time til igangsetting

muffinsdronningen

Glad i forumet
Da har jeg vært på overtidskontroll og fikk vite at jeg var null moden :(
fikk time kl 8 den 16. mai til igangsetting, så da blir det vel et 17.maibarn ja...

noen som har noe erfaringer med igangsetting som de vil dele?

jeg ble igangsatt med forrige, men jeg var moden så da tok de vannet og koblet på riedrypp da riene ikke kom av seg selv i løpet av en time. Jeg syntes det var en helt fin fødsel, rask og intens riktignok, men fin! Det eneste jeg ikke likte var å måtte ligge koblet opp hele veien, men vet ikke om det er vanlig ved alle igangsatte fødsler eller om det var spesielt ved min pga svangerskapsforgiftning.. 
Lykke til :) 

De prøvde ikke å strippe deg eller noe?

Har ikke blitt satt igang selv før men de gjør det vel på litt forskjellige måter, kommer litt annpå om man er litt moden eller ikke tror jeg.
Forskjellige ting de gjør:
Setter inn en ballong som de "blåser" opp etter at den er satt inn for å utvide kjeden, den må man ligge med ganske lenge til den glir ut av seg selv mener jeg.
Modningspiller - piller blir satt inn i kjeden som man må ligge i ro med som skal sette igang modningsprosessen, settes inn med x antall timer mellom seg.
Ta vannet - men det gjøres først når man har fått igang noe modning.
Riestimulerende drypp - når du er moden nok setter de igang riene for å få prosessen videre.

Det er de tingene jeg vet om at de gjør ihvertfall.
Ellers er det vel sagt at igangsatte fødsler kan oppleves som mer intense en "vanlige", men ikke noe iveien for å ha en bra fødselsopplevelse uansett!

Æsj, håper ting starter for meg i løpet av helga! Jeg skal jo føde på ABC klinikken og det går nok ikke hvis de må sette meg igang :( Krysser fingrene for at det brått skjer noe med deg og i helga!

Jeg ble igangsatt med førstemann.. pga lite fostervann, høyt blodtrykk og uregelmessig hjertelyd hos gutten. 

For min del var det en langsom prosess.. Jeg var ikke moden i det hele tatt, var kommet akkurat til uke 40. Fikk ballong fredag kl 13.30. Denne falt ut i løpet av natta til lørdag. Lørdag morgen fikk jeg første modningspille, ingenting skjedde. Etter 6 timer fikk jeg ny pille, ingenting skjedde. Heller ikke tredje pille hjalp noe. Søndag fant de ut at de skulle doble dosen på modningspille, så jeg fikk to.. ingenting skjedde.. Fikk andre runde med dobbel dose og etterhvert fant de i alle fall ut at de skulle prøve å ta vannet mitt (det som var igjen av det..) etter det ble det en form for rier som startet, men ikke spesielt effektivt.. Ble sendt på føden ca ved midnatt mellom søndag og mandag, og fikk drypp for å få effekt på riene.. Fikk epidural en gang etter noen timer (de anbefalte det pga blodtrykket mitt) og til slutt kom gutten ut med hjelp av sugekopp, mandag formiddag kl 11.50.

Med andre ord tok det tett på 3 døgn fra igangsettinga startet til vi var ferdige.. 

Jeg ble jo satt igang på Ullevål da, med førstemann, det var riktig nok før termin pga svangerskapsforgiftning, men regner med at det er det samme de vil gjøre med deg.
På meg brukte de en gel, de sa at det kan gå veien første gangen, men det kan også hende at de må gjøre det både 2 og 3 ganger før man går i fødsel. 
De la da inn denne gelen, så måtte jeg ligge, husker ikke helt hvor lenge, men tror det var en times tid eller lenger (?) med CTG registrering. Så var det bare å vente, for min del begynte det med maserier (regelmessige tak i magen) ganske fort, var skikkelig nedtur da jeg fikk vite at det var maserier og ikke ordentlige rier! :-p Det tok seg imidlertid opp og gikk over til ordentlige rier (de la in gelen ca 24:00) men utpå ettermiddagen dabbet de av og ga seg helt. Fikk da "pause" til neste dag for at jeg skulle få sovet litt. Da la de inn på nytt mellom kl 12 og 13 og etter CTG registrering var over tok jeg på meg skoene og med meg gubben og gikk rundt hele Ullevål, for nå ville jeg bli ferdig!
Det fikk fart på sakene og jeg fikk noen infernalske rier, de gjorde sinnsykt vondt ved 16:00 tiden, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg, men hadde da bare 2 cm åpning, resten av tiden fram mot fødsel er litt uklar for meg, men hun kom i hvertfall kl 01:59. Jeg fikk til slutt epidural (takk og lov, det var himmelriket der og da) og samtidig satt de på drypp, da føltes tiden som et "vips" fra 3 til 10 cm. 
Hun kom 9 dager før termin, jeg vil tro det går enklere med deg som er over termin, selvom du ikke var moden i dag. :-)

Chocolate girl skrev:
De prøvde ikke å strippe deg eller noe?

Har ikke blitt satt igang selv før men de gjør det vel på litt forskjellige måter, kommer litt annpå om man er litt moden eller ikke tror jeg.
Forskjellige ting de gjør:
Setter inn en ballong som de "blåser" opp etter at den er satt inn for å utvide kjeden, den må man ligge med ganske lenge til den glir ut av seg selv mener jeg.
Modningspiller - piller blir satt inn i kjeden som man må ligge i ro med som skal sette igang modningsprosessen, settes inn med x antall timer mellom seg.
Ta vannet - men det gjøres først når man har fått igang noe modning.
Riestimulerende drypp - når du er moden nok setter de igang riene for å få prosessen videre.

