Jeg merker stor forskjell ved å bytte ut stolen med en treningsball. Den er ikke så god om man skal skrive, men min brukes på alt av teamsmøter og til epostgjennomgang og det utgjør stor forskjell på formen.
Jeg merker også ryggen og bekkenet har det bedre når jeg er flink til å bryte opp arbeidsdagen og gjøre andre ting, som å gå på butikken for å kjøpe lunsj, spise lunsjen ett annet sted enn ved pcen, gå ut og hente posten, sette telefonsamtaler på høytaler og brette klær mens jeg prater etc. I løpet av en vanlig arbeidsdag går de fleste av oss mye mer enn man gjør hjemme, man er innom kontoret til kollegaer, printer, er innom kantinen, henter seg kaffe, går gjerne til og fra buss/bil, sykler kanskje til jobb, eller bare stopper opp og prater med folk. De færreste sitter helt statisk fremfor skjermen 7 timer uten å reise seg, så hjemme må man bare være flinkere til å planlegge avbrekkene
Man klarer ofte å jobbe mer effektivt når man får små pauser også, så sånnsett er det gjerne vinn-vinn.
Men du kan jo spørre om de kan skaffe en slik ball til deg, om det er greit at du får x-antall minutter hvor du bryter opp dagen med å gjøre noe annet (ene kollegaen min tar ofte på seg joggeskoene og går på en liten tur når hun vet hun skal snakke i telefonen lenge, istedenfor å sitte på kontoret). Er det greit at du har av kameraet av og beveger deg litt i bakgrunnen når det er møter, så lenge du følger med og kan bidra som vanlig?