Ting til stellebordet

Grasstusten13

Blir kjent med forumet
Hei! Vet ikke om det er en tråd fra før, men tenkte det var kjekt med en tråd hvor alle kunne legge inn tips til hva man burde ha av kremer, såper, utstyr osvosv. Jeg er førstegangsfødende og aner virkerlig ikke hva jeg trenger og hvem spesifikk som er bra, har jo hørt om bepanthen kremen for eksempel, så tenkte litt sånne ting:)
 
Hei! Vet ikke om det er en tråd fra før, men tenkte det var kjekt med en tråd hvor alle kunne legge inn tips til hva man burde ha av kremer, såper, utstyr osvosv. Jeg er førstegangsfødende og aner virkerlig ikke hva jeg trenger og hvem spesifikk som er bra, har jo hørt om bepanthen kremen for eksempel, så tenkte litt sånne ting:)
Vi kommer til å ha tørre engangskluter, en liten skål til å fylle opp med temperert vann og babyolje til vask ved bæsjebleier. Bepanthen og inotyol krem og saltvannsdråper. Det jeg ser etter er om oljer er svanemerket eller parfymefrie! Synes også det er mer enn nok med få produkter som er skånsomme mot babyhud, enn å skal prøve ut masse forskjellig :) Såpe har vi aldri opplevd behovet for å bruke det første leveåret, og egentlig ikke de to første heller. Vann og babyolje fungerer fint for å vaske skitne barnehender også! Men her er det nok også preferanser for alle.
 
4 barnsmor her. Jeg anbefaler på det sterkeste å legge libero stelleunderlag oppå håndkle på stellematten. I starten så er det mye søl med helt flytende avføring og gul bæsj er vanskelig å få av håndkler. Kjøpes på alle matbutikker og er et must i stellebagen også.
 

Vedlegg

  • last ned.jpeg.jpg
    last ned.jpeg.jpg
    11,3 KB · Visninger: 38
Sniker litt. Har baby på ti måneder, og vi bruker nesten bare tørre stelleservietter og vann. Bepanthen ved behov. :) Et tips er å skaffe seg babypakkene til f.eks. Apotek1 og Rema, da får du en del gratis greier og kan finne ut hva du har bruk for av det!
 
Vi kommer til å ha tørre engangskluter, en liten skål til å fylle opp med temperert vann og babyolje til vask ved bæsjebleier. Bepanthen og inotyol krem og saltvannsdråper. Det jeg ser etter er om oljer er svanemerket eller parfymefrie! Synes også det er mer enn nok med få produkter som er skånsomme mot babyhud, enn å skal prøve ut masse forskjellig :) Såpe har vi aldri opplevd behovet for å bruke det første leveåret, og egentlig ikke de to første heller. Vann og babyolje fungerer fint for å vaske skitne barnehender også! Men her er det nok også preferanser for alle.
Har du en babyolje å anbefale? Har sett videoer hvor folk har laga sånne servietter med det og lyst til å prøve det
Jeg tenkte automatisk at såpe er noe man trenger, men da avventer jeg med det og ser ann! Tusen takk.
 
Til bleieskift har vi brukt tørre stellekluter som vi fukter med lunka vann når vi var hjemme og våtservietter når vi var på tur. Av stellekremer har vi bare brukt sinksalve (forebyggende mot sårhet) og Inotyol (hvis det allikevel blir veldig sårt). Vi brukte bepanthen også, men jeg syntes vanlig sinksalve egentlig var bedre.

Til bading brukte vi litt babyolje og ingen såpe- helt til ungen begynte i barnehagen (18 måneder) og han kom hjem full av sand og greier. Da begynte vi med såpe i badevannet ved behov. Og det var først da vi også begynte å vaske håret med sjampo innimellom.

Forøvrig anbefaler jeg å anskaffe saltvannsdråper og saltvannsspray til baby ved forkjølelse/behov.

I tillegg bør man ha negleklipper, nesesuger og eventuelt kam hvis babyen har masse hår. Det er også greit å ha litt ekstra håndklær og kluter, for litt (eller mye ;) ) søl blir det. Sånne engangs stelleunderlag brukte vi bare på tur. For å unngå å skifte håndkleet på stellematten hele tiden kan man legge noen tørre stellekluter under rumpa (og oppå tissen hvis man har gutt) når man skifter for å redusere sjansen for at det blir søk overalt hvis det skulle komme noe underveis i skiftet.
 
