~Tina sin dagbok - Svangerskap og trening~

TinaL

Forumet er livet
Da var vel kanskje tiden inne for å starte en liten dagbok hvor jeg kan skrive ned tanker og følelser gjennom svangeskapet. Har nå passert uke 12, og kjenner jeg er mye roligere nå enn for noen uker siden :) Har en spennende tid i vente og gleder meg til magen begynner å vises for fult :)

Unnfangelsen finner sted omkring: 10. august 2009

Hjertet begynner å slå: 4. september 2009

Embryoet beveger seg: 28. september 2009

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 5. oktober 2009

Alle indre organer er ferdig formet: 5. oktober 2009

Risikoen for spontanabort avtar: 19. oktober 2009

Kvalmen avtar for de fleste: 26. oktober 2009

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 2. november 2009

Fosteret svelger og tisser: 16. november 2009

Tid for ultralyd: 23. november 2009

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 30. november 2009

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 14. desember 2009

Fosteret begynner å høre: 4. januar 2010

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 1. februar 2010

Mange fostre legger seg med hodet ned:
8. mars 2010

Svangerskapspermisjonen begynner: 15. april 2010

Antatt termindato: 6. mai 2010

I dag var jeg til legen pga kvalmen, oppkastet og svimmelheten. Ble sykmeldt i to nye uker, og hvis det ikke blir bedre etter dette blir det nok en langvarig sykmelding.

Formen i dag er bedre enn de siste dagene. Har faktisk fått til å spise en brødskive som fortsatt ligger i magen, så ser meg stor fornøyd med det :) Tror også jeg er i så godt humør i dag pga hva som skal skje i morgen. Da kommer mamma og mormor til Bodø for å være hos meg og Lars en liten uke:) Blir så utrolig godt med litt familie besøk, har bare hatt besøk 1 gang mens jeg har bodd her, altså på 2.5 år :S Så begynner å bli på tide synes jeg :p

Ellers kommer dagen i dag til å bli deilig :) Jeg og sambo skal slappe av med nye episoder av seriene vi følger med på, også skal vi lage noe godt til middag. Tror dette blir en finfin dag ;D

Mamma og mormor kom på besøk onsdagskvelden, og skal være helt til mandagskvelden :) Er utrolig godt å ha familie besøk når man ikke er helt i form ;) Mormor hadde med en liten gave til oss, var mange fine bodyer og en "bamsedrakt" med ører og poter. Ble heeelt rørt jeg, begynte å grine faktisk! Var nå det virkelig gikk opp for meg at vi har en liten baby i magen som skal bruke disse klærn. Nå gleder jeg meg enda mere enn noen gang før :)

På onsdagskvelden hadde jeg en forferdelig dag! Ble litt stresset overr at det var så mye som skulle ryddes og vaskes til besøket at jeg faktisk besvimte! Kjente jeg ble litt slapp, så gikk på soverommet og la meg ned på gulvet(sengen var oppreid så ville ikke gjøre det en gang til:p) Plutselig våknet jeg litt senere og var helt borte! Er bare glad jeg ikke falt når jeg svimte av, da hadde jeg blitt redd for den lille...

I går hadde jeg en litt bedre dag, selv om jeg spydde etter hvert måltid. Men har bare meg selv å takke. Ble med familien på shopping, selv om formen ikke var helt bra, så burde ha vist hvordan dagen ble da :p

-

ååååh, bebimage joo<3 så fiiin[:D]

Er helt fantastisk å ha familien på besøk, blir i så godt humør merker jeg :) Så i dag blir det lørdagskos med familien, god mat og tv tid :)

Formen i dag har ikke vært helt på topp, var ute å gikk en tur, men måtte dra hjem for å spy :S Så håper jeg blir i litt bedre form utover kvelden :)

I dag har jeg en helt fantastisk dag! ;D Er i super godt humør og føler meg kjempe pen! Skulle ønske hver dag kunne være som dette, da tror jeg at jeg hadde vært verdens lykkeligste menneske :)

Hei igjen, Tina! I dag er du 13 uker gravid. Det er 27 uker og to dager til din termin, onsdag 5. mai.

