Tilrettelegging i jobb

Bkno6082672

Første møte med forumet
God dag :)

Jeg arbeider som terminalarbeider i DHL Express. Vi har ett manuellt anlegg, hvor våre kropper gjør
meste parten av arbeidet.
Jeg er i uke 15 + 3 i dag og kjenner jeg allerede kan ha litt vanskeligheter på jobb.
(Jeg har Fibromyalgi)

Jeg arbeider skift hvor en uke består av dag og en uke kvelds arbeid.
På kvelden er det mange tunge løft, høyt tempo og på de heftigste dagene kan jeg bære godt over ett tonn i vekt
tilsammen på 2,5 timer ca. Ellers er det mye løping og ett høyt tempo på betong gulv.

Jeg trives i jobben min, men jeg tar meg helt ut.. da især på kveldsskift ukene. Men min leder er vell ikke helt enig i at jeg kan ha noe tilrettelegging da det er en god stund til termin enda.

Hvor tidlig kjente dere på utfordringer i arbeidslivet??

Jeg føler at jeg skuffer de på jobb hvis jeg er borte og jeg vil jo virkelig, men det er ikke alltid så lett når energien tappes helt.

Dette er mitt første svangerskap så jeg har absolutt ingen anelse om hva som er normalt og ikke på dette stadiet jeg er i nå, og vet at det er veldig individuellt hvordan man takler denne sammensetningen med jobb.
Men er det noen som har noen meninger om denne type situasjon ?:)

Takk :)

-Tina-

Flytter denne over på generelt for flere svar.
Flytter den tilbake om noen dager :)

Tilrettelegging har du krav på fra starten. Det er veldig individuelt når man kjenner det på kroppen, og 15+3 er ikke tidlig å begynne å merke noe.
Har selv svangerskapspenger fordi det ikke kan tilrettelegges på jobb, og har ikke jobbet en eneste dag i svangerskapet. Er nå 22+1.

Ville snakket med lege eller jordmor ang dette;)
Anbefaler deg også å lese i arbeidsmiljøloven om hva du har krav på ab tilrettelegging, og ta opp dette med sjefen din;)

Mini har rett her :) målet er jo at du skal bli i jobb til permisjonen, og da må du få tilrettelegging på ett tidlig stadie hvis du merker at du sliter allerede nå. Når lederen din mener at det er på tide med tilrettelegging så kan det være forsent for deg, for da kan du ha slitt deg ut helt. Du har jo, som mini sier, krav på tilrettelegging når du trenger det, ikke når det er så-så lenge igjen av svangerskapet :)
Snakk med en lege eller jordmor for å få litt veiledning, så ordner det seg nok :)

Du har krav på tilrettelegging, uansett hvor tidlig du er i svangerskapet! Hvis sjefen din ikke er enig er det ikke noe god sjef. Noen jobber er selvfølgelig tyngre enn andre, og da kreves mer tilrettelegging!

Jeg jobber selv i barnehage og er 16uker på vei - ikke krevende jobb på samme måte som deg. Men min sjef har allerede planlagt, hatt samtaler med meg og vi har snakket med bedriftshelsetjenesten om hvordan de kan tilrettelegge og gjøre slik at jeg står lengst mulig i jobb!!

Snakk med jordmor og lege.. Hvis ikke sjefen din ser at du trenger tilrettelegging er det jo sykemelding neste..

Lykke til!!!

Er så godt å lese svareren deres :)
Man føler seg fort litt aleine i en slik situasjon og det gjør det litt vrient.

Dere er gode :D
Tusen takk og ønsker dere ei riktig god helg :)

Er så godt å lese svareren deres :)
Man føler seg fort litt aleine i en slik situasjon og det gjør det litt vrient.

Dere er gode :D
Tusen takk og ønsker dere ei riktig god helg :)

God helg til deg og:)
Håper du finner ut av det æ. Du skal ikke gå og presse deg;)

Du kan jo få enten jordmor eller ergoterapeut til jobben for å gi tips kossn d går an å tilrettelegge.. Legen kan jo gi gradert sykmelding som en del av tilrettelegging.. Du kan jo ikke gå over til svangerskapspenger med mindre babyen er i fare. Sykemelding e et alternativ men hvis du har arbeidsevne så blir d jo ikke 100%. Trur at arbeidsgiver ikke vet ka han kan gjøre så greit å få noen inn som kan gi tips..

Back
Topp