Tilknytning

Marres

Elsker forumet
Mini er nå 5mnd og han har fått flaske av både far og andre i familien siden han var et par uker gammel slik at jeg kunne være borte i noen timer, samt at vi ville gjøre han vant til at andre passet han. Og dette har fungert perfekt helt til noen uker siden. Det vi først trodde var en dårlig dag, feil flaske, magevondt etc viser seg rett og slett at han bare vil ha pupp. Tror vi.

For alt går helt fint, han er storsjarmør og leker og styrer, helt til det blir mattid. Han som tidl tok flaske av alle, får såvidt tuten i munnen og så bryter helvete løs. Det er vræling til han blir blå i ansiktet og hikster og er utrøstelig. Så kommer jeg og så er alt bra. Han har til og med overnattet til søsteren min helt uten problemer men jeg ammet før leggetid ig kom igjen om morgenen når han nektet flaske.

Men synes det er så rart for han er for liten til separasjonsangst, og det er jo ikke det, for det å være borte fra meg går helt fint. Det er kun idet matingen skjer at alt går i stå. Han har såvidt begynt med fast føde og det kan "alle " gi han, det er kun når det er flaske (har prøvd både mme og mm - alt som han har tatt før) det blir bråk.

Mistenker jo at jeg misforstår det at han ikke vil ha flaske av noen andre med at det er kosen og nærheten han får ved pupp som faktisk er kjernen her, men synes det er så leit at dette plutselig kom ut fra intet. Og synes det er litt rart for utviklingsmessig skulle han ikke ha hatt noe spes tilknytningsproblemer nå, eller...?

Noen som har noen erfaringer ift det å savne mamma/tilknytning rundt 4-5mnd alder?

Mini er nå 5mnd og han har fått flaske av både far og andre i familien siden han var et par uker gammel slik at jeg kunne være borte i noen timer, samt at vi ville gjøre han vant til at andre passet han. Og dette har fungert perfekt helt til noen uker siden. Det vi først trodde var en dårlig dag, feil flaske, magevondt etc viser seg rett og slett at han bare vil ha pupp. Tror vi.

For alt går helt fint, han er storsjarmør og leker og styrer, helt til det blir mattid. Han som tidl tok flaske av alle, får såvidt tuten i munnen og så bryter helvete løs. Det er vræling til han blir blå i ansiktet og hikster og er utrøstelig. Så kommer jeg og så er alt bra. Han har til og med overnattet til søsteren min helt uten problemer men jeg ammet før leggetid ig kom igjen om morgenen når han nektet flaske.

Men synes det er så rart for han er for liten til separasjonsangst, og det er jo ikke det, for det å være borte fra meg går helt fint. Det er kun idet matingen skjer at alt går i stå. Han har såvidt begynt med fast føde og det kan "alle " gi han, det er kun når det er flaske (har prøvd både mme og mm - alt som han har tatt før) det blir bråk.

Mistenker jo at jeg misforstår det at han ikke vil ha flaske av noen andre med at det er kosen og nærheten han får ved pupp som faktisk er kjernen her, men synes det er så leit at dette plutselig kom ut fra intet. Og synes det er litt rart for utviklingsmessig skulle han ikke ha hatt noe spes tilknytningsproblemer nå, eller...?

Noen som har noen erfaringer ift det å savne mamma/tilknytning rundt 4-5mnd alder?
Oh yes! Det har tatt helt av her de siste to ukene (hun var 5 mnd den 8.) Det er mamma "for alle penga". Selv når hun er hos pappaen ser hun etter meg. Han får ikke legge og ikke roet ned når hun våkner. Forrige dagen ville hun ikke bli holdt av mormor heller. Helsesøster sa at dette ofte kom rundt fem mnd.

Oh yes! Det har tatt helt av her de siste to ukene (hun var 5 mnd den 8.) Det er mamma "for alle penga". Selv når hun er hos pappaen ser hun etter meg. Han får ikke legge og ikke roet ned når hun våkner. Forrige dagen ville hun ikke bli holdt av mormor heller. Helsesøster sa at dette ofte kom rundt fem mnd.

