Tilrettelegging av stillesittende arbeid - erfaringer?

Leni:

Betatt av forumet
Augustbarna 2021
Jeg har en stillesittende kontorjobb hvor jeg ikke får gjort jobben på andre måter enn å være limt til skjermen. Samtidig har jeg nå en vond rygg som blir enda verre av å sitte/stå stille - eneste som hjelper er å gå og gå og gå.. Jeg har hjemmekontor og god stol, men det fungerer ikke helt likevel nå. Legen har foreslått delvis sykemelding for å få kortere dager og gi meg mulighet til å være mer aktiv, men jeg vegrer meg litt for å sykemeldes. Så vi har avtalt at jeg tar opp tilrettelegging med sjefen først. Jeg gruer meg litt til den samtalen, men må vel bare hoppe i det. Er det noen som har erfaring med tilrettelegging av en stillesittende arbeidshverdag? Hva var i så fall tiltakene som ble satt i gang? :)
 
Jeg merker stor forskjell ved å bytte ut stolen med en treningsball. Den er ikke så god om man skal skrive, men min brukes på alt av teamsmøter og til epostgjennomgang og det utgjør stor forskjell på formen.

Jeg merker også ryggen og bekkenet har det bedre når jeg er flink til å bryte opp arbeidsdagen og gjøre andre ting, som å gå på butikken for å kjøpe lunsj, spise lunsjen ett annet sted enn ved pcen, gå ut og hente posten, sette telefonsamtaler på høytaler og brette klær mens jeg prater etc. I løpet av en vanlig arbeidsdag går de fleste av oss mye mer enn man gjør hjemme, man er innom kontoret til kollegaer, printer, er innom kantinen, henter seg kaffe, går gjerne til og fra buss/bil, sykler kanskje til jobb, eller bare stopper opp og prater med folk. De færreste sitter helt statisk fremfor skjermen 7 timer uten å reise seg, så hjemme må man bare være flinkere til å planlegge avbrekkene :) Man klarer ofte å jobbe mer effektivt når man får små pauser også, så sånnsett er det gjerne vinn-vinn.


Men du kan jo spørre om de kan skaffe en slik ball til deg, om det er greit at du får x-antall minutter hvor du bryter opp dagen med å gjøre noe annet (ene kollegaen min tar ofte på seg joggeskoene og går på en liten tur når hun vet hun skal snakke i telefonen lenge, istedenfor å sitte på kontoret). Er det greit at du har av kameraet av og beveger deg litt i bakgrunnen når det er møter, så lenge du følger med og kan bidra som vanlig?
 
Jeg merker stor forskjell ved å bytte ut stolen med en treningsball. Den er ikke så god om man skal skrive, men min brukes på alt av teamsmøter og til epostgjennomgang og det utgjør stor forskjell på formen.

Jeg merker også ryggen og bekkenet har det bedre når jeg er flink til å bryte opp arbeidsdagen og gjøre andre ting, som å gå på butikken for å kjøpe lunsj, spise lunsjen ett annet sted enn ved pcen, gå ut og hente posten, sette telefonsamtaler på høytaler og brette klær mens jeg prater etc. I løpet av en vanlig arbeidsdag går de fleste av oss mye mer enn man gjør hjemme, man er innom kontoret til kollegaer, printer, er innom kantinen, henter seg kaffe, går gjerne til og fra buss/bil, sykler kanskje til jobb, eller bare stopper opp og prater med folk. De færreste sitter helt statisk fremfor skjermen 7 timer uten å reise seg, så hjemme må man bare være flinkere til å planlegge avbrekkene :) Man klarer ofte å jobbe mer effektivt når man får små pauser også, så sånnsett er det gjerne vinn-vinn.


Men du kan jo spørre om de kan skaffe en slik ball til deg, om det er greit at du får x-antall minutter hvor du bryter opp dagen med å gjøre noe annet (ene kollegaen min tar ofte på seg joggeskoene og går på en liten tur når hun vet hun skal snakke i telefonen lenge, istedenfor å sitte på kontoret). Er det greit at du har av kameraet av og beveger deg litt i bakgrunnen når det er møter, så lenge du følger med og kan bidra som vanlig?

Takk for svar og gode tips! Sjefen foreslo med en gang å bryte opp dagen med planlagte og lengre pauser hvor jeg går på tur - så opplever virkelig at hun er forståelsesfull og villig til å tilrettelegge. Har også stor tro selv på at det vil hjelpe en hel del.
 
Så bra! Er så lite som skal til før det slår positivt ut på arbeidsmiljøet, så dette er jo supert og absolutt en vinn-vinn situasjon for begge parter :)
 
Veldig enig med svar du har fått her :)
Har selv kontorjobb, merker kjempeforskjell med å bytte på hva jeg sitter på (to forskjellige stoler og ball) samt å gjøre noe ofte, minst en gang i timen. Vanne noen planter, legge sammen klær o.l :)
 
Jeg prøver å ta en-to turer ut, ca 10 minutter, da får jeg god bevegelse, frisk luft og pause fra skjermen. Er selv veldig dårlig på det med lunsj, så da tar jeg pause på den måten i stedet for. Noen dager, som i går, ble det ingen tur og nesten ni timer foran skjermen, da er ikke kroppen fornøyd etterpå.. :oops:
 
Jeg er inne i en litt ond spiral hvor jeg gjerne skulle tatt mange flere pauser fra skjermen for å løsne på ryggen, men pausene må jo jobbes inn igjen ved en senere anledning.. Når klokken er 16 er jeg så sliten i hodet at jeg ikke klarer å starte opp igjen med arbeid etter middag, slik at minustimene hoper seg opp. Ser for meg at det går mot sykemelding, for at dagene skal bli litt enklere å komme gjennom.
 
*sniker*
Hev-Senk pult er også noe de burde kunne skaffe deg som tilretteleggingsverktøy, for å gi avveksling.
 
Jeg er inne i en litt ond spiral hvor jeg gjerne skulle tatt mange flere pauser fra skjermen for å løsne på ryggen, men pausene må jo jobbes inn igjen ved en senere anledning.. Når klokken er 16 er jeg så sliten i hodet at jeg ikke klarer å starte opp igjen med arbeid etter middag, slik at minustimene hoper seg opp. Ser for meg at det går mot sykemelding, for at dagene skal bli litt enklere å komme gjennom.


Minus som i at du logger av i pausene og på igjen når du arbeider, eller som at du ikke får kommet igjennom arbeidsoppgavene så de hoper seg opp?

For om det er første vil jeg være så freidig og foreslå at du regner avbrekkene som en del av arbeidsdagen og tilretteleggingen din (spør arbeidsgiver om du kan få små pauser som tilrettelegging om du ikke allerede har gjort det) og ikke logger av, selv om du går en tur ut på f.eks 10min x 3 i løpet av dagen. Arbeidsgiver taper mindre på det enn at du blir sykemeldt ;)

Er det arbeidsmengden som er for mye ville jeg bedt om gradert sykemelding og fått arbeidsmengden tilpasset den prosenten du får. Er det f.eks 60% jobb og 40% sykemelding må de fjerne 40% av arbeidet ditt.
 
Back
Topp