tilvenning bhg

babymirakel

Oktobermirakel, ønske om bitteliten <3
Oktobermirakler 2013
Himmelbarn
hvor lang tid brukte dere på dette? :)

tror det blir mer tilvenning i bhg, da henne hylgråter når jeg går og strekker seg etter meg :sorry: bhg tantene synes det er greit at jeg er der og tar ordenltig ha det enn å bare gå når henne er sånn. glad for det :)

kommer nok til å hente prinsesse N tidlig på mandagen om henne gråter sånn :(

Vi har brukt ca 2 uker. Var sammen med han de 3 første dagene i 2-3 timer. De 2 neste dagene var han der alene i 2-3 timer. Og når vi begynte på uke 2 sov han der, da henta jeg han når han våkna ca 12.30-13, og nå som han er ferdig med sin 3 uke er han i barnehagen fra 9-14. Bruker også å være der i 15-20 min før jeg går når jeg leverer han. Er veldig heldig som har muligheten til å la han få en rolig start:)

Brukte 3 dager. Første dagen lekte han masse rundt meg.
Dag 2 spiste han lunsj der.
Dag 3 sov han.
Dag 2 og 3 var verst for mammaen som ble sendt ut på pauserommet når lille skulle spise og sove. :sorry:

Med eldste brukte vi tre dager:)

Dag 1 var vi der to timer
Dag 2 var vi der noen timer og jeg la han og tok han opp etter soving
Dag 3 gjorde vi det samme med de tok han opp.

Vi har brukt nesten 2 uker, mye fordi han har vært veldig urolig og savnet mammaen sin veldig mye.
Så vi har tatt det i hans tempo, og det virker nå som om det begynner å bære frukter. Henter ikke en liten trist gutt lengre, det er godt :D

Vi har satt av 3.5uke til tilvenninga og er veldig glad for det. Pappaen tar tilvenninga, og det har vært litt tøft til nå (1.5uke). Gikk veldig bra dag 1-3, men uke 2 har vært tung med hylskriking og separasjonsangst. Så da er vi glad vi kan bruke tid og at ho får kortere dager nå i starten. Vi får se hvordan det går dei neste 2 ukene. Forhåpentligvis går det seg til... :P

Vi er på siste dagen av to uker nå. Det er først i dag jeg gikk fra henne med en gang. Og første gangen hun protesterte, men var ikke noe særlig gråt. Hun har vært der alene i 1-3 timer alene (våken). Tillitsfull, trygg, konstaktsøkende og utforskende :)

Last edited:
3 dager.
Dag 1 kom vi kl 9 og ble til lunsj, dro hjem da han skulle sove.
Dag 2 kom vi kl 9, jeg la ham da han skulle sove og dro hjem. Hentet ham i 15-tiden.
Dag 3 kom vi kl 9, jeg dro etter ca 20 min. Han protesterte da jeg overleverte ham til ped.leder, men da han skjønte at de skulle ut til sandkassen var det greit. Snudde seg ikke etter meg en gang. :p

Så var det 2 planleggingsdager og helg. Sambo leverte mandag, mini gråt, men tidde og var seg selv igjen straks sambo var ute av syne. Samme på tirsdag. Onsdag hadde jeg fri så jeg leverte kl 9. Han sutret litt da jeg skulle overlevere ham, men så fikk han øye på en sykkel så da var det greit da de kunne sykle bort fra meg. Lett å distrahere, tydeligvis. ;)

Hadde nesten ikke noe tilvenning. Hun begynte når hun var 1 år gammel og det gikk kjempefint fra dag en. Glad hun begynte så tidlig fordi jeg tror det er verre når de er større og skjønner mer. Men hun har alltid vært veldig tillitsfull og trygg. Gikk helt knirkefritt å begynne i by bhg nå også :-)

3daga...eller va vel ikke fullt d heller...
Dag 1 va vi begge med ho, men ho va en runde aleina med kontaktpersonen sin å så på de andre avdelingan og lekte uten å egentlig bry seg om oss...va vel der par tima, dro etter lunsj så ho tok luren sin i vogna når vi dro derifra..
Dag 2 va bare far med, da va ho med på frokost og samboeren va med ho...men så gikk han på pauserommet mens dem va ute å lekte og spiste lunsj, så gikk han tilbake på avdelinga, men d va kontaktpersonen som la ho i vogna så dro dem...
Dag 3 va far med under frokosten så dro han og henta igjen når ho våkna etter lur...

Jeg pleier å anbefale å sette av minst 3 dager. Noen trenger lengre tid.

Første dagen er foreldrene med hele dagen, andre er barnet alene noen timer (noen prøver å sove, andre ikke). Tredje dagen er de litt lengre alene, men likevel ikke full dag. Som sagt er dette kun en mal, og alle nye barn vurderes sammen med foreldre. Ingen barn skal være utrygge hos oss.

