Tips for å få babyen til å sovne på kvelden?

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Sliter litt med å få vesla til å sovne på kveldene nå. Når hun først tar natt, så sover hun glatt ni-ti timer i strekk, men er en særdeles slitsom prosess å få henne til å sove... Hun er ferdig med siste skikkelige duppen i fire-fem tiden, blir trøtt igjen i seks-syvtiden, men om hun sovner da så våkner hun etter bare fem minutter igjen. Har forsøkt å legge henne både tidlig og seint på kvelden. Forsøkt å amme henne i søvn, bysse henne, vugge i vugga, la henne få ligge og pusle for seg selv uten stimuli (en av oss er alltid inne hos henne da, så hun ligger ikke alene). Hun sovner kanskje ved puppen, men våkner dersom vi legger henne over i vugga. Tør ikke lenger la henne ligge i senga vår alene de første timene hun sover (pleide gjøre det tidligere, og så legge henne over når vi la oss), da jeg har funnet henne våken og på magen i senga vår uten at hun lager en lyd som gjør at vi hører at hun er våken.

Hun er tydelig trøtt, gjesper, gnir seg i øynene, glipper med øynene, men klarer ikke finne søvnen. Til slutt tipper hun over til overtrøtt, og begynner å sutre og gråte. På det verste tar hun ikke natt før langt over midnatt. Er noe som har kommet siste uka, var ikke slik tidligere.

Hvordan gjør dere det, hva får deres baby til å sove?
 
Har fast rutine hver kveld. Når storebror skal legge seg kl 19, tar jeg med begge barna på badet lar storebror leke litt i badekaret imens jeg tar kveldsvask og tar på pysj på henne. Et par ganger i uka bader jeg henne raskt før jeg lar storebror gå oppi.
Så får hun ligge og pludre litt på en matte jeg har lagt på badet imens jeg sørger for at storebror blir ren og pusser tenner.
Ammer henne imens jeg leser for storebror, og så sovner hun samtidig med storebror imens jeg synger.
Hvis hun våkner til igjen når jeg legger henne i vugga får hun kanskje litt mer melk hvis hun ikke har spist så mye, og så legger jeg henne i vugga med musikk-uro over.
Føler de faste rutinene hjelper å forberede henne på at nå får hun snart sove, og at uroens lys og lyder hjelper å lulle henne hvis hun er litt for oppspilt :) får selvsagt smokk når hun skal sovne selv ;)
 
Faste rutiner er gull verdt. Her tar vi kveldsstell i 19.30 tiden, på med pysj og ammer i sengen så lenge hun ønsker, raping - og pakker henne inn i ullteppet i babynestet før jeg synger So ro lillemann og slukker lyset:)
 
Som over her, faste rutiner hver kveld. Har gjort det samme hver kveld siden han var ca. 6-7 uker. Uro er gull å ha på senga. Når han først er lagt tar jeg han ikke ut av soverommet, hvis han gråter snakker og koser jeg ikke. Tar han opp og bysser til han roer seg så legges han ned igjen. Gjentar til han sovner:) det tar tid i begynnelsen, men blir bedre etterhvert. Ved faste rutiner vet de hva som skal skje etterhvert som de blir eldre.
 
Vi har rutiner på kvelden, med kveldsstell til samme tid hver kveld (pluss minus ett kvarter ca), men ser vi har forbedringspotensiale når det gjelder selve legginga. Blir nok for mye kaving fra vår side når hun ikke får til å sovne, vi stresser og da blir hun stresset. Lest litt om opp-ned metoden, og vurderer å forsøke, men er usikker på om hun muligens er litt for lita for den ennå (tre måneder i går). Hun er også veldig var for lyder akkurat i innsovningsperioden (når hun først har sovna skikkelig kan vi rive huset rundt henne uten at hun våkner...), dersom det kommer lyder utenfra eller fra stua akkurat i det hun er på tur til å lukke øynene og gli inn i søvnen, så skvetter hun til og slår opp øynene igjen, og så må hun starte helt på nytt.

Men skal ikke klage, i går sovnet hun faktisk halv ti, og sov i ett strekk fram til halv ni i morges :eek:
 
Min sovner etter siste måltid på kvelden I 10 tiden og sover til en gang mellom 5-7. Spiser da ett måltid. Våkner stort sett til halv 8 og er våken til nitiden.

Har du prøvd å varme opp sengen på forhånd? Enten med å varme et teppe og tulle henne I eller en varmeflaske I sengen en stund før leggetid?
 
Min sovner etter siste måltid på kvelden I 10 tiden og sover til en gang mellom 5-7. Spiser da ett måltid. Våkner stort sett til halv 8 og er våken til nitiden.

Har du prøvd å varme opp sengen på forhånd? Enten med å varme et teppe og tulle henne I eller en varmeflaske I sengen en stund før leggetid?
Vi gjorde det i starten, hadde varmeflaske i senga hennes. Men etterhvert sov hun like godt når vi la henne over i senga si uten den, så vi ble sløve. Nå har vi begynt med det igjen, uten særlig hell foreløpig. Har dyna hennes over henne siste amming også, slik at jeg kan legge henne med dyna ferdig varm og god, men effekten har ikke vært stor sålangt :p Tror vi bare må bruke litt tid på å innføre gode rutiner. To uker siden vi kom hjem fra ferie, var på familiebesøk både her og der i fire uker, da sklei det meste ut... Og nå føler jeg vi forsøker både det ene og det andre, forvirrer henne antagelig, faste rutiner over tid gjør nok susen etterhvert :)
 
Hohoi, plutselig har hun visst knekt koden for innsovning helt på egenhånd! :D Steller henne, koser litt med pappaen, får masse pupp (til hun nesten sovner), blir lagt i senga si, "vuggesanger" på babycallen, kosekluten i hånda, og så ligger hun der og pusler litt før hun sovner helt uten protester :eek: I kveld sovnet hun kl ni, det er ny rekord, og jeg håper virkelig det fortsetter slik! :) En av oss sitter ved siden av senga hennes slik at hun ser oss hele tiden, men det er jo bare kos å sitte der og se på en søt baby som er i ferd med å sovne, ikke noe stress og skriking og trøsting og vugging etc. Bare to kvelder det har vært sånn da, så er muligens litt tidlig å juble, men jeg håper...
 
Back
Topp