Tilvenning ny avdeling i bhg. og corona

Viica

Forelsket i forumet
Hei,

Noen andre som har barn som skal over på ny avdeling i barnehagen? Hvordan har i så fall deres barnehage lagt til rette for tilvenning?

Har en snart 3-åring som har gått i bhg. 1 år nå, tilvenning i fjor tok vi oss god tid til, og han ble raskt trygg. Har så og si aldri opplevd gråting ved levering.
Nå er han over på ny avdeling, de var sammen med barna og en av de voksne på den nye avdelingen hele juni, i hovedsak utendørs, og to av de ansatte på gammel avdeling var med dem.

Nå vil han ikke i barnehagen, og han hyler ved levering. Den foregår innendørs, hvor en av de ansatte (den han kjenner litt og var med i juni) tar han imot i over en trappegrind. Holdningen er at vi som foreldre bare skal gi barnet til den ansatte og omtrent løpe ut. De tre andre ansatte på avdelingen har vi såvidt sett, de er ikke presentert for oss i det hele tatt. Vet heller ikke hvem de andre barna, som utgjør halve avdeling er, og har ikke fått noen omvisning så vi kan se hvordan avdelingen ser ut, hvor de spiser, leker, skifter osv. Vi får rett og slett ikke slippe inn gjennom porten... Synes det har blitt en veldig dårlig start på barnehageåret :( Greit at man må ha tiltak pga Corona, men synes dette går utover små barn på en veldig negativ måte.

Huff, det hørtes ikke kjekt ut

Mi skal gå på førskoleavdelinga i år, men det er flere kjente voksne, de skal samarbeide med gruppa som er året yngre, og ha flere av de samme ansatte, og hun kjenner jo barna.

Første dag i dag, vi leverte i døra som vi begynte med etter corona, hun ble møtt av en voksen hun kjenner, en av dem som er med fra i fjor, jeg satte meg på huk og snakket litt med min datter og litt med den voksne, men altså på ungenes nivå, og fikk klem så gikk hun fornøyd inn.

Det hørtes ikke greit ut! Det ville jeg tatt opp med barnehagen allerede idag.

Jeg leverte min på ny avdeling (hun har vært innom flere ganger, men ingen voksne hun har hatt tidligere eller kjente barn) og da fikk jeg bli med inn på avdelingen så lenge jeg ønsket. Var ei som først prøvde ta henne bare, men hun var visst vikar (antar jeg - ble ikke presentert for henne). Pedleder kom heldigvis raskt. Da hun begynte leke smått selv gikk jeg. Ble gråt, men betydelig mindre enn hvis jeg bare hadde levert uten denne overgangen.

Vi har slitt mye med overganger, nye mennesker og slike situasjoner om naturlig oppstår i barnehagen.

Får ikke komme inn hos oss heller , ikke barnehagen som har brstemt reglene.
Vi tar i mot ute

Her er det også avd bytte. Får lov til å levere i grov gangen på avd, men maks en forelder inni gangen så kan ikke bruke så lang tid. Hvis det er snakk om helt nye barn i barnehagen så har de laget form for tilvenning, men for oss som bare bytter avd må vi levere ungene og gå. Gått fint her for personalet er jo ikke helt ukjent.

Jeg ville kontaktet ped leder og bedt om en samtale. Her er det egne regler for barna som har innkjøring for første gang eller ny avdeling og bhg er mer fleksibel for dem. :)
Vi andre leverer i døra, men så en i dag som ikke egentlig er på ny avdeling som var kjempelei seg ved levering og da fikk foresatt bli med i garderoben.

Det er utrolig dårlig av bhg hvis de ikke har begynt med tilvenning før i juni. Dette burde ha pågått lenge(!) før overgangen, uavhengig av corona. Det går fint an å bli vant til avdelingen og de andre voksne uten at det kompromitterer smittevernet, og dessuten ble ikke dette et problem før i mars, så de hadde god tid på seg før dette hvis barnet har gått der i et år.

Dette bør du ta opp med styrer, og får du ikke gehør går du bare over vedkommende.

