Tilrettelegges det på jobb for dere damer?

Karamellmamma

Betatt av forumet
Jeg er sykepleier og ønsker ikke å gå til tunge pasienter, pasienter som røyker og pasienter som kan være voldelig. Kanskje jeg er ekstremt forsiktig nå, men jeg vil være på den sikre siden. I dag sier sjefen min at jeg må jobbe som vanlig og at hun eventuelt kan bytte noen kveldsvakter til dagvakt... Og er det pasienter jeg ikke kan gå til, må jeg bytte disse selv med kollegaer... Kjente jeg ble provosert, for da må jeg hver vakt bytte pasienter og det er ikke alltid like enkelt. Åååå, kjenner jeg ble så provosert, så måtte bare få det ut! Er heldigvis sykmeldt i 2 uker pga kvalm og trøtt...
 
Last edited:
Slipper å være hos de det er mest sannsynlig å bli angrepet av. Jobber i bolig med utviklingshemmede, så det er en begrenset beboergruppe og enkelt å tilrettelegge.

De må vel tilrettelegge? Hvis ikke så får du dra til legen og høre hva h*n har å si om saken. De kan vel legge press på arbeidsgiver.
 
Sniker litt igjen... sorry! Sitter hos frisøren og kjeder meg [emoji13]

Det var da en veldig lite fleksibel og samarbeidsvillig leder du hadde. Ble provosert på dine vegne! Dersom alternativet var tilrettelegging eller sykemelding er jeg sikker på at hun hadde tilrettelagt for deg... Vil hun ha deg inn på smitterom også da eller?!?

Jeg er usikker på hvilke rettigheter du har, men jeg ville rådet deg til å kontakte sykepleierforbundet. De har sikkert stålkontroll på dette.

I Oslo kommune strekker de seg hvertfall veldig langt når det gjelder å tilrettelegg for gravide.
 
Er bedriften en IA bedrift? I såfall er de pålagt å tilrettelegge. Du skal ikke selv stå ansvarlig for å bytte vakter og pasienter. Dette er stressende for deg og samvittigheten over kollegaer skal du slippe å kjenne på. Jeg er og sykepleier og jobber i en demensenhet. Utfordringen her er nok tyngden på pasientene mer enn utagering. Jeg regner med jeg får tilrettelagt og gjør jeg ikke det så kommer jeg til å sykemelde meg det jeg trenger for å ivareta meg selv under svangerskapet. Vet at sencakter er tungt for kroppen fordi vi da stort sett går konstant i åtte timer. Uten mulighet for å hvile dersom man trenger det.
 
Nå jobber ikke jeg med pasienter, men jobber som badevakt.(i det offentlige) Der er det jo alltids en risk for slag mot magen hvis man må ut i vannet og redde noen. Jeg ble derfor sykemeldt fom. Uke 18, da sjefen mente det ikke gikk å tilrettelegge så jeg slapp badevakt delen av jobben (er også rengjøringsarbeid og resepsjon), gikk over på svangerskapspenger etterhvert. Man kan få svangerskapspenger hvis man jobber i et utsatt miljø og det ikke er mulig med tilrettelegging.

Vet dette ikke hjelper så mye, men da vet du at det finnes et annet alternativ enn å bruke opp sykemelding.

Ta kontakt med noe fagforbund og hør om de kan hjelpe deg! Jeg skal kjempe mer for å få bli i jobb denne gangen. (Var så kjipt å gå hjemme over 20 uker før babyen kom og så ha permisjon)
 
Det har jeg faktisk ikke tenkt på, men får nok ikke tilrettelagt stort i og med at jeg bare er tilkallingsvikar i hjemmetjenesten nå, vet ikke om jeg kommer til å ta så mange vakter der fremover heller, hos oss bruker det å være vanskelig å bytte pasienter mellom hverandre syntes jeg, og noen tilpasset liste kan jeg bare glemme hvertfall. Men jobber du fast syntes jeg det i aller høyeste grad bør bli tatt hensyn til!! Jeg blir ordentlig dårlig når jeg ikke er gravid og går til de som røyker mye inne, og kan slite resten av dagen med det
 
Sniker litt - det er noen ting du må ha tilrettelegging for: du skal ikke utsettes for røntgen, cytostatika og enkelte andre medisiner, eller visse typer smitte (cmv blandt annet) og så klart utagering og vold (det blir jo først aktuelt etter uke 12 ca når livmoren kommer over skambenet) Men utover dette kan man egentlig jobbe som normalt når man er sykepleier.

Jeg skjønner at du er bekymret men jeg tror ikke du kan forvente å få tilrettelegging for å slippe å arbeide med pasienter rom røyker feks. Det er ikke farlig på noen måte.
 
