Jeg ble jo satt igang på Ullevål da, med førstemann, det var riktig nok før termin pga svangerskapsforgiftning, men regner med at det er det samme de vil gjøre med deg.
På meg brukte de en gel, de sa at det kan gå veien første gangen, men det kan også hende at de må gjøre det både 2 og 3 ganger før man går i fødsel.
De la da inn denne gelen, så måtte jeg ligge, husker ikke helt hvor lenge, men tror det var en times tid eller lenger (?) med CTG registrering. Så var det bare å vente, for min del begynte det med maserier (regelmessige tak i magen) ganske fort, var skikkelig nedtur da jeg fikk vite at det var maserier og ikke ordentlige rier! :-p Det tok seg imidlertid opp og gikk over til ordentlige rier (de la in gelen ca 24:00) men utpå ettermiddagen dabbet de av og ga seg helt. Fikk da "pause" til neste dag for at jeg skulle få sovet litt. Da la de inn på nytt mellom kl 12 og 13 og etter CTG registrering var over tok jeg på meg skoene og med meg gubben og gikk rundt hele Ullevål, for nå ville jeg bli ferdig!
Det fikk fart på sakene og jeg fikk noen infernalske rier, de gjorde sinnsykt vondt ved 16:00 tiden, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, men hadde da bare 2 cm åpning, resten av tiden fram mot fødsel er litt uklar for meg, men hun kom i hvertfall kl 01:59. Jeg fikk til slutt epidural (takk og lov, det var himmelriket der og da) og samtidig satt de på drypp, da føltes tiden som et "vips" fra 3 til 10 cm.
Hun kom 9 dager før termin, jeg vil tro det går enklere med deg som er over termin, selvom du ikke var moden i dag. :-)