Tilrettelegging på jobb- Noen som kan noen regler?

LekForLivet

Betatt av forumet
Jeg jobber i barnehage og som meg likt har allerede bekkenløsningen begynt å melde sin ankomst. Jeg jobber i en IA bedrift. Noen som har vært borti god tilrettelegging i en slik type jobb?

Ønsker jo virkelig å være i jobb, ellers blir svangerskapet veldig langt. Derfor tenker jeg tilrettelegging før bekkenløsningen blir for ille, noe jeg vet den gjør om jeg ikke tar hensyn[emoji849]
 
Arbeidsgiver har tilretteleggingsplkt og det er din lege i samarbeid med deg som må si hva dette er. Kan det være mulighet for hyppige pauser? Unngå tunge løft? Kortere dager? Mer kontor, mindre hands on? Ta en prat med styrer og lege sammen, bedre å ta tak i det nå før det er for sent.
 
Tenker sånn jeg også, at det er bedre å gjøre det nå enn når jeg ikke kan gå lenger [emoji33][emoji849] Får se hva jeg får til, kjenner hvertfall at å være hjemme i 8 mnd er ikke aktuelt
 
Føler med deg. Her tuller også bekkenet allerede. Jobber på barneskole, skolebiten og SFO. Kommer nok til å be om sykemelding 50 prosent (skolebiten) fra januar, mulig tidligere om det fortsetter i dette tempoet.

IA bedrift, men lite kan tilrettelegges dessverre.
 
Så kjedelig når det skal bli sånn så tidlig. Ja, jeg kan liksom ikke se for meg at tilretteleggingen kan gjøres helt etter det jeg har behov for da det antagelig vil gå utover de andre jeg jobber med. Meen det er vert ett forsøk [emoji4]
 
Så kjedelig når det skal bli sånn så tidlig. Ja, jeg kan liksom ikke se for meg at tilretteleggingen kan gjøres helt etter det jeg har behov for da det antagelig vil gå utover de andre jeg jobber med. Meen det er vert ett forsøk [emoji4]

Er du assistent eller pedleder? Om du er det siste så kan du jo ta deg mer av det praktiske med papirer og planlegging. Og ellers uansett stilling kanskje ha noen barn inne mens resten er ute med de andre barna og ha forming osv. Lage maten. Være sykemeldt den dagen dere er på tur osv. Kanskje jobbe redusert (annenhver dag eller halve dager)? Vet også at du kan få en høyre hånd om det søkes om det som gjør de tunge løftene og er ute, jeg var en slik en for ei som var gravid. Hun kunne da ta pauser i verste kjernetiden om hun trengte.
 
Ja, jeg er ped leder. Tenker at jeg uansett kan bidra med mye selvom jeg ikke kan gjøre det samme som jeg har gjort. Hva tenker du, snakke med styrer først eller legen?
 
Ja, jeg er ped leder. Tenker at jeg uansett kan bidra med mye selvom jeg ikke kan gjøre det samme som jeg har gjort. Hva tenker du, snakke med styrer først eller legen?

Jeg tenker det nok er lurt å ta en prat med styrer først og så legen når dere har lagt en plan. Pedledere er jo alltid ønsket på jobb og min erfaring er at styrer strekker seg langt for å ha pedleder på jobb :)
 
Jeg jobber også i barnehage og en IA bedrift.

Sist svangerskap slet jeg med bekkenløsning allerede fra før uke 12 og var frem til permisjon sykemeldt mellom 20-60%!

De satte inn en "skulder" for meg fra ca uke 20. En som skulle ta alle de tunge løftene o.l.. skulle også få ta meg fem minutter når jeg trengte det. Dessverre ble skulderordningen mye misbrukt og personen(skulderen) som skulle være med meg ble plassert rundt på andre avdelinger når det var sykdom. Og når hun var på avdeling ble hun telt som en person, selvom vi skulle bli telt som en sammen.

Men! Tenker at det er bra du jobber i en IA bedrift. Selvom min arbeidsplass ikke var så gode på tilrettelegging så betyr det ikke at din ikke er det :)

Ta en snakk med leder, så kommer dere frem til en løsning :)
 
Leder er pliktet til å tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser. Dvs at tilretteleggingen ikke går utover de andre i stor grad. Tenk igjennom hva du ønsker på forhånd og hvordan løse det;)
 
Leder er pliktet til å tilrettelegge innenfor rimelighetens grenser. Dvs at tilretteleggingen ikke går utover de andre i stor grad. Tenk igjennom hva du ønsker på forhånd og hvordan løse det;)

Min erfaring også :)
 
Her er min situasjon rimelig komplisert. Jeg har 2 arbeidsgivere, men innenfor samme "bedrift". 50 prosent fast ene avdelingen og nå 50 prosent vikariat som går ut 31.12 i år. Får mulig noe utvidet til sommeren, men det er snakk om kanskje bare 25-35 prosent av de 50.

Pga bekkenet antar jeg at jeg snart må redusere jobbingen til 50, kanskje mindre enn det også. Og da er det jo mest fornuftig å sykemelde meg i den biten som går ut ved nyttår slik at jeg gjennom NAV får de 50 prosentene? Den biten av jobben er fra tidlig på morgenen, til 12-13 tiden mens resten (den faste stillingen) er fra kl 12 eller 13 og slutter mellom kl 16 og 17. Da kan jeg sove lenge og unngå verste kvalme i tillegg.
 
Jeg jobber også i barnehage , håper å jobbe lengst mulig så dette ikke går for sent unna! Men ikke tenkt å informere jobb før i januar i hvertfall. 3+4 nå. Så håper på ok tilrettelegging!
 
Back
Topp