Tilvenning i barnehagen

Googlimoogli

Glad i forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Er det begge foreldre som møter opp vanligvis i tilvenningsdager i barnehagen? Eller hva er egentlig best?
Her er det vårt først barn vi snakker om som skal begynne i barnehagen og han er 15 måneder. Pappaen ender sin pappa permisjon like før han skal begynne i barnehagen og mor(meg) jobber fullt alle hverdager fra 08-1530!

Tror gutten er vant til litt fra pappa og litt fra mamma rutiner. I helgene er det mamma som passer på han hele dagen men i ukedager har pappa vært der.

jeg syns det er fint hvis begge kan være der. Og det har barnehagen gitt beskjed er greit. Men Pappan vil ikke være med hvis mamma er der. Syns ikke det er nødvendig med begge der!
 
Tenker det også kan kjennes voldsomt for barnet å ta farvel med begge to på én gang når man så skal starte å forsøke å gå fra barnet.
Vi har bare vært én om gangen, men godt kunnet bytte på i innkjøringsperioder hvem som leverer og henter, og der har fungert fint for oss :)
Jeg ville heller vært to som henter, enn to som skal si ha det til barnet.
 
Vi har kun vært en av oss under tilvenning. Det kan fort bli mange i rommet med begge foreldrene, barnehage personal og evt andre barn. Som veivalsa skriver kan det å være begge to ha motsatt effekt på trygghet, men kunne virke voldsomt/overveldende å både forholde seg til begge foreldrene (mye inntrykk å ta inn for barnet) og ta farvel med begge.
 
Vi var begge foreldre med de første dagene og hadde god erfaring der. Vi har øvd masse fra før nå da på dette med å si hade til mamma og pappa også blir han passet av tanten eller bestemor. Øvd på å øke tiden så han skulle lære at mamma og/eller pappa alltid kommer tilbake. Føler det er det virkelig har gjort innkjøringen veldig fin. Leste igår at barn under en viss alder ikle forstår at foreldrene kommer tilbake, i tillegg til å mangle tidsperspektiv og derfor kan få sorgprosess om man har brå tilvenning. Så å lære barnet «hade» , være tydelig og så å øke tiden etterhvert.
 
Vi begge var tilstede første dagen, men det var kun for gjennomgang av informasjon og for omvisning. Vi gikk heller ikke ifra han første dagen, alle de andre dagene har det kun vært jeg som har levert og hentet. Og far har vært med på 2 av hentingene, men har bevisst vært på parkeringen siden vi ønsket at han skal bli trygg på at jeg alltid henter han igjen.

Vi syns den ordningen har funket utrolig bra, og merker at på ettermiddag er han veldig søken hos meg og det tror jeg er pga jeg har gått/ hentet. Så på min gutt tror jeg det ikke hadde vært bra at begge gjorde det.
 
Er det begge foreldre som møter opp vanligvis i tilvenningsdager i barnehagen? Eller hva er egentlig best?
Her er det vårt først barn vi snakker om som skal begynne i barnehagen og han er 15 måneder. Pappaen ender sin pappa permisjon like før han skal begynne i barnehagen og mor(meg) jobber fullt alle hverdager fra 08-1530!

Tror gutten er vant til litt fra pappa og litt fra mamma rutiner. I helgene er det mamma som passer på han hele dagen men i ukedager har pappa vært der.

jeg syns det er fint hvis begge kan være der. Og det har barnehagen gitt beskjed er greit. Men Pappan vil ikke være med hvis mamma er der. Syns ikke det er nødvendig med begge der!
Vi begynte med innkjøring i barnehagen forrige uke. De nye barna hadde med både mammaen og pappaen første dagen(e). Vi var også begge der men nå er det som regel bare jeg som leverer så kan vi begge hente eventuelt sammen og jeg ser de fleste andre også bare er én som leverer og henter mesteparten av gangene. Sikkert enklere for barna også som flere skriver:)

Det er helt opp til dere vil jeg tro:)
Så lenge barnet er trygg med den som leverer og henter vil det nok gå veldig fint. Det viktigste er å ha en god avskjed ved levering slik at h*n skjønner at den som leverer nå skal gå.

Vår lille er ikke begeistret for barnehagen foreløpig for å si det mildt men men å si 'hade' når vi går fra noe eller noen har vi heldigvis vært flinke på siden hun var veldig liten så når vi leverer sier vi ordentlig 'hade' og hun gråter 'hade' tilbake. Når vi skal hente sier hun 'hade' til de i barnehagen.

Masse lykke til!
 
Last edited:
Vi har første dag til uken, og første dagen blir vi med begge to, de andre dagene blir det nok bare pappaen siden han har søkt fri for tilvenning, og må være borte hele dager når han først har fri.

Kan jo legge til litt utfyllende. Her er frøkna veldig mammadalt og ved at pappaen tar de første dagene med tilvenning så tror vi at det vil være best for frøkna sånn at hun "tør" litt mer enn om jeg er med.
Så får vi se om det er riktig valg eller ikke, evt så kan hun få kortere dager enn planlagt de første ukene hvis det er nødvendig. :)
 
Last edited:
Takk for alle deres svar Tror det blirbare meg ...men Pappan kan steppe inn hvis vi ser det nødvendig
 
Back
Topp