Jeg skulle ønske jeg visste:
1: mitt barn - mine valg.. (uansett hva andre sier, enten det er leger, sykepleiere, familie eller venner).
2: amming er vondt! Men så verdt det. Hadde jeg ikke ringt gråtende til søstra mi når babyen var 3 uker gammel og forklart at amming umulig kunne være så vondt, så hadde jeg aldri visst at det er ganske vanlig at amming kan være vondt og vanskelig ganske lenge! Med førstemann nesten 3 måneder, mens med sistemann her ca 2-3 uker. Men det er så utrolig verdt det!
3: etterpå er man ikke helt seg selv. Man er sliten, har vondt, blør mye, lekker mye osv.. jeg trodde jeg skulle være superkvinne og var ganske skuffa med førstemann når jeg nesten ikke orket annet enn å sitte på sofaen med ungen i armene de første 3 månedene. Jeg skulle ønske jeg hadde vist at man ikke blir helt seg selv med engang, og at det er helt greit!
4: hvis man er usikker på noe, les forskning. Ikke hør på andre, uansett hvem de er eller hvorfor de sier det - følg magefølelsen og les deg opp selv!
5: sist (men ikke minst!), du skjemmer ikke bort babyen ved å kose eller holde mye! Selvfølgelig er det fint å komme inn i en rutine hvor babyen ligger og sover alene og sånn, men hvis babyen gråter - kos den! De er små og trenger hjelp til å regulere. Den tida varer så kort uansett..