Tilpasse mat til gjester

Tilpass! Jeg er sikker på at gjesten blir veldig takknemlig for å komme på middagsbesøk til noen som har tatt seg bryet med å lage ordentlig mat til alle.

I forhold til oppskrift vil jeg anbefale kremet søtpotetsuppe, du finner oppskrift på matprat vil jeg tro. Til den med allergier osv kan du bruke Oatly sin plantebaserte matfløte istedenfor vanlig matfløte. Du kan også lage rista kikerter og servere som topping. Da skyller du kikerter, har de på stekebrett med litt olje og valgfritt krydder og steker i ovnen til de blir litt crispy. Jeg har hatt stor suksess med det til både kjøttspisere og veganere i hvert fall :)

Tilpasser hvis det er mulig, hvis ikke lager jeg noe eget. Jeg spør gjerne gjesten om råd hvis jeg er usikker.
Når det gjelder meg og ungene så tilbyr jeg alltid å ta med egen mat hvis vi skal bort på middag. Blir veldig glad hvis verten lager allergivennlig mat, men forventer det ikke

Jeg syns det viktigste er god dialog begge veier. For det første, gi beskjed om intoleranser/allergier på forhånd. Da ser man også viljen til å tilpasse.

For det andre, avklar hva slags mat som skal serveres, tilby og ta med noe. F.eks. en del av måltidet som det ikke går så mye av hos den som inviterer.

Jeg ber ofte om å se bilder av ingredienslistene, og kunne gjort dette mer. Kjipt for den som inviterer og misforstå og kjøpe inn mat som det allikevel er allergener i. Folk blander ofte laktosefri med melkefri, f.eks.

Tilpasser mat. Når vi har invitert til bursdag eller lignende er det alltid 1-2 personer som ikke tåler gluten, melke/melkeprotein og soya. 1 er også vegetarianer. Vi lager enten felles mat som alle kan spise eller så lager vi flere typer mat så alle kan spise noe av det. Slik er det også med dessert/ kake. Jeg lager 2-3 kaker uten gluten, melk og soya i tillegg til vanlig kaker :)

Ville dere også tilpasset for kresne gjester?
Jeg spør fordi jeg stort sett er den kresne gjesten, jeg spør bestandig hva som skal serveres f eks, og sier ifra at det spiser jeg ikke.
Noe av det er pga allergi, andre ting er pga konsistens og at jeg ikke klarer lukten osv..

Det kommer litt an på.. hvis det blir alt for mye gjesten er kresen på så blir jeg litt lei og tenker at han/hun kan plukke vekk det den ikke vil spise.. har ei venninne som jeg ikke gidder tilrettelegge for. Hun spiser nærmest bare pasta med ketchup.

Jeg spør fordi jeg stort sett er den kresne gjesten, jeg spør bestandig hva som skal serveres f eks, og sier ifra at det spiser jeg ikke.
Noe av det er pga allergi, andre ting er pga konsistens og at jeg ikke klarer lukten osv..
Ja, jeg gjør det. Jeg syns det er viktig at alle jeg inviterer på middag skal kose seg og spise noe de liker. Jeg spør alltid om de har noen allergier, liker/liker ikke osv. sjeldent jeg har veldig mange på middag, men prøver å enten lage noe alle liker og kan spise, eller ha noe ekstra til de som eventuelt ikke kan ha det resten har

Det kommer litt an på.. hvis det blir alt for mye gjesten er kresen på så blir jeg litt lei og tenker at han/hun kan plukke vekk det den ikke vil spise.. har ei venninne som jeg ikke gidder tilrettelegge for. Hun spiser nærmest bare pasta med ketchup.
Ok. F eks, jeg spiser ikke lam. Jeg spiser de fleste grønnsaker. Ikke noe sopp.
Og kjøtt må være godt stekt. :P
Og heller ikke mat med mye fett.