Det er utrolig dårlig av bhg hvis de ikke har begynt med tilvenning før i juni. Dette burde ha pågått lenge(!) før overgangen, uavhengig av corona. Det går fint an å bli vant til avdelingen og de andre voksne uten at det kompromitterer smittevernet, og dessuten ble ikke dette et problem før i mars, så de hadde god tid på seg før dette hvis barnet har gått der i et år.

Dette bør du ta opp med styrer, og får du ikke gehør går du bare over vedkommende.
Tror dette dessverre har vært en naturlig konsekvens av corona. Det var helt likt i barnehagen vår også. De skulle ha startet tilvenning til stor avdeling i april og hele greia ble avlyst. Både min søster og en tidl. kollega som jobber i to forskjellige barnehager har hatt det helt likt i "sine" barnehager også..

Last edited:
Veldig trist å høre at overgangen ikke har gått bra :sorry: Her får vi heller ikke være med inn i bygget, men vi leverer utendørs og får ta oss god tid. Jeg aner faktisk ikke hvor avdelingen til barnet mitt er heller. Her hadde de ikke tilvenning til stor avdeling i det hele tatt, men en ansatt fra småbarnsavdelingen fikk følge barna på ny avdeling hele den første uken. Det var en stor trygghet både for barna og for foreldrene.

Barnet mitt har også to gode venner fra småbarn på samme avdeling og det har hjulpet veldig. De første dagene leverte vi samtidig som den ene bestekompisen slik at barna fikk gå inn sammen. Er det noen mulighet for dere? Også synes jeg du skal ta dette opp med de ansatte slik at dere kan se etter løsninger sammen.

Tror dette dessverre har vært en naturlig konsekvens av corona. Det var helt likt i barnehagen vår også. De skulle ha startet tilvenning til stor avdeling i april og hele greia ble avlyst. Både min søster og en kollega som jobber i to forskjellige barnehager har hatt det helt likt i "sine" barnehager også..
Er sånn de fleste steder ja, habdler jo om rwglene vi fikk

Så synd at overgangen ikke går bra for flere..
Her har de nå begynt med felles utetid for småbarn og de yngste barna på storebarn. Dermed får de minste på storebarn en roligere tid ute, og de større barna får bedre plass til lek i innearealene. I tillegg blir barna bedre kjent på tvers av avdeling og de små barna blir kjent med et par voksne fra storbarnavdelingen. Dette begynte de med her i begynnelsen av mai, og det fungerer så bra :)
Min har ikke byttet til stor avdeling enda, men han får se vennene som har byttet og merker han allerede har knyttet seg til noen av de voksne fra storebarn, som han snakker mye om hjemme.
Alle barnehager kan jo ikke gjøre det samme, men synes det er en utrolig god løsning her hvertfall.

Skjønner at vi er heldige. Førskole skal ha ped. Leder som har vært ped leder for ungene de siste to årene og fagarbeider som de fleste ungene har kjent fra hun var lærling der og har vært mye med denne gruppa fra de var 2-3 år gamle, tok fagprøven sin med dem fordi hun kjenner ungene og de kjenner henne.

Det var ikke så lett å drive tilvenning når man ikke kunne blande kohorter

Det var ikke så lett å drive tilvenning når man ikke kunne blande kohorter
Det forstår jeg godt. Og det kan man jo fortsatt ikke, men man kan la en ansatt bytte kohort (følge barna over) for en periode, det kan jo hjelpe.

Vi er heldige at de reelt mer deler avdelingen i to. De er samarbeidende kohort med det som før var andre del av avdelinga, same garderobe, og mye samme ansatte, men fire av ungene gikk ikke på den avdelingen i fjor så for dem er det mer nytt da.

Sånn HI beskriver oppleves ikke greit.

Men at kohort-barnehage ikke er lett å drive skjønner jeg.

Det forstår jeg godt. Og det kan man jo fortsatt ikke, men man kan la en ansatt bytte kohort (følge barna over) for en periode, det kan jo hjelpe.