Kanskje noe av dette som gjør meg lykkelig også! Ukene går så vanvittig fort at snart sitter jeg sikkert her med en liten baby i fanget og lurer på hvor tiden ble av ;)

Huff, i dag begynte jeg å blø... Merket skrekken kom med engang jeg så litt blod på papiret! Har heldigvis ikke blødd så mye at det har kommet i trusa, men kommer blod hver gang jeg tisser. Jeg og Lars dro rett på legevakta og ble sendt inn til legen ganske raskt. Vi fikk snakket litt sammen og det var dessverre ingenting de kunne gjøre der og da. Ble sendt til ultralyd i morgen, så da får vi svar på om alt står bra til med den lille.

Det kommer til å bli en laang kveld og en enda lengre natt, huff, kjenner jeg gruer meg til i morgen nå!

Men søteste Kine var så god at hun fant fram statistikk over sjansen at alt går bra:) Jeg er uke 13 - altså er det 96,3% sjanse for at alt kommer til å gå helt perfekt :D

STATISTIKK
5-8 uke 89,2% sjanse for at det går bra
9-12 uke 93,8% sjanse for at det går bra
13-16 uke 96,3% sjanse for at det går bra
17-20 uke 98,9 sjanse for at det går bra
21-24 uke 99,3% sjanse for at det går bra
25-28 uke 99,8% sjanse for at det går bra

Dette blir en veldig spesiell dag. Skal på ultralyd klokken 14.00 og tiden går alt for sakte! Dette kommer til å bli de lengste timene noen gang! Heldigvis ble det ikke en lang natt i natt. Sovnet på sofaen rundt midnatt mens Lars hadde føttene mine i fanget ;p Vi gikk å la oss i senga rundt 01.30, og da sovnet jeg like fort igjen. Var en gang på do rundt 05.30, og da var det ikke noe blod på papiret :D Men så måtte jeg på do 07.50, og da kom det dessverre litt blod på papiret :/ Håper det ikke er noe alvorlig, og at jeg bare har ett blodkar som har sprukket eller lignende...

Grunnen til at det blir en veldig spesiell dag er at vi enten får se lille gull for første gang og det blir en super fin dag etterpå :) Eller så får vi vite at lillegull ikke kommer til å klare seg, og det blir en forferdelig dag :(

Krysser fingre og tær for at det blir en super fin dag etterpå, har faktisk sendt en liten bønn til Gud, og jeg er ikke spesielt kristen av meg engang. Håper han hører meg i dag og skjønner hvor ille jeg har det :(

Ja da har jeg nettopp kommet hjem fra ultralyd. Var utrolig nervøs, så skalv en god del når jeg lå opp på benken. Hun begynte med utvendig ultralyd, men syntes det var for mange skygger i veien, så hun ville istedet prøve med innvendig. Der så vi en liten krabat som lå heeelt stille. Hun så hjertelyden, men jeg ble så klart skremt da lillebebisen ikke rørte på seg! Så jeg begynte å hoste så smått og hun begynte å "dytte" på magen min. Da våknet lillebebis til å ble helt vilter i armer og ben :D Jeg felte en tåre eller to og så på sambo og vi smilte til hverandre :)

Legen trodde lillebebi sov og at det var grunnen til at hun ikke kunne se så mye på utvendig ultralyd. Men alt så ut til å være normalt og i den skjønneste orden :D

PUH, puster lettet ut nå og kan ikke gjøre annet enn å smile :D

Jeg har verdens beste kjæreste - uten tvil! <3

I det siste har jeg vært et ork og leve med, humørsvigninger, kvalme, tretthet, oppblåst mage og forstoppelse. Klager som bare det til min kjære, uten å tenke over hvordan han har det om dagene. Ble såpass ille i dag at jeg kjeftet på Lars heeelt uten grunn. Jeg greide ikke å løfte den store feite rompa mi fra sofan for å hente fjernkontrollen, så jeg kjeftet på han fordi han hadde lagt fjernkontrollen på den andre siden av bordet. HUFF! (ja jeg er slem og ekkel mot han :/)

