Tilvenning i ny avdeling?

*Benedicte*

Mamma til 2
Hvordan er det når barna begynner på ny barnehage avdeling etter sommerferie? er det tilvenning da slik som når de begynner i barnehage? 

elste begnner i stor avd til mandag der er det ikke tilvenning der er det bare og levere på mandag, men nå er dette en liten bhg da med ca 10 på vær avdeling så den mellomste og store avd har altid vært sammen når de er ute osv så han kjenner jo alle de vokse som jobber på stor avd

I den barnehagen jeg jobber i, er det ikke det. Barna som skal over på ny avdeling får en egen "tilvenning" i barnehagetiden. Slik at før ferien begynner har de vært mye på besøk til den avd. de skal begynne i, og på den måten blitt kjent med både barn og voksne der. Når de begynner på nytt bhg år er det da i ny avd.

Jeg har selv en sønn som skal begynne på ny avd i bhg vår, og jeg tenker at selv om han har fått en tilvenning kan det være greit at jeg er litt ekstra tilgjengelig de første dagene, i tilfelle han syns det er vanskelig, og trenger litt mamma-støtte.

Ofte kan det være at vi mødrene bekymrer oss mer enn barna. Det er viktig å vise barnet ditt at du er trygg, positiv og komfortabel i den nye situasjonen - det vil kunne smitte. Barn leser oss så utrolig mye bedre enn vi tror.

Her ordnet bhg det :-) de gikk på besøk på den nye avdelingen mange ganger før han begynte. De fikk treffe de nye voksne og de brukte lang tid på det. Han kjente avd og de voksne så godt da han begynte at det gikk som en drøm. Kjempefornøyd med måten det ble gjort på.

I vår bhg er det tilvenning over på stor. Men vesla vår har sneket seg over på stor avd mer eller mindre hver dag de siste ukene før sommern og lekt og spist med dem og kjenner de veldig godt. Så her blir det ikke tilvenning. Egentlig greit for det er ikke bare bare å ta fri fra jobben heller. Men veldig kjekt at de har det, for noen vil kanskje trenge det mer enn andre igjen.

Back
Topp