Tips? Diaré

HvitLin

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Gutten min på 21 mnd har fått skikkelig diaré Han er i tillegg skikkelig forkjølet (hoster ille) Han drikker lite og det han drikker kommer raskt ut igjen som avføring. Dette er den tredje dagen, i går hadde han ca 14 bleier med diaré. Han spiser nesten ingen ting heller.

Nå er jeg veldig fortvilet.... Når vi våknet hadde han ikke tisset noe i bleien sin.

Men han leker og prater,løper rundt omkring og koser seg. Han er ikke sutrete o.l.
Men jeg er jo litt bekymret for dehydrering jeg da...

Noen som har noen råd??!?!?

Jeg ville absolutt ringt legen for hastetime!! De sier at luftveisinfeksjoner kan gi diare (og vi hadde en del runder med det i fjor). Frøkna mi fikk heldigvis i seg drikke da.
Men dehydrering er det jeg ville vært mest bekymret for! Det er visst ikke anbefalt å gi immudium osv til småttiser (sa legen her i alle fall fordi det er som regel en grunn til at diareen kommer). Men ring legen! Ingen her inne som kan svare bedre enn legen din uansett :-)

Gi han noe salt så kroppen holder på væske. salt potetgull, farris, salte kjeks e.l.
Knekkebrød og flatbrød skal binde magen som kan forhindre diare.
Ikke gi melk, det får fart på magen og i tillegg er slimdannende. Ammer du fortsetter du med det, det forebygger dehydrering.
bland i litt eplejuice eller lignende i vann, så drikker han kanskje mer. juice er bedre enn saft fordi det gir litt næring i tillegg. eple er bra for magen. biola og yoghurt også!

Tusen takk for svar. Han har melkeallergi, så han får ikke noe med melk i. Her har vi forsøkt eplejuice, vann litt farris o.l.

Han gråter tårer fortsatt da heldigvis... vi får se det ann, nå har han tatt opp drikkingen litt ihvertfall...

Okei. Da ville jeg gitt han det han ville ha av drikke. Om det så er tynn saft så ville jeg gitt det. Håper han kommer på bedringens vei snart :-)

Blåbær og blåbærsaft er fint, blåbær er med å binde magen. Banan binder magen. Grove knekkebrød er fint å gi de, kalle det kjeks og gi fri tilgang ;)

husk at det går mye vann ut med diare så om væske kommer ut der eller via urin spiller nok ikke så stor rolle tror jeg. tror aldri man blir aldri så dehydrert at man ikke har tårer igjen. han vil være ganske slapp om han er dehydrert. hvis du klyper litt av huden hans mellom fingrene dine og slipper, blir huden stående igjen eller glir den tilbake igjen?

Knekkebrød er iallefall ingen god ide, for dersom man har diare skal man unngå fiber.
Gi han loff, og husk å få i han væske!
Det er væske i mat og, så hvis han ikke drikker mye, kan han få i seg væske via maten.
Vær forsiktig med frukt da, det får jo fart på sakene.

Tegn på dehydrering er jo konsentrert urin (lukter og er mørk på farge), nedsatt allmenntilstand/slapphet og du ser det på huden.

Blåbær skal visst hjelpe godt, men ville tatt kontakt med lege ògså da...

Back
Topp