Tips ang kvalme

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg ser mange strever med kvalme her inne, noe som er veldig naturlig selvfølgelig. Vil bare minne om at mye av kvalmen ofte er forbundet med forstoppelse eller full tarm, noe som ofte skjer tidlig i svangerskapet. Såå med det vil jeg oppfordre alle som strever med kvalme om å tenke over om hvordan det står til på det planet og evt gjøre tiltak for bedre flyt:joyful:

Dette er selvfølgelig ikke svaret på alles kvalme problem, men det kan iallfall bidra til at noen får en litt bedre hverdag de neste ukene:happy:

Jeg synes det med kvalmen er en ond sirkel. Jeg må spise for å holde kvalmen borte, men etter et par timer vrir magen seg i sult igjen, så jeg veksler mellom å være sulten og stappmett hele tida og blir kvalm av begge deler :banghead:

Jeg synes det med kvalmen er en ond sirkel. Jeg må spise for å holde kvalmen borte, men etter et par timer vrir magen seg i sult igjen, så jeg veksler mellom å være sulten og stappmett hele tida og blir kvalm av begge deler :banghead:

Samme her, helt håpløst. Før frokost må jeg drikke et glass eplejuice. Blir jeg for sulten er det håpløst og på mandag tok jeg sånne gravid vitaminer før jeg fikk i meg frokost og da var hele dagen ødelagt :shifty:

Her er en liten kolleksjon av kvalmetips fra sist jeg var gravid:

Tørr kjeks ved senga
Cola
Knekkebrød/rista brød
Ingefær
Kiwi
Kald og frisk luft
Salt (kjeks eller pottis)
HVILE

Bilsykarmbånd
Akupuntur

Postafen (i samråd med lege)

Om man spyr er dette fin mat å spy opp igjen:
Sjokoladebit (tygd godt)
Youghurt
Banan

Viktig å få i seg nok vann. Mistenker du at du begynner å bli dehydrert, ring legen.

Hilsen NM i spy 2018

Tips fra meg også!

- tørr kjeks ved sengen, gjerne rits kjeks, og om dere klarer med smøreost på ( dette gir de gjerne kreftpasienter, da det er lett å få i seg, samt tilsvarer to brødskiver om man får i seg 3 - 4 stk) spis det i sengen, og bli liggende i 10-15 min før du står opp
- dulcolax mikstur, om du er forstoppet
- smoothie med kokosmelk, banan , spirulina ( superfood alge, og mer frukt
- vitaminer
- masse vann
- rutiner
- små spise litt hele dagen
- ikke bli sulten / altfor mett
- kvalmestillende fra legen om ikke annet fungerer

Håper det hjelper for noen ❤️

Fastlegen min har rådet meg til å bare spise kald mat, og jeg tror jeg kan være enig i at kald mat er minst kvalmende. Iskald vannmelon funker best for meg!

Fikk beskjed om at jeg kunne ta 1 postafen til kvelden, så har gjort dette to kvelder på rad. Det har gitt 2 netter med mye bedre søvn (avbrutt av 2-3 runder på do så klart, men det er innafor) og ingen kvalme før jeg står opp om morran igjen :)

Back
Topp