time hos psykolog. ca tid?

turboquattro

Gift med forumet
noen som vet hvor lang tid det tar sånn ca ifra legen sender en henvisning til psykolog til man får en time? eller er det mulig å få en hastetime?

Har hørt om alt fra 1-6 mnd. 

Det finnes ikke et lavterseltilbud,  feks en psykiatrisk sykepleier e.l., i din kommune som du (eller den det gjelder) kan få time hos?

1-6 mnd ja. det var jo ikke litt ventetid eller. om det finnes et sånt tilbud i kommunen her aner jeg ikke.

jeg får ta kontakt med legen i morra og høre om han klarer å få ordna med en hastetime eller noe til meg.

Tenker du DPS? I såfall tror jeg det er forskjellige regler etter alvorlighetsgrad. 
Du kan ha krav på time innen en mnd, evt 2-3 har jeg hørt og. Men det får du jo i brev fra sykehuset om info om svarfrist o.l, om du da ikke får time så kjappt at du får info om krava dine sammen med info om time :)

TonjeJenta skrev:
Tenker du DPS? I såfall tror jeg det er forskjellige regler etter alvorlighetsgrad. 
Du kan ha krav på time innen en mnd, evt 2-3 har jeg hørt og. Men det får du jo i brev fra sykehuset om info om svarfrist o.l, om du da ikke får time så kjappt at du får info om krava dine sammen med info om time :)

jeg aner ikke hva det heter. eneste jeg vet er at jeg trenger en time snarest mulig.

Du kan høre med helsestasjonen barna hører til om de har en psykolog du kan snakke med. Noen helsestasjoner tilbyr dette til småbarnsforeldre, og det kan kanskje være verdt et forsøk dersom det er lang ventetid på å få time hos DPS eller lignende. 

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men i Stavanger f.eks er det uutholdelig lang ventetid på å få komme til hos offentlig psykolog (DPS og lignende), og man må gjerne vente i opptil 3 mnd for å komme til hos en privat (en venninne av meg har stått i kø lenge nå) I Bergen er ventetiden noe det samme.
Ventetiden avhenger selvfølgelig også av alvorlighetsgrad, men jeg har fått inntrykk av at dersom man er veldig langt nede og trenger akutt hjelp blir man anbefalt en kort innleggelse på psyk fordi ventetiden for å få tildelt psykolog er så lang.

Alternativt kan du sette deg ned med gule sider og ringe til psykologer og høre om de har driftsavtale (da går det på egenandelskortet), eller om du har råd til det, høre om det er noen private som har mulighet til å ta i mot deg. 
Dersom du har en god tone med fastlegen din, kan det også kanskje være hjelp i å snakke med h*n i en periode mens du venter. 

Lykke til!

*Libe* skrev:
Du kan høre med helsestasjonen barna hører til om de har en psykolog du kan snakke med. Noen helsestasjoner tilbyr dette til småbarnsforeldre, og det kan kanskje være verdt et forsøk dersom det er lang ventetid på å få time hos DPS eller lignende. 

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men i Stavanger f.eks er det uutholdelig lang ventetid på å få komme til hos offentlig psykolog (DPS og lignende), og man må gjerne vente i opptil 3 mnd for å komme til hos en privat (en venninne av meg har stått i kø lenge nå) I Bergen er ventetiden noe det samme.
Ventetiden avhenger selvfølgelig også av alvorlighetsgrad, men jeg har fått inntrykk av at dersom man er veldig langt nede og trenger akutt hjelp blir man anbefalt en kort innleggelse på psyk fordi ventetiden for å få tildelt psykolog er så lang.

Alternativt kan du sette deg ned med gule sider og ringe til psykologer og høre om de har driftsavtale (da går det på egenandelskortet), eller om du har råd til det, høre om det er noen private som har mulighet til å ta i mot deg. 
Dersom du har en god tone med fastlegen din, kan det også kanskje være hjelp i å snakke med h*n i en periode mens du venter. 

Lykke til!

det er i bunn og grunn en jævlig barndom med incest, alkoholiserte foreldre, narkoman far, vold, min mor som dro hjem en ny type hver uke mens jeg var liten og deriblant en pedofil. så har det skjedd alt for mye i det siste så alt jeg trodde at jeg hadde fått langt bak meg så godt det kunne la seg gjøre dukket opp igjen.

så jeg får skjekke litt rundt hvor jeg kan få time snarest mulig hen. tusen takk!

jeg vet ikke hvordan det er nå, for en del år siden hadde jeg alvorlig depresjon og alvorlig angst, hadde selvmordstanker. da ble jeg henvist til psykolog og fikk beskjed om at ventetiden var rundt 6 mndr.
men det er lenge siden, men er det noe som IKKE fungerer her i landet er det psykiatrien... så var jeg deg ville jeg snakket med legen om hastetimer eller undersøke om det er sånn lavterskeltilbud der du bor.

Legen din må henvise deg dersom du skal benytte deg av det offentlige tilbudet. Henvisningen din vil bli vurdert ut i fra nasjonale kriterier for vurdering av behov for nødvendig helsehjelp. Ut i fra den vurderingen blir du tildelt plass på venteliste, med en frist for når du har krav på behandling.

Jeg ble henvist av legen min, det ble vurdert, og fikk time ca 6 uker etterpå. Det har sikkert mye å si hvor i landet det er også. I mellomtiden gikk jeg til fastlegen min en gang i uka for å ha samtaler der. Det stod også i brevet at om tilstanden forverret seg, måtte lege kontaktes. Om man har selvmordstanker/-planer, eller at det foreligger fare for å skade seg selv eller andre, at man er så psykisk syk at det krever innleggelse på annet grunnlag, så kommer man selvfølgelig inn med en gang. Om ikke må man stå i kø, desverre. 

Back
Topp