Merket etterhvert hva jeg hadde gjort og fikk skikkelig dårlig samvittighet. Beklaget oppførselen min for de siste ukene, og ble helt overrasket over svaret jeg fikk tilbake:

"Du skal ikke unnskylde deg for noe, du er flinkest til å være gravid, du bærer tross alt på babyen vår, du kunne ikke gjort en bedre jobb"

Ble helt rørt jeg! Tusen takk Lars, elsker deg <3

Godt å lese at du har en så snill og forståelsesfull kjæreste! [:D] Det betyr så utrolig mye nå!!

Jaa, vet ikke hva jeg skulle ha gjort uten han :)

Avhengig av BabyVerden!? JEG!?

Siden jeg ble medlem av BabyVerden har jeg bare blitt mer og mer avhengig. I begynnelsen sjekket jeg kanskje en gang om dagen, om ikke mindre. Nå i det siste er jeg på BabyVerden hele tiden mens PC-en er påskrudd. Må få med meg det siste som har skjedd, sjekke statusen til Mai-jentene, om noen har opplevd noe trist eller noe spennende. Føler BabyVerden har blitt en liten del av livet mitt faktisk...

Nå nærmer det seg 600 innlegg, på litt over en mnd :O Lurer på hvor mange innlegg det blir under disse graviditetsmånedene ;p Blir spennende å se ;)

I dag har jeg vært hos legen pga plagene jeg har opplevd siste ukene. Fikk beskjed om at det var nok ikke noe galt med meg, bare kroppen min som reagerer kraftig på å være gravid. Så ble sykmeldt ut november også, men skal bli godt å slappe av å ikke tenke på jobb enda en mnd. Fikk også høre at sjansen er stor for at jeg kommer til å være dårlig resten av svangerskapet, jaja, bare lillebebis blir frisk er jeg fornøyd :)

En annen liten ting jeg bare MÅ få ut er at jeg nettopp har hørt hjertelyden til lillebebis for første gang:D En utrolig lyd og en fantastisk følelse :D

Slagene lå på 155-160 slag i minuttet, var som å høre ett tog, men herregud for en nydelig lyd <3

Da var svineinfluensa vaksinen tatt, og det er ingen vei tilbake :) Synes det er veldig deilig at jeg slipper å tenke mer over om jeg skal - eller ikke skal ta vaksinen. Må skryte over opplegget her i Bodø, synes det var så godt gjennomført. Tok to minutter fra jeg kom inn døra til jeg var ferdig vaksinert, hadde ikke forventet det i det hele tatt! Så ble gledelig overrasket :)

Har ikke kjent noe til bivirkninger enda, kjenner meg helt som normal :) Regner med jeg får litt vondt i armen som de fleste andre, men håper jeg slipper andre plager.

Må også skryte litt over sambo i dag. Når vi kom hjem fra skolen og vaksinering syntes jeg det luktet litt rart i leiligheten, vet ikke hva det var eller noe, matsøpla var båret ut og er ikke lenge siden vi vasket. Men da satte han i gang med å vaske hele leiligheta, så nå lukter det grønnsåpe overalt istedet, mmm, mye bedre! :D

TAKK LARS <3

Nå begynner ting å skje i magen altså :) Merker virkelig at magen vokser og det vil si at babyen vokser også :D Dette er magen min når jeg ligger midt på dagen, seeee kulen da:O Har aldri hatt kul på magen når jeg ligger strak på rygg, er utrolig å se! Men liker baby-magen min jeg, føler meg fiiin for tiden :)

-

.

Oioioioioi! fine bebimagen<3

Ja snart er jeg like stor og fin som du <3

Back
Topp