Må bare legge til at ofte er det best at det er pappa som tar avskjedene de første gangene. Vår erfaring er at det går mye lettere fordi mødrene selv ofte kan være mer sentimentale ang å levere disse små fra seg. (Ikke at det er noe galt i det i utgangspunktet, men barn plukker fort opp mors nervøsitet)

Dag 1: 2 timer med oss tilstede
Dag 2: 2 timer, en time med oss tilstede og alene 1 time
Dag 3: 3 timer alene, lunsj
Dag 4: 4 timer, lunsj og dupp
Dag 5: 4,5 timer
Dag 6: 5 timer
Dag 7: 6 timer
Dag 8: 6,5 timer
I dag: 7 timer, første dagen begge er på jobb.
Gikk kjempefint, men glad vi hadde 2 uker og kunne ta det gradvis. Så langt ingen grining. Men de er to stk da, så kanskje lettere for dem å bli igjen alene når mamman reiser.

Jeg pleier å anbefale å sette av minst 3 dager. Noen trenger lengre tid.

Første dagen er foreldrene med hele dagen, andre er barnet alene noen timer (noen prøver å sove, andre ikke). Tredje dagen er de litt lengre alene, men likevel ikke full dag. Som sagt er dette kun en mal, og alle nye barn vurderes sammen med foreldre. Ingen barn skal være utrygge hos oss.

Må bare legge til at ofte er det best at det er pappa som tar avskjedene de første gangene. Vår erfaring er at det går mye lettere fordi mødrene selv ofte kan være mer sentimentale ang å levere disse små fra seg. (Ikke at det er noe galt i det i utgangspunktet, men barn plukker fort opp mors nervøsitet)
her kunne ikke pappaen levere og jeg bare gikk når henne gråt

tusen takk for alle svar :)

lille N blir aldri mer enn 5 timer i bhg. jeg jobber ikke, og leverer nærmest mulig 09:30 :) går i hvertfall hjemmefra 09:18 så spørs om heisen kommer og sånt :)

Onsdag var første dag for lille. Etter en times tid fikk vi beskjed om at vi bare kunne ta oss en tur ut om vi følte for det. Lille vinka hade og virka fornøyd! Lekte, spiste og koste seg! I går måtte han være hjemme pga feber etter vaksine. Men vi var på plass igjen i dag. Ordna med litt klær og koste litt, etter 20 min tok jeg turen hjem. Fikk bilde etter en stund av en blid og fornøyd gutt som lekte å koste seg! Så tenker at han ikke trenger mer. Men får alikevell korte dager til uka! :)

Med førstemann begynte begge i jobb etter første veka, det gjekk fint, men kunne ønske han hadde kortare dagar og meir tilvenning:(

Med andremann hadde mannen perm under tilvenning, og det var mykje bedre, da kunne han ha korte dagar litt lengre, sjølv om eldstemann nok trengte det mykje meir enn yngste. Han tilpassa seg veldig raskt:)

Våres har startet i ny bhg 3 ganger å vi setter alltid av min 3 dager til tilvenninga. De starta i ny å siste året med bhg nå den 17 august. Første dagen leverte jeg 08.30 å henta 14.30. Da fikk jeg kjeft av barna fordi jeg henta for tidlig:p

Gikk fint fra dag 1. Dro i fra han allerede andre dagen. Han har ikke grått eller virket utilpass på noe vis. De ansatte sier han er en veldig trygg og tillitsfull unge :)

Har tilvenning med minsten nå denne uken som har vært og det er det verste jeg noen gang har vært med på :-( Gikk veldig bra mandag med to timer, og tirsdag når jeg leverte og gikk men onsdag til i dag så gråt hun masse, har ikke ville lekt noe særlig og bare vært i vognen sin, liker lunsjen veldig godt da :-)I går kveld sovnet hun inne med meg og i dag sovnet hun i sin egen seng, men jeg måtte være der med hun :-( Har så vondt i mamma hjertet mitt. Trodde det skulle gå knirkefritt siden hun er 2 år og er veldig sosial av seg men nei da :-( :-( Føler meg som verdens verste mamma som plasserer hun vekk sånn som det der... Jeg vurderer faktisk å endre bhg plassen til 50 prosent også ha hun hjemme de dagene jeg ikke skal på jobb men vet ikke helt om det går i forhold til vaktene på jobben heller :-( Hun er veldig positiv i forhold til det å gå i bhg når vi går hjemmefra. Føler hun har endret personligheten bare på kort tid, fra å gå å være glad og fornøyd blid til å bli veldig usikker og ulykkelig :-( :-(

Back
Topp