Tilrettelegging på jobb

Snart3barn

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg fikk bekkenløsning for noen uker siden. Jobben har sagt de skal tilrettelegge for meg, allikevel er jeg på jobb i dag med full liste med masse stell (hjemmesykepleien). Sagt at det er drepen for bekkenet mitt, men neida... kjenner jeg blir ganske sur, jeg VIL være i jobb!!

Skjønner at det ikke er så lett å tilrettelegge, men det finnes lettere pasienter jeg kunne fått.

Jeg fikk bekkenløsning for noen uker siden. Jobben har sagt de skal tilrettelegge for meg, allikevel er jeg på jobb i dag med full liste med masse stell (hjemmesykepleien). Sagt at det er drepen for bekkenet mitt, men neida... kjenner jeg blir ganske sur, jeg VIL være i jobb!!

Skjønner at det ikke er så lett å tilrettelegge, men det finnes lettere pasienter jeg kunne fått.

Jeg ville bare nevnt det igjen og sagt det du sier her: du vil jobbe, men fortsetter du slik som du gjør nå kommer ikke det til å gå.

Jeg har fått tilrettelagt for meg, men kan bare jobbe 2 dager i uken og bare gjøre enkelte ting.
Men jeg også håper å jobbe lengst mulig.

Masse lykke Til!

Min svigerinne sleit lenge med det samme. Jobben lovet tilrettelegging, Men hun fikk det aldri. Hun ble først 50% sykemeldt, Men til og med da greide jobben hennes å sette henne opp på de hardeste vaktene.. Så hun hadde ikke annet valg enn å sykemelde seg 100%.

Håper virkelig du får de til å tilrettelegge mer for deg.

Jeg har tilrettelegging pga blodtrykksfall og krevende pasienter, samt jeg går til fysio for å holde bekkenet i sjakk.
Jobben har satt inn et ekstra personale for meg (noe som heter skulder-ved-skulder tror jeg) slik at jeg kan kjenne etter hva jeg klarer og ikke uten økt arbeidsmengde på de andre, og legen gav 20% sykemelding slik at jeg har litt kortere dager.

Min arbeidsgiver har søkt tilretteleggingspenger fra NAV sa hun til meg.

Det var lettest for både jobben og min sin del når sykemeldingen kom inn, for da hadde jeg noe håndfast å forholde meg til... Ikke noe synsing rundt "hva tenker du...?" osv. Da ender jeg alltid opp med å si ja til for mye:P

Ville tatt det opp med sjefen igjen, evt tatt en samtale med fastlegen. Jeg avtalte med fastlegen hva jeg ønsket og hva jeg mente jeg klarer å utføre, og hun skrev en lapp jeg gav til sjefen om hva vi hadde diskutert og hva som skulle til for å holde meg lengst mulig i jobb:) Veldig greit med en "advokat" for helsen

Jeg jobber som flyvertinne og vi får ikke fly etter uke 12. Fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge har jeg vært i svangerskapspermisjon fra uke 12. Dette straffer seg ikke økonomisk for meg. Arbeidsgiver forskutterer penger fra NAV. For meg er denne løsningen helt grei, men jeg forstår at for de som vil være i jobb lengst mulig er det kjempe frustrerende når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Stå på du har retten på din side.

Takk for tilbakemeldingene! Ser nå at jeg har en like "ille" liste i morgen også. Er nok fordi det er helligdager og de vil ha færrest mulig på jobb. Er helt kjørt i bekkenet nå... :grumpy: Jeg har sagt de må tilrettelegge ellers må jeg be Jm eller lege skrive søknad om sv.skapspenger. Da fikk jeg til svar at det er bare de som har en "farlig" jobb med kjemikalier og slikt som får det. Sist jeg snakket med Jm sa hun noe helt annet... vil ikke krangle med jobben heller :confused:

Takk for tilbakemeldingene! Ser nå at jeg har en like "ille" liste i morgen også. Er nok fordi det er helligdager og de vil ha færrest mulig på jobb. Er helt kjørt i bekkenet nå... :grumpy: Jeg har sagt de må tilrettelegge ellers må jeg be Jm eller lege skrive søknad om sv.skapspenger. Da fikk jeg til svar at det er bare de som har en "farlig" jobb med kjemikalier og slikt som får det. Sist jeg snakket med Jm sa hun noe helt annet... vil ikke krangle med jobben heller :confused:
Jeg har også fått samme beskjed. De har sagt til meg at går det utover baby kan man få innvilget svangerskapspenger, om det er noe det går utover som f.eks bekken er det sykemelding.