Jeg er sykepleier og ønsker ikke å gå til tunge pasienter, pasienter som røyker og pasienter som kan være voldelig. Kanskje jeg er ekstremt forsiktig nå, men jeg vil være på den sikre siden. Etter å ha hatt MA i uke 19 i 2017, er jeg nok enda mer forsiktig. I dag sier sjefen min at jeg må jobbe som vanlig og at hun eventuelt kan bytte noen kveldsvakter til dagvakt... Og er det pasienter jeg ikke kan gå til, må jeg bytte disse selv med kollegaer... Kjente jeg ble provosert, for da må jeg hver vakt bytte pasienter og det er ikke alltid like enkelt. Åååå, kjenner jeg ble så provosert, så måtte bare få det ut! Er heldigvis sykmeldt i 2 uker pga kvalm og trøtt...

Arbeidsgiveren din har jo plikt til å tilrettelegge?!
 
Fra når kan man forvente tilrettelegging pga risiko for vold? Har selv samme problemstilling. Per dags dato ingen voldelige pasienter, men kan ha det i perioder. Forrige svangerskap fikk jeg svangerskapspenger på slutten pga dette. Så er det fra uke 12? Fra magen blir synlig? Man er ganske sårbar når den begynner å bli synlig.
 
Fra når kan man forvente tilrettelegging pga risiko for vold? Har selv samme problemstilling. Per dags dato ingen voldelige pasienter, men kan ha det i perioder. Forrige svangerskap fikk jeg svangerskapspenger på slutten pga dette. Så er det fra uke 12? Fra magen blir synlig? Man er ganske sårbar når den begynner å bli synlig.

Hos min arbeidsgiver er ikke det noe spørsmål om når. Er man gravid så skal man ikke være hos visse beboere. Men er vel, som nevnt her oppe, rundt uke 12 selve magen blir utsatt. Men spørs jo litt hvordan utageringene arter seg da.
 
Hos min arbeidsgiver er ikke det noe spørsmål om når. Er man gravid så skal man ikke være hos visse beboere. Men er vel, som nevnt her oppe, rundt uke 12 selve magen blir utsatt. Men spørs jo litt hvordan utageringene arter seg da.

Ja, det er sant. Jeg har lite lyst til å varsle på jobb enda, for er nokså sikker på at alle kommer til å skjønne at jeg er gravid. Veldig varierende hvem jeg møter på jobb pga at det er en akuttinstitusjon, men hvis jeg kommer opp i en slik situasjon ville jeg nok sagt ifra til de jeg jobber med uansett. Kommer ikke til å risikere noe.
 
Ja, det er sant. Jeg har lite lyst til å varsle på jobb enda, for er nokså sikker på at alle kommer til å skjønne at jeg er gravid. Veldig varierende hvem jeg møter på jobb pga at det er en akuttinstitusjon, men hvis jeg kommer opp i en slik situasjon ville jeg nok sagt ifra til de jeg jobber med uansett. Kommer ikke til å risikere noe.

Jeg har ikke fortalt på jobb, men klarer å komme meg unna med litt hvite løgner.:)
 
Sniker litt her :) Jeg er sykepleier på en tung pleieavdeling, tredelt turnus- verken vold eller røyking er et problem der, men tunge løft, mye ansvar og lite søvn (uavhengig av nattevakter også) gjorde at jeg ble sykemeldt delvis fra uke 20, og helt fra uke 28 etter å ha gått en skikkelig smell med lite søv, forverret smerte i rygg/skuldre (tunge løft førte til smerter, men ble reddet av gode kollegaer og studenter) og redsel for at det gikk utover fosteret. Arbeidsplassen kunne ikke tilrettelegge for meg uten at det da går utover andre ansatte, og derfor ble løsningen sykemelding. Fikk ikke svangerskapspenger, fordi det var jeg som ble syk av jobb og ikke fosteret.

Dette ble en veldig lang og rotete kommentar, men poenget mitt er at dette med svangerskap og tilrettelegging varierer veldig fra sted til sted. Les deg opp på rettigheter, ta en prat med sjefen for å få klarhet i hva som er realistisk å oppnå, og snakk med jordmor og lege for å få hjelp til evt søknad om svangerskapspenger eller sykemelding.
 
Jeg er sykepleier og ønsker ikke å gå til tunge pasienter, pasienter som røyker og pasienter som kan være voldelig. Kanskje jeg er ekstremt forsiktig nå, men jeg vil være på den sikre siden. Etter å ha hatt MA i uke 19 i 2017, er jeg nok enda mer forsiktig. I dag sier sjefen min at jeg må jobbe som vanlig og at hun eventuelt kan bytte noen kveldsvakter til dagvakt... Og er det pasienter jeg ikke kan gå til, må jeg bytte disse selv med kollegaer... Kjente jeg ble provosert, for da må jeg hver vakt bytte pasienter og det er ikke alltid like enkelt. Åååå, kjenner jeg ble så provosert, så måtte bare få det ut! Er heldigvis sykmeldt i 2 uker pga kvalm og trøtt...
Helsevesenet altså, de siste som tilrettelegger basert på alle de jeg kjenner som jobber der. Ta det opp med legen din
 
Back
Topp