Tips ang mugg på vogn?

namba

Forumet er livet
Vogna til Frida som har stått i bhgen ser ut til å ha fått mugg. Det er mørke "trådaktige prikker" på den under der vognposen har ligget. det jeg oppdaget var at den ikke er veldig vaskevennlig. Den kan kun håndvaskes. Hva gjør jeg nå?

Høres ut som det er jordslag du har fått i vogna di - det er jo en type mugg det. Jeg vet at det finnes et jordslagmiddel som er å få kjøpt - det er til å bruke på markiser og på båtkalesjer, så i en byggevareforretning eller båtforretning er det sikkert å finne

Takk, det skal jeg sannelig prøve. Jeg var innom butikken hvor vi kjøpte vogna og hun sa at det er jordslag, at det ikke er skadelig og at det ikke er noe å gjøre med. Det er verdt et forsøk, synes jeg.

ja det finnes sånn for å fjerne det sånn som lenemor sier, MEN det bleker stoffet ganske mye også så prøv deg frem litt forsiktig først om du kjøper det, ellers fant jeg en link en gang med en del kjerringråd ang jordslag, kan lete litt og se om jeg finner den!

Å ja takk! Det hadde vært kjempekjekt. Jeg har ikke lyst til å bleke vogna heller...

*Fjerning av jordslag kan gjøres på følgende måte. Lag en løsning av eddik og vann i forholdet 0,2 til 1. Det vil si to desiliter eddik til en liter vann. La tekstilene du skal fjerne jordslag av ligge i bløt i denne løsningen ett døgn før du vasker de på vanlig måte. Større tekstiler kan man bare skylle godt i ferskvann.

*zalo og stålull

*Man tar på Domestos Fresh på flekkene (man vil se domestosen blir hvit på flekkene) Man lar det ligge noen timer, pass på at det ikke tørker. Legg det gjerne i en pose, men ikke knyt igjen.

Etter at det har ligget en stund er det bare å ta det i vaskemaskinen og vaske det som normalt. Går ikke alt bort i første forsøk (om det er veldig mye) så gjenta det hele.
Tøyet vil lukte endel domestos etterpå, men det er bare å lufte det godt. Kan jo spyle med hageslangen om du føler du ikke får bort all såpa

-klorin er og et tips, men det vil fungere på samme måte som det man kjøper på butikken (for den blandinga luktet skikkelig konsentrert klorin og oppførte seg på samme måte) og som kjent, det bleker jo

Tror jeg ville prøvd meg på domestosen først jeg, jeg gjorde det, men siden det ikke var så nøye med plagget jeg prøvde å fjerne muggen fra brukte jeg det der fjernemiddlet fra butikken

Lykke til[:)]

Nå har jeg lest meg frem til noen kjerringråd som jeg har bestemt meg for å teste ut. Eddik og vann i et døgn. Domestos Fresh i noen timer. Salt og sitron i noen timer. Jeg håper det hjelper.

Det står på Quinnyvogna vår at den ikke kan vaskes i maskin, men det bare så jeg forbi, demonterte den og heiv den i på 60 grader. Den ble gullende rein....og var like fin som ny [:D]

ORIGINAL: Nøste77

Det står på Quinnyvogna vår at den ikke kan vaskes i maskin, men det bare så jeg forbi, demonterte den og heiv den i på 60 grader. Den ble gullende rein....og var like fin som ny [:D]

Jeg tror kanskje vi har samme vogna... men hadde deres vogn jordslag?

Nei, den hadde ikke det. Var bare skikkelig skitten [;)]
Men du kan jo prøve med de forskjellige midlene over natta
og så hive den i maskinen etterpå.

Jeg har dynket den i domestos nå, så da tror jeg nok den bør ha seg en runde i vaskemaskinen etterpå.[;)]

Vogna til Amalie så skikkelig ille ut før den skulle tas i bruk til henne - jordslag på alt. Nå kunne alt trekket som kunne løsnes vaskes i maskin - men vi brukte først "Ship shape" på det og skylte godt med vann. Da forsvant alt - men dersom tøyet ikke er "vaskeekte" så vil det nok blekes. Vogna vår ble god som ny og vi slapp å kjøpte ny vogn[:D]

Siden jeg fant dette på har følgende adresse: http://www.shipshape.nu/ og du går inn på "jordslagfjerner" i menyen så står det bilde av det også[:)]

JORDSLAG-FJERNER

Dette er vår bestselger, og ble hovedsaklig utviklet til å fjerne jordslag ol. fra båtkalesjer. Etter hvert som vi testet produktet, ble vi klar over at det også hadde overlegne egenskaper hva gjelder flekkfjernings-egenskaper.