Snakk med fastlegen din om tilrettelegging, dette høres ikke bra ut eller rett ut for deg...
Tilrettelegging har du krav på.
Mitt bekken var ødelagt i første svangerskap, det kan ødelegge både fødsel og barseltid.
Henvisning til fysio (eller privat) kan også være til stor hjelp ved bekkenproblemer, det har reddet meg denne gangen.

Dette er jo helt tullete! Svangerskapspenger har du rett på enten om det å jobbe er farlig for babyen eller deg, eller om arbeidsplassen ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg. Da må man evt. slutte å jobbe helt og heller få svangerskapspenger.

Jeg er i hjemmesykepleien jeg også. Klarer heller ikke tunge stell, eller generelt være på liste fra morgenen til lunsj, fordi bekkenet orker ikke å gå/stå så mange timer av gangen! De har skikkelig problemer med å tilrettelegge på lister. Fordi det blir så mye bytting og styr for alle de andre ansatte. Derfor er jeg satt på kun inne-arbeid med e-meldinger, doseringer, medisinkontroller, alarmtlf og spl tlf, dokumentasjon og samhandling med pårørende, lege og sykehus. For spl er det jo masse administrativt man kan gjøre også. Riktignok kan de ikke tilrettelegge for dette dersom jeg skal jobbe mer enn 20 %. Da må jeg litt ut på lister. Og over 50 % kan de ikke tilrettelegge i det heletatt....Er så merkelig system! ALT går på økonomi. Det er svindyrt å ha tilrettelegging.

Er du spl? Isåfall er det jo veldig mye du kan bidra med utover det å reise ut på fastbestemte lister. Evt hvis du er helsefagarbeider er det jo mulig å ikke gå liste, men plukke fagoppdrag med sårstell, profore og andre prosedyrer?

Stå på ditt. Viktigste er hvordan du har det.

Dette er jo helt tullete! Svangerskapspenger har du rett på enten om det å jobbe er farlig for babyen eller deg, eller om arbeidsplassen ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg. Da må man evt. slutte å jobbe helt og heller få svangerskapspenger.

Jeg er i hjemmesykepleien jeg også. Klarer heller ikke tunge stell, eller generelt være på liste fra morgenen til lunsj, fordi bekkenet orker ikke å gå/stå så mange timer av gangen! De har skikkelig problemer med å tilrettelegge på lister. Fordi det blir så mye bytting og styr for alle de andre ansatte. Derfor er jeg satt på kun inne-arbeid med e-meldinger, doseringer, medisinkontroller, alarmtlf og spl tlf, dokumentasjon og samhandling med pårørende, lege og sykehus. For spl er det jo masse administrativt man kan gjøre også. Riktignok kan de ikke tilrettelegge for dette dersom jeg skal jobbe mer enn 20 %. Da må jeg litt ut på lister. Og over 50 % kan de ikke tilrettelegge i det heletatt....Er så merkelig system! ALT går på økonomi. Det er svindyrt å ha tilrettelegging.

Er du spl? Isåfall er det jo veldig mye du kan bidra med utover det å reise ut på fastbestemte lister. Evt hvis du er helsefagarbeider er det jo mulig å ikke gå liste, men plukke fagoppdrag med sårstell, profore og andre prosedyrer?

Stå på ditt. Viktigste er hvordan du har det.

Jeg er sykepleier ja. Vært litt på medisinrommet og lagt dosetter og tatt multidosene. Men som du sier, det blir ikke store prosenten. Vi har en egen sykepleierkoordinator som tar telefoner, alarmer, legger lister, snakker med leger osv. Jeg kan nok avlaste henne litt, men igjen, ikke så mye. Jeg var ferdig Spl for straks ett år siden og startet i denne jobben i høst, så jeg er ikke ordentlig inne i rutinene. Kanskje derfor de ikke får tilrettelagt så godt?!

