Tilstoppede melkeganger og brystbetennelse - gode råd?

Kassiopeia68

Venter på baby januar 2014
Januarhula 2014
Hjelp, nå starter klumpene som verker i puppene. Får ikke opp gangene med pumpe og varme kluter. Noen gode råd?
 
Hmm.. Har du prøvd å massere?
Jeg har også noen klumper, men de klarer jeg å massere bort på en måte...
 
Au au! Hadde tendensene selv, for min del hjalp det å stå LENGE i dusjen og ha varmt vann på brystene, så strøk jeg forsiktig over brystet der hvor jeg hadde en klump, fra øvers på brystet ned til brystvorten (viktig å være veldig forsiktig hvis ikke gjør man det bare værre) etter å ha strøket en god stund pumpet jeg meg!! Håper du finner ut av det, ikke no godt!!!! God bedring!!
 
Auau.. Varm dusj og håndmelking/massering kan løse opp! Tøm varmtvannsberederen!
Og masse god bedring - håper du blir kvitt herket fort!
 
Auau.. Varm dusj og håndmelking/massering kan løse opp! Tøm varmtvannsberederen!
Og masse god bedring - håper du blir kvitt herket fort!
Sign!! Jeg hadde betennelse med klumper for noen uker siden. Pumpa ville tilslutt ikke få ut mer melk, så eneste måten jeg fikk ut melka på var håndmelking. Det gjorde så vondt at å legge til bebis var fullstendig uaktuelt. Varmt vann, varmeflasker, oljemassasje av brystet, klem fast men forsiktig på klumpen (e) når du håndmelker, da tømmes det først der du klemmer. Får du feber over en liten tid, dra til legen for antibiotika.
Håååper du blir kvitt det snart, er visst en del som greier å "melke" det bort uten legehjelp:)
 
Har ikke hatt det. Men på barnas hus har de no rosa greier til enten å putte i fryseren eller varme i mikro ved behov slik at man kan bruke på brystene. Jeg har slike men kjøpt i utlandet og ikke prøvd. Og det er for tilstoppet melkeganger og skal brukes i max 10 min hver gang.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
SPC flakes på helsekost skal være forebyggende. Aner ikke hva det er, annet enn. At det holder melkekanalene åpne
 
Lecitin kapsler
 
Sniker! Jeg har sikkert hatt det 10 ganger i løpet av denne ammeperioden. Ble slått ut med feber og influensasymptomer hver gang. Eneste som hjalp var å amme på det vonde brystet ofte, og pumpe det andre brystet. Har også gått med en hel del paracetesker :p

God bedring!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Sniker jeg også! Sier bare; få løst opp de klumpene med en gang!! Selv endte det i akutt operasjon på sykehuset,da jeg fikk så kraftig betennelse og antibiotika ikke hjalp. Måtte tømme brystet for flere dl(!) med værk! Og hadde mye styr etterpå med sårskift daglig av det opererte såret! :( Så jeg fullammer kun på 1 pupp! Bruk ullklær,ikke frys og drikk varm drikke.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har ikke fått betennelse, men begynt å få klumper to-tre ganger. Som noen over her sier, masser de bort med en gang. Bruk ull mot brystene. Om du ikke har ammeinnlegg i ull, kjøp det. Har jeg veldig spreng, går jeg i dusjen og håndmelker litt før jeg pumper. Pass på når du henter noe i fryseboksen og, kulden kryper langs armene opp til brystene. Om det blir ille, kontakt legen!
 
Har ammeinnlegg i ull, går og sover i ullgenser :( Men det er litt bedre idag etter amming annenhver time i natt, pluss pumping igår. Men du, så trøtt jeg er..
 
Rene ullinnlegg rett på puppen og ullgenser er bra du går med:)

Varm opp med brystet med omslag/varmepute/dusj før du ammer/pumper. Når utdrivningsrefleksen er i gang masserer du mens du ammer/pumper. I lange drag ut mot brystvorten (bare en vei) med håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp).

Legg barnets hake mot der kulene er - det er da disse melkegangene som melkes best.

Amm/pump hver andre time døgnet rundt til det er blitt bedre.
 
Rene ullinnlegg rett på puppen og ullgenser er bra du går med:)

Varm opp med brystet med omslag/varmepute/dusj før du ammer/pumper. Når utdrivningsrefleksen er i gang masserer du mens du ammer/pumper. I lange drag ut mot brystvorten (bare en vei) med håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp).

Legg barnets hake mot der kulene er - det er da disse melkegangene som melkes best.

Amm/pump hver andre time døgnet rundt til det er blitt bedre.
Du skulle sett da vi ammet opp ned for å komme til på oversiden av puppen.. :D
 
VAREMEPUTER!!
Sånne du klemmer på en liten metalldings inni, også stivner den og blir hard, også kan du koke de og bruke de om igjen og om igjen...:)

Jeg har hatt 3 runder med skikkelig betennelse.. Lå rett ut med feber, frostanfall og svie i hele kroppen.. Prøvde alt!!!
Det som fikk det til å gå vekk hos meg var rett og slett tid...
Kjøpte inn elektrisk pumpe, men syns ikke det hjalp no særlig å pumpe.. Men itillegg til varmeputer og masse amming ble det til slutt borte! Ikke 100%, men kanskje sånn 98 :)
 
VAREMEPUTER!!
Sånne du klemmer på en liten metalldings inni, også stivner den og blir hard, også kan du koke de og bruke de om igjen og om igjen...:)

Jeg har hatt 3 runder med skikkelig betennelse.. Lå rett ut med feber, frostanfall og svie i hele kroppen.. Prøvde alt!!!
Det som fikk det til å gå vekk hos meg var rett og slett tid...
Kjøpte inn elektrisk pumpe, men syns ikke det hjalp no særlig å pumpe.. Men itillegg til varmeputer og masse amming ble det til slutt borte! Ikke 100%, men kanskje sånn 98 :)
Sånn har jeg! Skal bruke den neste gang!
 
Sniker litt...Har du sår/sprekker på brystvortene? I så fall, ta kontakt med lege med en gang. Ta bakterieprøve av melka og brystvortene og få rask antbiotikabehandling. Om du ikke får ut melka av kulene, kan du i verste fall ha fått abcesser. Dette kan komme både ved bakteriell og vanlig brystbetennelse pga tilstoppede melkeganger, og er en byll med verk og melk som er lukket inne i brystet. Om du ikke får det ut fort på måten beskrevet over her, få rask henvisning/gå privat til ultralyd av brystet. Da finner du ut om det er abcess eller ikke. Abcesser er lukkede og skal ikke maseres på, da kan det bli verre. Om det er det; bli henvist av legen din til brystdiagnostisk senter. Noe steder velger de operasjon og dren (noe som i følge brystdiagnostisk senter på Ullevål var gammedags og "siste utvei".) De bør først prøve å tømme abcessene med kanyle med jevne mellomrom, mens du får antibiotika. Det ødelegger ikke brystet, og du kan amme parallelt. Om du skulle ha abcess, og lurer på noe, er det bare å sende meg PM. Har i grunnen hatt alt trøbbel som er mulig rundt dette.... Håper det bare er en uskyldig betennelse. Masse lykke til! Ikke glem at å fortsette å amme, selv om det er dritvondt, faktisk er med å lege brystbetennelsen.
 
Back
Topp