Vi er heldige at de reelt mer deler avdelingen i to. De er samarbeidende kohort med det som før var andre del av avdelinga, same garderobe, og mye samme ansatte, men fire av ungene gikk ikke på den avdelingen i fjor så for dem er det mer nytt da.

Sånn HI beskriver oppleves ikke greit.

Men at kohort-barnehage ikke er lett å drive skjønner jeg.
Men så er det mamge hensyn å ta, så det er ikke bare å flytte en over på de små fra de stote heller nødvendigvis

Men så er det mamge hensyn å ta, så det er ikke bare å flytte en over på de små fra de stote heller nødvendigvis
Mange hensyn å ta, helt klart, og der kommer nye småbarn som skal ha tilvenning. Så det trengs voksne der. Og det er ferieavvikling enda.

Men å kreve at gråtende barn leveres i døra på en ny avdeing er likevel ikke helt greit.

Mange hensyn å ta, helt klart, og der kommer nye småbarn som skal ha tilvenning. Så det trengs voksne der. Og det er ferieavvikling enda.

Men å kreve at gråtende barn leveres i døra på en ny avdeing er likevel ikke helt greit.
Nei , men når reglene er som de er så er det ikke lett. Er nok en grunn til at mange fortsatt er ute, selv om det ikke er alle som liker det heller.
For helt nye barn i barnehagen, er det dog andre regler.
Det er dessverre annerledes hverdag for både små og store, det betyr ikke at man synes det er bra men reglene i kommunen må vi forholde oss til

Her kan man snakke med ped leder om levering er veldig vanskelig, og helt nye barn har egne avtaler. Garderoben er for liten til at alle kan følge barna inn, men sånn utenom det ser jeg ikke hvordan det plutselig blir masse corona inne i bhg hvis 2 av foreldrene følger 2 barn inn i garderoben og bruker litt ekstra tid på levering.
Problemet sier de her, er at garderoben og inneområdet er trangt og derfor vil de ta imot flest mulig barn i døra. Vår er litt sånn at han ikke synes det er kjempegøy med bhg etter ferien, fordi leveringsrutinen nå også er annerledes enn før sommeren, men det går også helt fint. Jeg vet at levering ville blitt enda bedre om jeg kunne vært med i garderoben og levert i døra til avdelingen, men vet samtidig at han er så trygg på de som jobber der at dette kommer til å gå seg til ganske snart.

Så jeg råder fortsatt ts til å snakke med avdelingen. Det er gul sone her, men det er likevel rom for fleksibilitet til de få barna som er på ny avd og helt nye barn :)
Og alle foreldre spriter hendene før de går inn porten og holder avstand til hevrandre/venter på tur ved døra.

Her kan man snakke med ped leder om levering er veldig vanskelig, og helt nye barn har egne avtaler. Garderoben er for liten til at alle kan følge barna inn, men sånn utenom det ser jeg ikke hvordan det plutselig blir masse corona inne i bhg hvis 2 av foreldrene følger 2 barn inn i garderoben og bruker litt ekstra tid på levering.
Problemet sier de her, er at garderoben og inneområdet er trangt og derfor vil de ta imot flest mulig barn i døra. Vår er litt sånn at han ikke synes det er kjempegøy med bhg etter ferien, fordi leveringsrutinen nå også er annerledes enn før sommeren, men det går også helt fint. Jeg vet at levering ville blitt enda bedre om jeg kunne vært med i garderoben og levert i døra til avdelingen, men vet samtidig at han er så trygg på de som jobber der at dette kommer til å gå seg til ganske snart.

Så jeg råder fortsatt ts til å snakke med avdelingen. Det er gul sone her, men det er likevel rom for fleksibilitet til de få barna som er på ny avd og helt nye barn :)
Og alle foreldre spriter hendene før de går inn porten og holder avstand til hevrandre/venter på tur ved døra.

Ja, det bør være mulig å få til en bedre løsning for HI

For oss er det uproblematisk å levere i døra slik de ber om, men spriting før porten hr vi fakisk ikke. Gul sone er det vel over hele landet nå, men tolkningen av det er noe ulikt

Back
Topp