Hvor mye jobber du nå? Jeg jobber 40 % av en 100 % stilling. Skulle gjerne jobbet mer, men det er jo umulig om man skal ha noe håp om tilrettelegging. Kjenner at halve dager er best.

Som fastlegen min sa til meg, det er fortsatt mange uker igjen av svangerskapet, og det er ingen sol tjener på at jeg skal slite ut bekkenet allerede nå!

I dag skulle jeg jobbet halv dag, altså gått kl 11.15. Hadde liste til kl 12 og ansvarsvakt. Dro hjem fra jobb kl 13... da hadde jeg ikke fått spist noe eller tissa i løpet av vakta :confused: Skal gi beskjed i morgen (prøve å være rolig og ikke sur/hormonell) og si det har vært en veldig vond helg. Heller mer og mer mot å øke sykemeldinga, men vil jo ikke det.

I dag skulle jeg jobbet halv dag, altså gått kl 11.15. Hadde liste til kl 12 og ansvarsvakt. Dro hjem fra jobb kl 13... da hadde jeg ikke fått spist noe eller tissa i løpet av vakta :confused: Skal gi beskjed i morgen (prøve å være rolig og ikke sur/hormonell) og si det har vært en veldig vond helg. Heller mer og mer mot å øke sykemeldinga, men vil jo ikke det.
Kan fort ende opp med at du må det ufrivillig om de ikke gjør noe gir deg snart.
Det må jo være bedre for de å ha deg i jobb enn at du går hjemme.

Lykke til med praten!

Er du sykemeldt, så er du sykemeldt!!
Jeg måtte spesifikt BE sjefen om å skrive at jeg skal gå til det og det tidspunktet hver eneste vakt i vaktboken. På den måten blir de andre klar over at jeg går før, og jeg slipper å si det selv uten noe å vise til (da føler jeg at jeg liksom bare etterlater de andre "snakkes nå går jeg hjem selv om det er travelt her").

Er du sykemeldt, så er du sykemeldt!!
Jeg måtte spesifikt BE sjefen om å skrive at jeg skal gå til det og det tidspunktet hver eneste vakt i vaktboken. På den måten blir de andre klar over at jeg går før, og jeg slipper å si det selv uten noe å vise til (da føler jeg at jeg liksom bare etterlater de andre "snakkes nå går jeg hjem selv om det er travelt her").

Det står i vaktboka. Men jeg måtte skrive rapport da det hadde vært noen alarmer, også tok jo lista mi tid fra før av. Bare det å sette opp lista slik at jeg er ferdig med siste pasient 45 min etter jeg skulle gått ut døra fra jobb er dårlig gjort.

Jeg får ta det pent i praten i morgen, håper ikke hormonene tar meg :bored:

Jeg er sykepleier ja. Vært litt på medisinrommet og lagt dosetter og tatt multidosene. Men som du sier, det blir ikke store prosenten. Vi har en egen sykepleierkoordinator som tar telefoner, alarmer, legger lister, snakker med leger osv. Jeg kan nok avlaste henne litt, men igjen, ikke så mye. Jeg var ferdig Spl for straks ett år siden og startet i denne jobben i høst, så jeg er ikke ordentlig inne i rutinene. Kanskje derfor de ikke får tilrettelagt så godt?!

Hvor mye jobber du nå? Jeg jobber 40 % av en 100 % stilling. Skulle gjerne jobbet mer, men det er jo umulig om man skal ha noe håp om tilrettelegging. Kjenner at halve dager er best.

