
Når jeg var klar til å amme igjen fikk jeg helsesøster til å se at babyen hadde riktig sugetak.
Tips for melkeproduksjon er å pumpe 2.-3. hver time på dag og litt sjeldnere på natt, pass på å spise og drikke godt :)

Dette innlegget er som jeg skulle skrevet det selv for et par uker siden. Var så sår, brystvortene blødde og jeg gruet meg til å amme. Kan love at det ikke bare er å bite tenna sammen!
Jeg pumpet til brystvortene var grodd, og ga morsmelk og mme på flaske. Når jeg da la babyen til brystet var det noe helt annet, og nå koser vi oss med amminga :) hadde nok gitt opp hele amminga om jeg skulle amma når det var så vondt. Har fortsatt ikke nok melk til å fullamme, men det blir bare mer og mer :)
Når jeg var klar til å amme igjen fikk jeg helsesøster til å se at babyen hadde riktig sugetak.
Tips for melkeproduksjon er å pumpe 2.-3. hver time på dag og litt sjeldnere på natt, pass på å spise og drikke godt :)
Helt enig med deg! Er ikke bare å bite tenna sammen når det er sår på vortene. Det er jo da det kan bli brystbetennelse. Jeg er på min andre runde med pumping nå. Håper på å amme igjen i natt. Har lest at babyene får bedre sugetak jo eldre de blir, derfor fortsetter jeg pumpingen. Hvis ikke så hadde jeg nok gitt opp for han får ikke godt nok tak :/

Åhh, det er så godt å høre at det ikke bare er jeg som har det slik! Fikk betennelse i de såre brystvortene så fikk en bakteriedrepende salve jeg bruker. De er blitt mye bedre så jeg har ammet han en gang i dag, men han suger fortsatt feil og det er vondt så jeg tør ikke å amme han til hvert måltid for er redd for å bli like sår igjen. Synes det er så slitsom med det flaske og pumpestyret:( Måltidet tar jo så lang tid. Så håper virkelig det løsner for oss og snart slik at jeg kan amme og hvertfall slipper å pumpe meg.

Helt enig med deg! Er ikke bare å bite tenna sammen når det er sår på vortene. Det er jo da det kan bli brystbetennelse. Jeg er på min andre runde med pumping nå. Håper på å amme igjen i natt. Har lest at babyene får bedre sugetak jo eldre de blir, derfor fortsetter jeg pumpingen. Hvis ikke så hadde jeg nok gitt opp for han får ikke godt nok tak :/

Det sa de til meg å på barselavd, at når de vokser blir de mer moden, klarer å gape høyere og får bedre sugetak. Det er derfor ikke jeg heller har gitt opp. Han suger brystvortene mine skjeiv og det gjør at de blir sår. Gir du mme på flaske? Har lest at det kan gjøre de sugeforvirret, så jeg matet han med kopp de første dagene men syns han svelgte så mye luft og fikk avåtil i vranghalsen så jeg turte ikke det mere.

Eg sliter med det samme med twinsa. Ho eine saug puppen så feil at det rant blod etter amming. Fekk blodbart istede for mjølkebart. Heeeeeilt jævlig! Da tok eg pause og har pumpa meg sia. Ho eine får litt pupp, men ho suger veldig ineffektivt :( Så, eg pumpar og ventar til dei blir eldre og forhåpentlegvis vil eg kunne amme begge to etter kvart :)

Eg sliter med det samme med twinsa. Ho eine saug puppen så feil at det rant blod etter amming. Fekk blodbart istede for mjølkebart. Heeeeeilt jævlig! Da tok eg pause og har pumpa meg sia. Ho eine får litt pupp, men ho suger veldig ineffektivt :( Så, eg pumpar og ventar til dei blir eldre og forhåpentlegvis vil eg kunne amme begge to etter kvart :)

Huff, d høres fælt ut :/ Her var det litt blod i gulpet til lillemann en dag, da rant tårene hos meg!

Det sa de til meg å på barselavd, at når de vokser blir de mer moden, klarer å gape høyere og får bedre sugetak. Det er derfor ikke jeg heller har gitt opp. Han suger brystvortene mine skjeiv og det gjør at de blir sår. Gir du mme på flaske? Har lest at det kan gjøre de sugeforvirret, så jeg matet han med kopp de første dagene men syns han svelgte så mye luft og fikk avåtil i vranghalsen så jeg turte ikke det mere.
Jeg gir mme på flaske ja, og mm fra pumping. Får bare ut 50 ml av gangen nå, så blir mest mme, men når jeg kan amme igjen så tar nok produksjonen seg opp så lenge jeg holder den vedlike :)
Det kan gjøre de sugeforvirret å gi flaske, men det er sjeldent det skjer har jeg hørt. Jeg bruker Mam anti-kolikk flaskene. Min lille fikk luft i magen av Avent sine. Nå har forøvrig sønnen min tatt totten siden samme dag som han ble født, så da ville han gjort seg selv sugeforvirret konkluderte jeg med hehe. Her tar han tott, smokk, flaske og pupp uten protester :)

Jeg gir mme på flaske ja, og mm fra pumping. Får bare ut 50 ml av gangen nå, så blir mest mme, men når jeg kan amme igjen så tar nok produksjonen seg opp så lenge jeg holder den vedlike :)
Det kan gjøre de sugeforvirret å gi flaske, men det er sjeldent det skjer har jeg hørt. Jeg bruker Mam anti-kolikk flaskene. Min lille fikk luft i magen av Avent sine. Nå har forøvrig sønnen min tatt totten siden samme dag som han ble født, så da ville han gjort seg selv sugeforvirret konkluderte jeg med hehe. Her tar han tott, smokk, flaske og pupp uten protester :)

Mi veksler også mellom pupp, flaske, smokk og totten, uten problem :) Merket at helsesøster ikke var så fornøyd med at vi har begynt med smokk, men jeg vil heller at hun bruker smokk enn totten..
Her skal vi til med økedøgn, og gå litt mer bort fra mme etter to døgn med mer amming. Synes det er litt skummelt å slippe kontrollen vi har hatt med hva hun spiser til å bare gi pupp og måtte stole på at hun får nok mat :O

Back
Topp