Tilpasse mat til gjester

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Hei dere, har et spørsmål

Vi skal be noen til middag. Og av 10 personer så er det 1 person som ikke tåler laktose eller gluten, og attpåtil veganer av fri vilje.

Så spm nr 1:
Lager dere mat som er tilpasset den ene personen med matallergier, eller ber dere den ta med mat selv?

Spm nr 2:
Noen evt oppskrifter som er laktosefri, glutenfri og vegansk. Middag og dessert.

Tilpasser. Og ber gjerne vedkommende om tips.

Har en søster som er veganer.
Pleier enten å lage en kjøtterstatning, eller vage en stor porsjon vegansk mat ved siden av som kan passe til det jeg serverer av kjøtt slik at de andre kan ha det som tilbehør.

Til allergier må du bare tilpasse. Jeg tåler ikke gluten og laktose og der aller kjipeste jeg vet er å ikke kunne spise maten. Eller at alle spiser kake til dessert og jeg spiser.... Noen glutenfrie havrekjeks som er blitt kjøpt inn :stop:

Si hva du har tenkt til å lage - så kan jeg fortelle deg hvordan du kan tilpasse det glutenfritt og vegansk.
V
eganer innebærer jo helt melkefritt, ikke bare laktosefritt. Så klargjør gjerne akkurat hva denne personen vil holde seg unna, om det feks bare er vegetarianer og ikke veganer. Da kan du bruke laktosefrie produktet men finne alternativ til kjøtt.

Generelt så synes jeg man bør prøve å tilpasse når man inviterer til en skikkelig middag.

Men samtidig:
Som vegetarianer (som er ca 127 ganger enklere å forholde seg til for andre enn den miksen du nevner) så har jeg også forståelse for at det kan være vanskelig å skulle "bare fikse" noe for den som ikke er vant til det.
Derfor har jeg ofte spurt, spesielt før det ble så utbredt som nå, om jeg skal ta med noe selv.

Som vertinne ville jeg ikke nølt med å spørre om forslag og innspill fra gjesten.

Ellers kan du kanskje finne inspirasjon her?
https://vegetarmat.org/oppskrifter-...glutenallergikere,laktoseintolerante,veganere

Lykke til!

Tilpasser, uten tvil! Masse man kan lage som er vegansk og glutenfritt :-)

Jeg er den veganeren med allergier :p jeg pleier alltid å tilby å ta med noe, men er alltid glad om jeg slipper. Tips og forslag kan jeg alltid hjelpe med og

Har en søster som er veganer.
Pleier enten å lage en kjøtterstatning, eller vage en stor porsjon vegansk mat ved siden av som kan passe til det jeg serverer av kjøtt slik at de andre kan ha det som tilbehør.
Slik gjør jeg ofte, da jeg har en datter som er vegetarianer. Når vi får besøk tilpasser jeg alltid i samråd med de som kommer.

Jeg tilpasser ikke menyen til å tilpasse den ene, slik at alle da får allergi og veganer vennlig mat. Men jeg lager ett alternativ som passer til det vi andre spiser. Ber aldri gjesten ta med selv. Dessert er enklere, da kan jeg godt lage det samme til alle og da tilpasset den som trenger det :)

Ja. Jeg hadde ikke laget allergimat til alle med midnre det var naturlig og enkelt. Men at alle hadde mat de kunne spise

Jeg tilpasser til gjester.
Lager gjerne chilli eller lignende da det er enkelt å lage vegansk uten at ikke-veganere føler de mangler noe :p

Hadde selvfølgelig tilpasset. Hvor kjipt er det ikke å bli bedt til middag, for så å bli bedt om å ha med egen mat?

Jeg tilpasser alltid :) Har selv cøliaki og er ikke så veldig hokuspokus i grunn:)

Jeg hadde tilpasset. Og om det lot seg gjøre, forsøkt å lage noe som alle kunne spise. Evt. laget det sånn at måltidet så mest mulig likt ut.
Mener at noen hadde laget vegansk Oreo kake, men usikker på om den var glutenfri. Tror det finnes glutenfrie Oreo kjeks. Oreo kake er jo godt i alle fall :)
Hva tenker du lage til middag? Type pizza og taco er jo lett å tilpasse. Eller tenkte du kanskje mer avansert? Tapas er jo også veldig greit.. Da kan man jo lage litt for alle

Lager egen mat. Nå er det ingen i vår familie med allergier. Men sønnen til samboeren til pappa dukket opp hos oos julaften og sa han var veganer. Fikk litt panikk men heldigvis hadde kresten til pappa tatt med mat til sønnen sin. Moren til min svigerinne er veganer og søstrene er allergiske, de tar altid med egen mat men blir glade hvis de slipper. Er litt allergier på de på alderen til min datter. Lettere panikk når barna blir levert i barnebursdag og har med seg epipenn. Dette var i bhg og er ingen i klassen som har allergier. Man prøver så langt det lar seg gjøre. Desverre er noe allrgimat mye dyrere også.

Back
Topp