Tilrettelegging

Frk.humle

Betatt av forumet
Er det noen som har fått tilrettelegging på jobb allerede nå? Evt hva?
Og noen som har begynt med ekstra pauser? Er usikker på når man har krav på ‘gravidekvarteret’ som vi kaller det.

Hatt tilrettelegging på jobb fra starten av, men det er fordi det er oppgaver man ikkje kan gjør som gravid på jobben. Ellers begynner eg 1 time seinere og kan ta ekstra pause men blir mer litt spising her og litt spising der for avhengig av det for å ikkje bli kvalm. Ellers er kolegane flink til å ta hensyn.

Hva er dette "gravidkvarteret"? Aldri hørt om det...

Jeg trenger ikke så mye tilrettelegging enda, men har et par tunge stell jeg ber om å slippe så fremt det er mulig, og at jeg kan kan trekke meg ut av pleien etter at de fleste stell er tatt og kan ta unna en del kontorarbeid, slik at jeg kan få litt avveksling i arbeidsstilling. Jobber som sykepleier på omsorgsbolig og løper trapper mellom 5 etasjer hele dagen lang, som jeg kjenner sliter på bekkenet.

Jeg jobber fast 90 % vakt. Å det ble etterhvert ganske tungt. Ble fra denne uken av (er i uke 20 nå) 40 % sykmeldt, så nå jobber jeg 50 % istedenfor 90 %. Kun to nattvakter om gangen og mer fri til å komme meg.
Så får vi se hvordan de resterende nattvaktene går etterhvert som tiden går.

Her er det absolutt ingen tilrettelegging, men ikke nødvendig heller :) Er i fin form, ikke vært kvalm og er ganske lik som jeg er til vanlig :)

Den tilretteleggingen jeg får:

- Bytter arbeidsdag de dagene jeg skal på kontroll (en dag annenhver uke). Sykehuset har nemlig fast dag for diabetikere, og den dagen er selvfølgelig en av arbeidsdagene mine.
- Får lov å være med de minste på tur. Dvs at jeg unnslipper skogsturen med 2-åringene hver uke, som innebærer å trille en tyngre vogn opp tunge bakker og å tråkke rundt i skogen. De minste er lettere og der tar vi kortere turer mens de sitter i vogn.
- Kollegene mine tar seg av legging/løft av de tyngste barna, mens jeg hjelper de lette barna eller gjør andre ting.
- Blir tatt hensyn til hvis blodsukkeret er lavt osv.

Jeg har snille kollegaer som tar mye hensyn til meg, men jeg må selv rope ut om behovene mine i noen situasjoner selvfølgelig, og det er jeg litt dårlig på. :facepalm: Jeg vil nødig være en byrde på jobb bare fordi jeg er gravid. Merker mega stor forskjell på denne graviditeten versus forrige for 6 år siden. Da jobbet jeg 100% frem til permisjon, nå synes jeg mine 50% er tungt... og jeg er i den beste perioden av graviditeten enn så lenge. :( Blir lettere trøtt og andpusten, blodsukkeret er mer utfordrende og jeg sliter en del med blodtrykksfall for tiden. Føler meg ubrukelig hjemme etter en arbeidsdag, mens jeg er mer energisk på fridagene mine.

Ellers har jeg verdens beste jobb i lag med de nydelige småbarna på avdelingen og jeg har SÅ lyst til å jobbe tiden ut. :)

Sliter med bekkenet, så for at jeg skal kunne være i jobb lengst mulig, så tar jeg meg pauser når jeg føler jeg trenger det. Har sagt fra til sjefen, og han vil ha meg lengst mulig i jobb, så han sier at jeg styrer det selv. :)

Vi fikk godkjent tilretteleggingsstønad fra NAV, så jeg fikk avlastning av en kollega noen timer til dagen. Siden jeg jobber på hotell,har jeg da mulighet til å bruke ett av rommene til å legge meg nedpå litt.
Nå har derimot denne kollegaen sluttet, og tilretteleggingen har ikke gjort nytten sin de siste ukene. Skal snakke med sjefen om det i dag, for korsryggen er ikke noe god :(

Jeg jobber fem timer om dagen tre dager i uka. (60% sjukmeldt). Får pause selv om jeg i utgangspunktet ikke har krav på det når arbeidsdagen er såpass kort. Får delvis styre litt arbeidstiden i forhold til lengde og når på dagen (innenfor åpningstiden), i forhold til formen min. Føler meg veldig tatt hensyn til :)

Har ikke direkte tilrettelegging med en sjef som lar meg styre mye selv. Vi har noen stillerom på bygget og i det ene står det en massasjestol. Sniker meg ned dit en halvtime innimellom når jfegmerker dagene blir for lange. Eller får jeg komme litt sent uten at sjefen sier noe på det. Sjefen er mest interessert at jeg skal holde ut i jobb mest mulig og lengst mulig sizen jeg holder i en del prosjekter

Back
Topp