Tilrettelegging barnehage

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Er det noen her som jobber i barnehage og som har fått tilrettelegging? Hva slags tilrettelegging var det?
Jeg jobber på småbarnsavdeling og har begynt å slite masse med korsryggen. Den blir bare verre utover dagen og føles bare bedre hvis jeg får sitte ofte. Blir også nummen i låret om det har noen sammenheng her.
Skal til legen til uka, og tenkte da å spørre om hun kan skrive hva jeg kan eller ikke kan gjøre på jobb, eventuelt sykemelde gradvis.
Føler ikke det er aktuelt for meg å bytte til storbarnsavdeling, da det egentlig er lite sittemuligheter gjennom dagen og mye turer.

Tar gjerne imot deres tips osv også!
 
Jeg jobber i barnehage, på storbarn, hvor de er veldig forståelsesfulle og løsningsorientert. Men pga store smerter i starten av svangerskapet har jeg vært delvis sykemeldt hele veien. Startet med få og korte dager på jobb, så økte vi antall dager og nå er jeg oppe i tre fulle arbeidsdager på en uke. Jeg ønsker å øke mer og fikk tilbudet om lengre pause eller flere pauser i løpet av dagen, men legen ville ikke anbefale å øke arbeidsmengden. Jeg veksler på å sitte og å gå, det funker bra nå. Jeg har også plantid ca halvtime-time for dag pga stillingen min, og det hjelper litt på. Ville hørt med arbeidsgiver og ikke minst de på samme gruppe/avdeling. Jeg har ihvertfall bare gode opplevelser med tilretteleggingen hos oss. Håper du finner ut av det :D
 
Jeg jobber på småbarnsavdeling og har forståelsefulle kollegaer som tilrettelegger for meg. Har pga det ikke hatt behov for å få noe mer enn det de kan gi meg eller noe fra lege. Jeg slipper blant annet å legge barn pga ryggen.
 
Jeg jobber på småbarnsavdeling og har forståelsefulle kollegaer som tilrettelegger for meg. Har pga det ikke hatt behov for å få noe mer enn det de kan gi meg eller noe fra lege. Jeg slipper blant annet å legge barn pga ryggen.
Har på en måte tilrettelegging på samme måte, men både dårlig samvittighet og hektisk hverdag får det til å gå litt i glemmeboken at jeg helst ikke skal legge barn eller løfte dem noe særlig. Nå har jeg fått beskjed av arbeidsgiver om å få det skriftlig fra lege slik at vi kan "rydde opp" litt.
 
Har på en måte tilrettelegging på samme måte, men både dårlig samvittighet og hektisk hverdag får det til å gå litt i glemmeboken at jeg helst ikke skal legge barn eller løfte dem noe særlig. Nå har jeg fått beskjed av arbeidsgiver om å få det skriftlig fra lege slik at vi kan "rydde opp" litt.

Er vel det samme her. Ikke alltid vi får det til. Men per nå prøver jeg å lytte til kroppen og gjøre det som kjennes greit. Er noe vondt eller jeg ikke klarer spør jeg en kollega om å ta det :happy:
Men pga hektiske dager og personalmangel blir det noen ganger til at jeg sliter meg ut.
 
Termin i november, men har lett litt etter en sånn tråd.

Jeg jobber 100% i barnehage på storbarnsavdeling. Har vært 100% sykmeldt i 3 uker nå pga kvalme. Hadde ikke sjans til å få i meg mat på jobb, så da valgte jeg å spør på sykmelding.
Formen begynner å bli bedre nå, og jeg skal prøve meg litt etter hvert:happy: men kommer ikke til å gå på med 100% i starten.

har fått lov til å prøve meg på halve dager i en periode. Men sjefen sier også det er vanskelig å finne vikarer som vil jobbe halve dager.

jeg kjenner at siden jobben er så krevende med knapp bemanning og hektiske dager, at jeg ikke har lyst til å slite meg ut i perioden fremover. For så å være utslitt til fødsel og tiden etterpå.
 