Ja, jeg gjør det. Jeg syns det er viktig at alle jeg inviterer på middag skal kose seg og spise noe de liker. Jeg spør alltid om de har noen allergier, liker/liker ikke osv. sjeldent jeg har veldig mange på middag, men prøver å enten lage noe alle liker og kan spise, eller ha noe ekstra til de som eventuelt ikke kan ha det resten har
Veldig hyggelig å høre.
Havnet på en bryllupsfest (hos søsteren min) hvor det eneste jeg kunne spise var potetene. Ble ekstremt kjedelig for min del..

Veldig hyggelig å høre.
Havnet på en bryllupsfest (hos søsteren min) hvor det eneste jeg kunne spise var potetene. Ble ekstremt kjedelig for min del..
Høres veldig kjedelig ut. Spesielt når det er nær familie så syns jeg man burde tilrettelegge litt.
Syns det er lite koselig å invitere folk hjem på middag også kan de ikke kose seg med maten. Jeg syns det beste med å lage mat er å se andre nyte det og kose seg fordi de liker det jeg har laget.

Høres veldig kjedelig ut. Spesielt når det er nær familie så syns jeg man burde tilrettelegge litt.
Syns det er lite koselig å invitere folk hjem på middag også kan de ikke kose seg med maten. Jeg syns det beste med å lage mat er å se andre nyte det og kose seg fordi de liker det jeg har laget.
I tillegg satte de meg som har nakkeskade, med ryggen til, så jeg fikk ikke fulgt med på noe som helst.. XD

Ok. F eks, jeg spiser ikke lam. Jeg spiser de fleste grønnsaker. Ikke noe sopp.
Og kjøtt må være godt stekt. :p
Og heller ikke mat med mye fett.

Syns ikke det var så ille da. Kunne godt tilrettelagt for det :) tenker da hvis soppstuing var en del av tilbehøret kunne du bare avstått fra den, har alltid grønnsaker til også f.eks :)

det kommer helt ann på hvor kresen du er. Prøver å tilpasse da også, men hender jeg lager egen rett der også hvis gjestene er så kresne at det ikke går å lage mat som de andre gjestene også spiser

det kommer helt ann på hvor kresen du er. Prøver å tilpasse da også, men hender jeg lager egen rett der også hvis gjestene er så kresne at det ikke går å lage mat som de andre gjestene også spiser
Altså jeg spiser mye, men det er enkelte ting jeg ikke spiser i det hele tatt. F eks lam er en av de tingene jeg ikke takler verken lukten eller smaken på...
Brekker meg bare jeg kjenner lukten.
Og jeg liker at grønnsakene har litt tyggemotstand.

Altså jeg spiser mye, men det er enkelte ting jeg ikke spiser i det hele tatt. F eks lam er en av de tingene jeg ikke takler verken lukten eller smaken på...
Brekker meg bare jeg kjenner lukten.
Og jeg liker at grønnsakene har litt tyggemotstand.

hvis jeg hadde en tradisjon om å invitere inn til fårikål middag eller pinnekjøtt så hadde det vært vanskelig å lage uten lam, og hadde da heller ikke kunnet gjøre noe med lukten annet enn å lufte godt. Da hadde jeg laget noe eget til deg. Hadde nok ikke gjort om på tradisjonen hvis du skjønner. Men hvis det var snakk om en «vanlig middag» hadde jeg inngått lam

hvis jeg hadde en tradisjon om å invitere inn til fårikål middag eller pinnekjøtt så hadde det vært vanskelig å lage uten lam, og hadde da heller ikke kunnet gjøre noe med lukten annet enn å lufte godt. Da hadde jeg laget noe eget til deg. Hadde nok ikke gjort om på tradisjonen hvis du skjønner. Men hvis det var snakk om en «vanlig middag» hadde jeg inngått lam
Ja, men det er derfor jeg alltid spør før vi godtar en invitasjon :) så vi kan si ifra om sånt.

Ka selvsagt , når jeg inviterer folk så vil jeg jo at de skal trives og spise maten . Om det er glutenfritt, fordi man er kresen, ikke tåler melk ol spiller ingen roolr

Back
Topp