Tillit og trygghet

Alexwiththree

Forelsket i forumet
Hei [:)]

Jeg skal skrive oppgave om ei jente på 14 år som har vansker med angst og er sårbar.
Hun er på institusjon, og det skal arbeides miljøterapeutisk med hennes problemer.

Oppgaver lyder:
Beskriv hvordan personalgruppa, både i forhold til Lise og i forhold til seg selv som personalgruppe, konkret kan arbeide med å skape trygghet og tillit i det miljøterapeutiske arbeidet. Reflekter rundt noen utfordringer som kan oppstå i dette arbeidet.

Altså, har dere forslag til hvordan man kan arbeide for å skape trygghet rundt denne jenta, og til hvordan man kan utvikle et godt tillitsforhold ?

Jeg har VIRKELIG mine sterkeste tvil om at INGEN her har meninger om hvordan man skaper trygghet og tillit, men tusen takk da dere [;)]

Å skape trygghet og tillit tar tid, veldig lang tid, spesielt med barn som gjerne har manglet grunnleggende trygghet i oppveksten.
Selv har jeg stor tro på å gjøre aktiviteter sammen for å komme i posisjon til unge. Finne aktiviteter BEGGE parter liker å gjøre, det merkes på en miljøterapeut om den gjør noe den ikke liker. Men det trenger ikke være noe en kan, det er bare positivt å vise frem svake sider - da dette viser den unge at det er lov å ikke mestre alt.
Videre er gjerne unge på institusjon i behov av grenser, og at du er en tydelig voksen. Tydelige grenser gjør at de slipper å bruke energi på å tøye disse og at du er trygg på deg selv og står for det du sier.
Lykke til med oppgaven - høres kjempe spennende ut!

Har dere ikke et mal for hvordan og hvilke prinsipper man jobber etter? Miljøretta tiltak? Hjelpe-betingelser? Osv?

Back
Topp