Termin i november, men har lett litt etter en sånn tråd.

Jeg jobber 100% i barnehage på storbarnsavdeling. Har vært 100% sykmeldt i 3 uker nå pga kvalme. Hadde ikke sjans til å få i meg mat på jobb, så da valgte jeg å spør på sykmelding.
Formen begynner å bli bedre nå, og jeg skal prøve meg litt etter hvert:happy: men kommer ikke til å gå på med 100% i starten.

har fått lov til å prøve meg på halve dager i en periode. Men sjefen sier også det er vanskelig å finne vikarer som vil jobbe halve dager.

jeg kjenner at siden jobben er så krevende med knapp bemanning og hektiske dager, at jeg ikke har lyst til å slite meg ut i perioden fremover. For så å være utslitt til fødsel og tiden etterpå.
Jeg tenker det er litt viktig å prioritere seg selv nå de neste månedene, dette er en stor påkjenning for kroppen!
Sist jeg ble 50% sykemeldt fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne jobbe halve dager, for da kunne vi ikke sette inn vikar... fikk jo halve dager likevel da...
Men denne gangen tenker jeg at kanskje legen må spesifisere til styrer at jeg kun skal ha halve dager, for jeg klarer faktisk ikke fulle dager! I dag endte det med at jeg hadde så vondt at beina svikta under meg!:banghead:
 
Jeg tenker det er litt viktig å prioritere seg selv nå de neste månedene, dette er en stor påkjenning for kroppen!
Sist jeg ble 50% sykemeldt fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne jobbe halve dager, for da kunne vi ikke sette inn vikar... fikk jo halve dager likevel da...
Men denne gangen tenker jeg at kanskje legen må spesifisere til styrer at jeg kun skal ha halve dager, for jeg klarer faktisk ikke fulle dager! I dag endte det med at jeg hadde så vondt at beina svikta under meg!:banghead:

Det er det jeg er litt redd for å... og sånn mener jeg det ikke skal være!
Hvor går grensa for svangerskapspenger? Er det noen som har fått det?:)
 
Jeg jobber på småbarndavd. Foreløpig ingen tilrettelegging fra styrer, men jeg er ped.leder og tilrettelegger for meg selv ved behov. Merker det som deg i korsryggen, men da gir jeg bare beskjed om at jeg tar unna litt kontorarbeid.
Ellers er jeg bevisst på hvordan jeg jobber, løfter lite på barna (kun oppi vogn og utav) og ber de andre løfte de tyngste hvis de må løftes. Barna tilpasser seg fort og har lært at de selv må klatre opp på stellebord etc. Også er jeg flittig bruker av rullekrakkene vi har. Og har jeg ikke de tilgjengelig så setter jeg meg ned på gulvet for å unngå å bøye meg. Er og bevisst på å gjøre mest mulig klart ved f.eks. påkledning. Finner frem alt og har det lett tilgjengelig slik at jeg kan bli værende der jeg er til jeg er ferdig. Da slipper man mye opp og ned, bøying og strekking osv.
 
Jeg er ped.leder på storbarnsavdeling og har kjent på litt småstreik i bekkenet... Særlig etter turdager og fredager hvor kroppen egentlig er utslitt etter ei full arbeidsuke med alt det innebærer...
Styrer og kollegaer på avdeling er flink til å legge tilrette for endel kontorarbeid, så kan jeg være på forskudd med det som skal gjøres unna før sommeren... Så sånn sett kan jeg holde ut frem til sommerferien uten å møte veggen :)

Hvis styrer/leder ikke er særlig samarbeidsvillig ville jeg fått legen/jordmor til å sende med dokumentasjon på ditt behov for tilrettelegging.. For meg hjalp det å være ærlig med styrer og kollegaer om utfordringene, det er ingen som takker oss for å slite oss ut :happy:
 
Back
Topp