Det er de tingene jeg vet om at de gjør ihvertfall.
Ellers er det vel sagt at igangsatte fødsler kan oppleves som mer intense en "vanlige", men ikke noe iveien for å ha en bra fødselsopplevelse uansett!

Æsj, håper ting starter for meg i løpet av helga! Jeg skal jo føde på ABC klinikken og det går nok ikke hvis de må sette meg igang :( Krysser fingrene for at det brått skjer noe med deg og i helga!

Vet ikke helt hva stripping er, men hun rotet med en finger "oppi der" men om dette var kun å kjenne etter eller om hun prøve å gjrøe noe det vet jeg ikke. 
ja hadde helt klart vært greit om ting skjedde av seg selv i løpet av helgen, men har mine tvil. Jeg har en følelse på 17. mai og selv ville jeg ikke ut etter 14 dager over :P

håper jeg slipper lang modningsprosessda, virker som det er kjedeligst...

nå begynner det å komme mange maibabyer så nå håper jeg det er vår tur snart og!

Jeg ble satt igang på 40+6 sist, og var helt umoden da det startet. Fikk derfor ballongkateter som satt fint på plass til det ble fjernet et døgn senere. Ble da innlagt med beskjed om at det ikke ble hjemreise før bebisen var ute. Fikk så 2-3 runder med modningstabletter utover dagen, men liten fremgang så jeg fikk beskjed om å sove på  natta. På morgenen etter var det nok åpning til å ta vannet, men fikk heller ikke effektive rier av det så på formiddagen fikk jeg drypp. Det responderte kroppen godt på så etter 2 døgn + 7 timer var bebisen ute. Om jeg heller ikke hadde respondert på dryppet ville det blitt keisersnitt dagen etter siden de ikke vil dra prosessen ut i det uendelige. Dette var på RH i '09.

Så om du er helt umoden når de starter bør du være forberedt på at det kan ta 2-3 dager før bebisen kommer.

Vær forberedt på at fødselen blir nøye overvåket, og om det blir nødvendig med drypp får du ikke gå i dusjen/badekar pga alle ledningene. Det er også veldig lett å fokusere litt for mye på maskiner, slanger og overvåkning istedenfor å være 'tilstede' i selve fødselen. Det er også slik at fødende som induseres med drypp oftere har behov for epidural enn andre fødene. Jeg håper å slippe epidural denne gangen, men blir jeg lagt på drypp SKAL jeg ha det.

takker for svar :)
håper ting starter av seg selv eller at jeg iallefall har blitt litt moden når den tid kommer. håper også å slippe ks....

Stripping er at de tar fingrene opp " i der" og tøyer og vier ut litt også beskrevet som å røske rundt.. Skal visst være ganske ubehagelig så har ikke lyst til å prøve det...

Begynner selv å bli nervøs for å bli satt igang, og da blir det nok ikke ABC klinikken på meg :( Og jeg som skulle ha en slik en fin spa opplevelse i stooort badekar og alt ;)

Lykke til videre!

Chocolate girl skrev:
Stripping er at de tar fingrene opp " i der" og tøyer og vier ut litt også beskrevet som å røske rundt.. Skal visst være ganske ubehagelig så har ikke lyst til å prøve det...

Begynner selv å bli nervøs for å bli satt igang, og da blir det nok ikke ABC klinikken på meg :( Og jeg som skulle ha en slik en fin spa opplevelse i stooort badekar og alt ;)

Lykke til videre!

så kjedelig da, men kan forsatt skje ;) om ikke annet så treffes vi kanskje iløpet av neste uke og vi får uansett våre små!! lykke til til deg og, du får vite mer mandag regner jeg med. De var veldig hyggelig de jeg snakket med iallefall, men måtte ta CTG omigjen så lønner seg å spise rett før og vær rolig... Jeg var vist litt nervøs første CTG så måtte ta den en gang til, og da hadde jeg ikke spist på en stund så babyen var veldig rolig...

Jeg ble satt igang på 10 dagen over termindato sist gang. Var litt moden og fikk to tabletter samtidig kl 12, og det var nok til å starte.Det hadde blitt mer åpent og jeg hadde rier (jeg kjente de ikke, det var det maskinen og jm som sa at jeg hadde :) )  Fikk ikke "ubehagelig" vondt før ved 19-tiden, kl 04.09 neste dag kom hun til verden. Fikk epidural og drypp etterhvert, og lystgass. For meg var det en fin fødsel :) På papiret var det vel ikke like pent... måtte få vakum og ble klippt, men jeg fødte en stor baby(5340g og 40cm i hodeomkrets). Det gikk jo bra!

Denne gang startet det av seg selv, og jeg fikk ikke vondt før pressriene fikk fart i seg ved hjelp av drypp. Rakk jo ikke noe smertestilllende, men trengte det ikke heller. Eller lystgass hadde jeg jo

Husk å prøv lystgassen tidlig nok, så du blir vant med den.

Men noe helt annet, du har ikke telefonnr til der du var på overtidskontroll? Har ikke fått noe brev ennå, men JM sa at hun skulle bestille til mandagen, så må nesten ringe dit mandagsmorgen og høre når jeg har time. Men hvor skal jeg ringe er det store spørsmålet..

hmm, ring til føde-gyn mottaket du. så kan vel de sette deg videre. har ikek noe tlf.nr direkte der jeg var. men henvendte meg i samme luke som UL....
rart du ikke fikk noe tid, det virket ikek som det var veldig travelt der på fredag så du kan jo ev. møte opp :P

Takker! Er sikkert et brev på vei i posten, men rekker jo ikke å få det før mandagen er over!

Back
Topp