Tiltak mot mange kjemiske graviditeter?

Isond

Elsker forumet
Prøver meg på en tråd til om dette, med litt annen vinkling. Kanskje noen har erfart noe lignende, og har tips?

Jeg har hatt sju kjemiske jeg vet om siden januar 2023. Har prøvd progesteronstøtte pluss blodfortynnende på minst fire av dem, men det hjalp ikke. Tenker da at problemet ikke er lavt progesteron. Sannsynligvis dårlig eggkvalitet, siden jeg er over 40.

Så i går, da jeg søkte på diverse forum og artikler om kjemiske, kom jeg over noen som skrev at de hadde brukt antibiotika mot bakteriell vaginose. Kom over flere som skrev de hadde prøvd lenge, og opplevd flere kjemiske, før de tok en slik antibiotikakur og kort tid etter ble gravide og fikk barn. Det er jo langt fra sikkert at dette kan gjelde meg, siden jeg har null symptomer på bakteriell vaginose. Står imidlertid i flere artikler om temaet, at halvparten som har dette ikke har noen symptomer.

Kan antibiotikakur uansett hjelpe? I tilfelle det er infeksjoner i livmor eller skjede? Noen her som vet mer om dette, har prøvd? Eller om dere har andre tips til å kanskje unngå flere kjemiske?

Jeg har tenkt samme tanken selv og nevnt det for gyn i august, men hun avviste det.
Tenker likevel om det er noe slikt som gjør at jeg mister i MA. En i 8+3, en 9+1 (stoppet bare dagen før) og en nå i 6+5.

Jeg har tenkt samme tanken selv og nevnt det for gyn i august, men hun avviste det.
Tenker likevel om det er noe slikt som gjør at jeg mister i MA. En i 8+3, en 9+1 (stoppet bare dagen før) og en nå i 6+5.
Hun avviste det? Hva sa hun til deg?

Så trist at du har mistet etter såpass mange uker. Har du brukt progesteronstøtte? Eller blodfortynnende?

Hun avviste det? Hva sa hun til deg?

Så trist at du har mistet etter såpass mange uker. Har du brukt progesteronstøtte? Eller blodfortynnende?
Hun sa at jeg ikke hadde noen symptomer på det, så ikke vits i å behandle.

Har ikke prøvd progesteron enda, men siste svangerskapet nå var med både Klexane og Albyl-e. Usikker på om progesteron vil forebygge MA?

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men mener å ha hørt om kvinner som har sendt en prøve av mensblodet sitt til en klinikk i Hellas og deretter fått påvist uheldige bakterier som de har fått behandlet.

Hvis du googler, får du opp noen forumtråder om det og denne nettsiden:

Bakteriell vaginose er en kjempeenkel test som kan tas hos gynekolog (det er en vattpinne opp i skjeden og så testing av PH verdi). Bakteriell vaginose er veldig vanlig, og så vidt jeg har skjønt så går det som regel over av seg selv. Men for oss som prøver å bli gravide så kan det være skummelt fordi det kan gjøre det vanskeligere for at det fester seg og øker sannsynligheten for SA. Det høres merkelig ut at gynekolog ikke ville teste for det da BV fint kan være symptomfritt. Jeg ville spurt en annen gynekolog eventuelt insistert på en test. BV behandles ikke lenger med antibiotika som førstevalg men med stikkpiller du får på resept på apoteket. Årsaken til BV er en ubalanse i PH verdien (det blir surt), og kommer av at man får en overvekt av de dårlige bakteriene og en undervekt av de gode melkesyrebakteriene.

Jeg ville ikke rådet noen til å ta antibiotika hvis man ikke absolutt må, da antibiotika også kan ødelegge balansen av bakterier i både livmor og tarm. Jeg spurte om dette hos Medicus hvor jeg går til IVF, og legen der var tydelig på at det kan hjelpe hvis du trenger det - men det var også eksempler på at det virket motsatt hvis du ikke trenger det.

Det man derimot får antibiotika for er kronisk betennelse i livmoren som også kan være et problem. Det må man ta en endometrietest for å finne ut av (som koster litt). En slik test vil også kunne si om du har en forhøyet immunrespons, altså for mange «killer cells» som anser embryo som fremmed og angriper det (som om det skulle vært kreft eller influensa). Begge disse tingene kan også gjøre det vanskelig for embryo, men som du skriver så er det kanskje størst sannsynlighet for eggkvalitet. Jeg er selv 42, og sliter med noe av det samme.

Endometritest er det forresten kun Hausken og Aleris som tilbyr her i Norge. Jeg tok min hos Aleris, gikk veldig fint- men det er noen ukers ventetid og det gjør litt vondt (men er fort over). Hvis du søker inne på assistert forumet så vil du finne en del info om dette :happy:

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men mener å ha hørt om kvinner som har sendt en prøve av mensblodet sitt til en klinikk i Hellas og deretter fått påvist uheldige bakterier som de har fått behandlet.

Hvis du googler, får du opp noen forumtråder om det og denne nettsiden:

Det anbefales ikke lenger da det er vanskelig å få det gjennom tollen. I tillegg så tilbys det nå endometritest hos to klinikker i Oslo som vil gi deg samme svar, og mye mer nøyaktig da man tar prøve av selve endometriet (og i tillegg får du også svar på mengde «killer cells»).

Kan så vist jeg vet kjøpe bakteriell vaginose test på apoteket. Start der og se hvilket svar du får?

Hun sa at jeg ikke hadde noen symptomer på det, så ikke vits i å behandle.

Har ikke prøvd progesteron enda, men siste svangerskapet nå var med både Klexane og Albyl-e. Usikker på om progesteron vil forebygge MA?
Fikk progesteron som et forsøk på å forebygge kjemisk, men det hjalp ikke. Tror det kun hjelper om man har for lavt progesteron, hjelper ikke dersom noe annet er feil (som f.eks. dårlig eggkvalitet).

Endometritest er det forresten kun Hausken og Aleris som tilbyr her i Norge. Jeg tok min hos Aleris, gikk veldig fint- men det er noen ukers ventetid og det gjør litt vondt (men er fort over). Hvis du søker inne på assistert forumet så vil du finne en del info om dette :happy:
Åja, visste ikke at det kun tilbys der. Var hos gynekolog i august, og spurte da spesifikt om hun kunne ta en test for å sjekke om jeg har en type infeksjon eller bakterier i livmor. Da sa hun bare nei, hun visste ikke om at det er vanlig å ta en sånn test. Ble bare avvist rett og slett.

Åja, visste ikke at det kun tilbys der. Var hos gynekolog i august, og spurte da spesifikt om hun kunne ta en test for å sjekke om jeg har en type infeksjon eller bakterier i livmor. Da sa hun bare nei, hun visste ikke om at det er vanlig å ta en sånn test. Ble bare avvist rett og slett.
Det er mange som ikke kjenner til det. Og man kan ta livmor biopsi andre steder også, Medicus gjør det hvis du går til behandling til dem og spør. Men de sender den ikke til Tyskland for dyrking og tester heller ikke for NK killer cells. Jeg ville tatt kontakt med leger som holder på med fertilitet, og som er gode på det.

Eventuelt ring til Hausken/Aleris og hør med dem? Men jeg tror de som regel anbefaler å utrede for andre ting hvis du ikke har gjort det først?

Men å sjekke for BV ville jeg uansett gjort. Det er en enkel ting.

Lykke til❤️

Back
Topp