Har du en babyolje å anbefale? Har sett videoer hvor folk har laga sånne servietter med det og lyst til å prøve det
Jeg tenkte automatisk at såpe er noe man trenger, men da avventer jeg med det og ser ann! Tusen takk.
Vi har primært brukt fra olje fra natusan, vår har ikke sensitiv hud eller reagert på noen såper, men så har vi heller ikke byttet om på produkter. Vi har holdt oss til de samme hele tiden! Og som @Månelilje nevner, sinksalve er lurt å ha for å forebygge! Vi likte også pulveret (tror det er basert på kalk?). Og nesesuger!

Vi beregner at nr 2 blir like skallet som nr 1, så vi har ikke behov for kam de første to årene :hilarious:
 
Vi har primært brukt fra olje fra natusan, vår har ikke sensitiv hud eller reagert på noen såper, men så har vi heller ikke byttet om på produkter. Vi har holdt oss til de samme hele tiden! Og som @Månelilje nevner, sinksalve er lurt å ha for å forebygge! Vi likte også pulveret (tror det er basert på kalk?). Og nesesuger!

Vi beregner at nr 2 blir like skallet som nr 1, så vi har ikke behov for kam de første to årene :hilarious:
Det pulveret du referer til er kanskje på talkum? Vi brukte det litt under armhulene og i halsfoldene en liten periode.
 
Har folk begynt å hente sånne gratis babypakker i butikker? :)
 
Last edited:
Har folk begynt å hente sånne gratis babypakker i butikker? :)
Kun hentet på Rema, da jeg aktiverte den tidlig, og den går vekk etter en stund. Kjenner alt er så mye mer chill denne gangen enn første! Har ikke søkt om svangerskapspenger enda heller, selv om jeg kunne søkt for 6 uker siden :hilarious:
 
Kun hentet på Rema, da jeg aktiverte den tidlig, og den går vekk etter en stund. Kjenner alt er så mye mer chill denne gangen enn første! Har ikke søkt om svangerskapspenger enda heller, selv om jeg kunne søkt for 6 uker siden :hilarious:
Samme her :hilarious:
 
Hei! Vet ikke om det er en tråd fra før, men tenkte det var kjekt med en tråd hvor alle kunne legge inn tips til hva man burde ha av kremer, såper, utstyr osvosv. Jeg er førstegangsfødende og aner virkerlig ikke hva jeg trenger og hvem spesifikk som er bra, har jo hørt om bepanthen kremen for eksempel, så tenkte litt sånne ting:)
Must have her i hus:
1) Bepanthen (brukes ved hvert bleieskift for å forebygge sår rumpe)
2) tørrvipes (fra apoteket) og babyolje fra dr.greve (lager egne engangskluter til bleieskift med dette + vann). I starten lagde vi underveis i stellet, men har kjøpt en lufttett beholder slik at vi kan lage en hel pakke om gangen :)
3) inotyol (brukes kun dersom rumpen er blitt sår)
4) Påstell såpe er et must. Det er sitronsåpe som man bruker til å vaske babybæsj bort fra klærne (for det går ikke bort i vanlig vask). Så da slipper man å kaste helt fine klær elle gå rundt med gule flekker på klær som har hatt lekkasje på seg:joyful:
5) et utvalg ulike bleiemerker siden dere ikke vet hvilken type som passet best til baby før dere har testet litt (libero (touch&comfort), pampers, angelmark (Coop sitt merke), rema1000 sine bleie osv..
 
Min absolutt nr 1 til stellebordet er «Weleda sin nappy change cream». Verdens beste salve for såre rumper. Kunne aldri klart oss uten. Kjøpes på f.eks sunkost
 
Min absolutt nr 1 til stellebordet er «Weleda sin nappy change cream». Verdens beste salve for såre rumper. Kunne aldri klart oss uten. Kjøpes på f.eks sunkost
Den inneholder en del parfymestoffer og salicylate, så den hadde jeg styrt unna :smiley-ashamed008
 
Back
Topp