tilrettelegging vs. sykemelding

kenguri

Elsker forumet
Er det noen som kan forklare meg hvordan det fungerer med sykemelding kontra tilretteegging på jobben? Jeg er ansatt som sykepleier på et sykehjem i 100% stilling i 2-delt turnus (dag- og kveldsvakter og 3. hver helg). Jeg har vært veldig trøtt fra starten av graviditeten, og jeg er veldig plaget med lavt blodtrykk og nesten-besvimelser, samt har hatt blødninger av og på i 3 uker i strekk i 2. trimester. Pga dette har jeg fått noe tilrettelegging, har vært sykemeldt i 2 uker, og nå har jeg fått omfattende tilrettelegging. Sånn som det er nå, leies det inn en vikar (hjelpepleier eller asisstent) de vaktene jeg skulle jobbet. Jeg jobber nå kun mandag til fredag på dagtid (0730-1530), og skal ikke komme på "rød-dager". Jeg har ikke mulighet til å jobb ekstra eller overtid på noe vis. Jeg får lønn etter min ordinære turnus, men får ikke helligdagstilleggene. Tror jeg fortsatt får kvelds- og vanlig helgetillegg. Jeg er ikke i stell, men hjelper til med diverse oppgaver på hele sykehjemmet, alt fra hjelpe til med matservering, dele medisiner, kontorarbeid, ringe etter vakter/vikarer, følge pasienter til undersøkelser m.m.

Det jeg lurer på er om jeg taper på dette oppleget, rent økonomisk, i forhold til om jeg hadde sykemeldt meg. For hadde jeg sykemeldt meg hadde jeg vel fått helligdagstilleggene likevel. Og hva med når det skal regnes ut hvor mye jeg skal ha i foreldrepenger (eller hva det nå heter)?
Trenger tips her!

skal vi se, hvor skal man begynne...........du skal for det første ikke tape penger på en tilrettelegging i fht til at du er sykemeldt, arb.plassen er pliktig til å tilrettelegge for deg, men det skal ikke gå ut over din lønn.
Altså det du opprinnelig tjener i din ordinære turnuslinje.................selv om de må leie inn ekstra seinvakter, så skal ikke du trekkes kvelds\helgetillegg, hvis dere ikke har laget ny turnus for deg som du har godkjent?!

Og hvorfor skal du ikke jobbe røddager?? Et sykehjem er jo en døgnkontinuerlig drift der man er like mye på jobb om det er julaften som vanlig mandag!?
Bare husk at de kan ikke begrunne det med at de allerede leier inn vikar for deg på røddager, tilrettelegging er ikke for å spare penger, men for at DU skal kunne være i jobb på tross av din lidelse\sykdom.

Og ja hadde du sykemeldt deg istede så hadde du fått alt av helligdagstillegg, kvelds og helgetillegg.
Dvs fast lønn som om du skulle vært på jobb.......

Grunnlaget ditt for fødselspenger vil jo følge den inntekten du har, så jo lavere inntekt, jo dårligere f.pengegrunnlag!

ORIGINAL: gira

Og ja hadde du sykemeldt deg istede så hadde du fått alt av helligdagstillegg, kvelds og helgetillegg.

Grunnlaget ditt for fødselspenger vil jo følge den inntekten du har, så jo lavere inntekt, jo dårligere f.pengegrunnlag!

Er du sikker, jeg mener at noen steder får de kun "grunnlønna" når de er sykemeldte ikke tilleggene som forandrer seg fra måned til måned..? Altså får kvelds- og helgetillegg som ligger inne i turnusen, men ikke røddager.. [:)]

Det stemmer alt som Gira skrev. Jeg er nå 70% sykemeldt, tatt ut av turnusen min, men får min vanlige lønn med helligdagstilleg, kvelds og lørd/sønd tillegg. Du burde sjekke opp at ikke arb. giver "lurer" deg, for hvis du ikke får tilleggene dine så mister du jo en vesentlig del av lønna di..

ORIGINAL: MarcElia

Er du sikker, jeg mener at noen steder får de kun "grunnlønna" når de er sykemeldte ikke tilleggene som forandrer seg fra måned til måned..? Altså får kvelds- og helgetillegg som ligger inne i turnusen, men ikke røddager.. [:)]

bombe sikker!!!!!
Har jobbet som avd.leder i 5 år og er det noe jeg måttet ha lært meg, så er det hva sykemeldte arbeidstakere har krav på[;)]

Takk for flotte tilbakemeldinger!! Jeg er litt redd for å bli lurt. Jeg tror ikke at noen bevisst prøver å lure meg, men kanskje har de ikke full oversikt over rettigheter/plikter/muligheter. Er redd for å klage for mye også, for jeg har tross alt fått mye bedre tilrettelegging enn hva jeg får inntrykk av at mange andre får. Jeg slipper stell og det daglige sykepleier ansvaret. Sånn det er nå, hjelper jeg til med småtteri der det trengs, stort sett kontorarbeid, og ting som innebærer å lage lister og systemer på data (for det er jeg ganske brukbar på). Hjelper bl.a. virksomhetsleder med å lage oversikt over ansattes systemtilganger, lager ukeplaner for avdelingen m.m., pluss lærer bort litt småtteri på data til de som har behov for det. Har likevel noe å henge fingrene i hele tiden. Syns faktisk det er litt greit med sånne oppgaver. Kan sitte litt mer i fred på vaktrommet, og ta ting i mitt eget tempo, uten at så alt for mange maser for mye på meg. Her om dagen fikk jeg til og med i oppdrag å ta en EKG på en av sjefene..fikk det heldigvis til[;)]
MEN, jeg klarer meg liksom bare akkurat med den normale lønna, så har jo ikke råd til å bli "snytt" for penger jeg kanskje har krav på, og iallfall ikke om det kan få store konsekvenser for foreldrepengene under permisjonen. Hm..må virkelig gruble litt på denne...

ORIGINAL: MarcElia

bombe sikker!!!!!
Har jobbet som avd.leder i 5 år og er det noe jeg måttet ha lært meg, så er det hva sykemeldte arbeidstakere har krav på[;)]

Kjempeflott, alltid godt med noen som har peiling [:)]

Back
Topp