Vi har også sykepleiekoordinator og jeg bistår henne mye i alle pasientsaker, medisiner, samhandling med legene - fordi hun bruker så mye tid på disse listene og vaktboka. Men som du sier, er jo ikke jobb til 100 % av slike oppgaver. Jeg jobber bare 20 % av en 100% stilling nå. Så tar to halve vakter i uken og er kun på kontoret. Dette er fordi arbeidsgiver har sagt at hun helst vil at jeg ikke går over 20 % før de har fått innvilget tilretteleggingspenger fra NAV. Men også fordi jeg er så plaget av bekkenløsningen at jeg ikke klarer en liste. Gikk tur på fritiden her om dagen og måtte hentes med bil etter 20 min. Er så håpløst og frustrerende. Og vondt! Fysioterapeuten og fastlegen sier at jeg må passe på å ikke tøye strikken for langt fordi jeg da kan slite med bekkenet etter fødsel også. Det vil man jo ikke. Så ta hensyn til deg selv :) Har det ordnet seg for deg?

Jeg har kontorjobb og et problemfritt bekken. Det er greit at jeg ikke trenger fysisl tilrettelegging men jeg synes ikke helt noe om arbeidsmengden og stressnivået jeg har hatt på jobb de siste månedene.
Jeg gruer meg til å jobbe i sommer fordi jeg er alene på hele avdelingen. Det er slitsomt å kjenne adrenalinet i kroppen hele arbeidsdagen.

Jeg har faktisk aldri hatt mer å gjøre enn etter jeg ble gravid.

Vi har også sykepleiekoordinator og jeg bistår henne mye i alle pasientsaker, medisiner, samhandling med legene - fordi hun bruker så mye tid på disse listene og vaktboka. Men som du sier, er jo ikke jobb til 100 % av slike oppgaver. Jeg jobber bare 20 % av en 100% stilling nå. Så tar to halve vakter i uken og er kun på kontoret. Dette er fordi arbeidsgiver har sagt at hun helst vil at jeg ikke går over 20 % før de har fått innvilget tilretteleggingspenger fra NAV. Men også fordi jeg er så plaget av bekkenløsningen at jeg ikke klarer en liste. Gikk tur på fritiden her om dagen og måtte hentes med bil etter 20 min. Er så håpløst og frustrerende. Og vondt! Fysioterapeuten og fastlegen sier at jeg må passe på å ikke tøye strikken for langt fordi jeg da kan slite med bekkenet etter fødsel også. Det vil man jo ikke. Så ta hensyn til deg selv :) Har det ordnet seg for deg?

Jeg gikk helt i kjelleren etter den helgen. På dager jeg hadde avtale om å være inne ble jeg sendt ut med liste pga sykdom. Tilslutt klarte jeg nesten ikke gå og flere av pasientene påpekte at jeg burde sykemelde meg helt. Snakket da med sjefen og sa jeg enten måtte sykemelde meg 100% eller så må jeg ha de 40% inne. Det var greit. Siden har jeg lagt lister og ordnet alt med medisiner. Jobber 4 halve dager i uka og det er helt supert. Har hjulpet mye på bekkenet, i tillegg til å bytte fra fysio til naprapat.

Dumt jeg tøyde strikken så langt, men jeg følte virkelig jeg sa ifra flere ganger. Men den siste gangen, så sjefen at jeg nesten ikke klarte å gå, så da ble det vel mer virkelig for henne.

Takk for omtanken :happy:

Jeg har kontorjobb og et problemfritt bekken. Det er greit at jeg ikke trenger fysisl tilrettelegging men jeg synes ikke helt noe om arbeidsmengden og stressnivået jeg har hatt på jobb de siste månedene.
Jeg gruer meg til å jobbe i sommer fordi jeg er alene på hele avdelingen. Det er slitsomt å kjenne adrenalinet i kroppen hele arbeidsdagen.

Jeg har faktisk aldri hatt mer å gjøre enn etter jeg ble gravid.
Det går an å ta opp med lege/jordmor og evt også søke svangerskapspenger pga mye stress/uro, selv om du har kontorjobb [emoji6] for min del er det mye sitting/kontor som er største belastninga, godt med avveksling når eg kan dra ut. Dvs, nå kom bekkenløsninga sigende, og med kontor i 2.etg og do i kjelleren på jobb ble det 50%+ mest mulig hjemmekontor på meg. Men fram til det - kontor er slitsomt!

Back
Topp