Bruksområder:

Fjerning av jordslag og grønnalger fra alle fargeekte stoffer så som båtkalesjer, markiser, telt, campingvognforrtelt, Campingvogner, båter utvendig og innvendig.
Rengjøring av malte flater, trehvite materialer, trykk-impregnerte terrassebord og plastmøbler.
Fjerner belegg etter sigarettrøyk på malte flater.
Til fjerning av flekker så som rødhvin, ketchup, og lignende på alle fargeekte stoffer, tepper.
Ypperlig til rengjøring innvendig i biler, bla seter, tak og tepper
Eksempler: Klikk her
Dette produktet har ingen relevante konkurrenter på det nåværende tidspunkt.

Fjerning av jordslag, grønnalger osv: Eksempel

OBS: Ved fjerning av jordslag osv, kan middelet spes ut inntil 1:2, men ved uttynning, må lengre virketid beregnes.

Middelet påføres med svamp, klut eller en liten børste, eller kan sprayes på. Deretter lar du det virke en tid, avhengig av hvor sterk angrepet materialet er, og etter hvor mye det er spedd ut (vanligvis 5-15 minutter). Deretter gnir du over med en svamp eller stiv børste. Hvis det fortsatt ikke blir rent, påføres ett nytt lag med Jordslagfjerner.

Når materialet er rent, skylles det i vann.

Rengjøring av trykkimpregnerte terrassebord: Eksempel

Ved rengjøring av trykkimpregnerte terrassebord, bør følgende leses først:

Shipshape Jordslagfjerner blandes ut i vann ca. 1:5. Deretter påføres det med en stiv børste/kost. La det så virke ca 2-5 minutter. Deretter børster/koster du over en gang til. Spyl så med en hageslange, IKKE høytrykkspyler.

Takk for tipset. hvordan finner jeg ut om vogna er fargeekte? Jeg har hatt uutvannet domestos fresh på vogna i mange timer i strekk og det har ikke bleket den det minste, men jeg vet ikke om det betyr noe eller ikke? Jeg har også hatt den i eddikvann lenge og i maskina nå og den ser bra ut på fargen. Det er bare at jordslaget er der enda...[:'(] Heldigvis er det ikke så mye det er snakk om.

Jeg skal lagre denne tråden i favoritter og ta det igjen når vi kommer hjem fra ferie.

ORIGINAL: namba

Takk for tipset. hvordan finner jeg ut om vogna er fargeekte? Jeg har hatt uutvannet domestos fresh på vogna i mange timer i strekk og det har ikke bleket den det minste, men jeg vet ikke om det betyr noe eller ikke? Jeg har også hatt den i eddikvann lenge og i maskina nå og den ser bra ut på fargen. Det er bare at jordslaget er der enda...[:'(] Heldigvis er det ikke så mye det er snakk om.

Jeg skal lagre denne tråden i favoritter og ta det igjen når vi kommer hjem fra ferie.

domestosen tar ikke fargen så det har ingenting å si, men kan du ikke prøve med en liten q-tips eller noe med det midlet et sted på vogna det ikke vil vises om fargen blir misfarget?

ORIGINAL: lenemor

Høres ut som det er jordslag du har fått i vogna di - det er jo en type mugg det. Jeg vet at det finnes et jordslagmiddel som er å få kjøpt - det er til å bruke på markiser og på båtkalesjer, så i en byggevareforretning eller båtforretning er det sikkert å finne

eller prøve å ta det i vaskemaskinen på litt forsiktig vask. men det kan jo gå veldig galt da...

Jeg kjøpte jordslagmiddel på jernia, og det tok det vekk. Jeg sprayet det på og skylte i dusjen. Funket sånn at vogna ser helt ny ut[:D]

Back
Topp