Litt greit å høre at det ikke bare er her i gården;) Pappa'n duger ikke lengre her heller:( Men var bare ikke forberedt på det, ikke har jeg funnet noe info om at noe slikt skjer rundt 5mnd heller. Skal til 5 mnd kntr på mandag så får vel spørre hs litt da jeg også :) Sa hun noe om hvor lenge dette varer?

5 mnd er jo alderen for å virkelig begynne å bli redd når mamma er ute av syne, og å vise tydelig at det bare er mamma som gjelder. Det er ikke tilknytningsproblemer, det er helt normal og ønsket tilknytning. ;)

Ingen andre får i min baby melk heller fant vi ut tidligere i uken da jeg skulle ta med storebror ut alene noen timer. Heldigvis synes hun det er helt greit å være hos pappaen utenom måltid (ingen andre får holde henne, besteforeldre f.eks. er skumle), så han fikk komme med henne dit vi var for amming heller.

Merker det her og, men ettersom pappaen er hjemme med oss så er det greit å være hos begge. Hun er ganske så pappajente. Helst pappaen som får henne til å sove. Og farmoren er også helt greit, de er hos oss eller vi hos de minst en gang i uken. Også tror jeg det er noe med barn, for det gikk kjempefint å sitte hos kusina på 9 år.

Pappa (morfaren)har også vært her en del, så det gikk greit forrige uke med han, bare vi var i rommet. Mens kona til pappa som ikke alltid er med hit var ganske skummel. Da kom furteleppa da.

Samme da damen i blomsterbutikken skulle holde(vi er innom ofte og prater med henne), skikkelig furteleppe. Men helt greit å smile å tøyse med henne, bare det var jeg som holdt henne.

Har ingen erfaring med flaske da jeg har fullammet siden hun ble født, og har tenkt å gjøre det til hun blir 6 måneder. Men merker hun har blitt mer "redd" andre folk no, spesielt menn. Pappa er greit så lenge han leker og tuller med henne, og går greit med mormor og venninnene mine ei lita stund, men så blir det suttring og skal til mamma! Blir 5måneder til uka.

Merker det på lillemann her også! Han er akkurat blitt 5 mnd.. Men han for så vidt begynt å gråte når han skal sove! Han SKAL sovne til puppen.. Startet først med å måtte ha den på kvelden, men i det siste vil han ha den hver gang han skal sovne! Jeg fullammer og han tar flaske innemellom.. Men vi har ikke presset på med grøt og sånn og han har kun fått MM og ikke erstatning..

Han kan også hyle til han hikster og da er det kun pupp som gjelder! Vi får ikke roet han før han får pupp.. Det er slitsomt å ikke kunne være borte, men samtidig så regner jeg med at han plutselig sier nei til pupp og at han vokser det av seg etterhvert!! Håper på at det er en fase:)

Her har vi begynt med at pappaen tar kveldsstellet, og etterhvert tar mating og legging!

Nå gruer jeg meg nesten :D vesla blir fem måneder om en uke. Syns hun er skeptisk nok til andre, jeg :P

Mini ble skeptisk til andre for et par mnd siden, men har tatt helt av de siste ukene. Men man er jo forskjellig så er ikke sikkert du får det slik. Hs sa det så fint idag "favorisering av mamma og bare vil til mamma begynner gjerne nå, og så kommer det og går til man blir voksen ;)".

Det er en app som heter wonderweeks. Utviklingsspranget de skal gjennom nå heter nettopp "relationships". Merker det godt på mini her også. Trenger mer oppmerksomhet og bruker kosebamsen sin mye mer aktivt i sengen. Og mamma er stjernen. Og kaver no helt voldsomt om natten! Fra 04 og til 06 er det mye action med både bein og armer og bleieskift osv osv. Og storebror står opp 06.30. Så søvn er et ukjent fenomen om dagen...

Er akkurat sånn her også. Han har alltid vært litt redd andre, men nå skal det ingenting til, spesielt om han er litt trøtt også. Og mamma er den beste! Følger med hvert steg jeg tar, og kommer jeg ut av synet sutrer han med en gang.

Back
Topp