Tilbringer dere mye ferie med familie?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Altså deres foreldre eller svigerforeldre? Tenker særlig på dere hvor en av partene har feriested/hytte/landsted av noe slag. Er dere der i alle ferier? Er det forventet?

Kjenner jeg er så lei av presset om å komme til deres feriested hver eneste ferie. Har vært der hver sommerferie ( ca en uke), juleferie og påskeferie i tre-fire år nå. Dette blir første påsken vi blir hjemme ( jeg er gravid, dårlig og satt ned foten ). Føler ekstra på presset om at vi "må" i sommer, men da vil babyen bare være et par uker. Samboeren vil jo gjerne reise, og jeg hater å være den sure kjerringa som holder igjen. Men skal vi måtte reise dit i alle ferier?? Hvordan gjør dere det?

Vi har familien min langt unna og tilbringer stort sett sommerferie og påskeferie med de på hytta.
Juleferien bytter vi på.
Jeg synes det er viktig at kengubarnet lærer familien min å kjenne selv om vi bor langt unna
For to år siden var vi der 6 av ukene i sommerferien, i fjor var vi der 3, i år blir det ca 4. + påskeferie og juleferie

Nei, vi kommer når det passer oss.
Jeg er heller ikke så glad i å dele en liten hytte med andre. Jeg trenger mye privatliv og er vel egentlig ganske asosial blitt. Så det krever mye av meg å bo med andre i flere dager. Dette gjelder både mine foreldre, mine søsken, hans familie.
Heldigvis så ser min samboer at jeg ikke takler dette så bra, så ingen press fra han :)

Vi har familien min langt unna og tilbringer stort sett sommerferie og påskeferie med de på hytta.
Juleferien bytter vi på.
Jeg synes det er viktig at kengubarnet lærer familien min å kjenne selv om vi bor langt unna
For to år siden var vi der 6 av ukene i sommerferien, i fjor var vi der 3, i år blir det ca 4. + påskeferie og juleferie

Skjønner at det er litt annerledes når de bor langt unna. Her er det snakk om besteforeldre som bor i samme by som oss, og har feriested 60 mil unna. De ser barnebarna ukentlig ellers i året :)

Svigerfamilien bort langt unna så pleier være der ca heile sommerferien.....

Da vi bodde langt unna prøvde vi å komme på besøk en uke i julen og en uke om sommeren, enten hjem til dem, eller til hytta. Nå bor vi nærme besteforeldrene, og det blir vel mer som din situasjon? Nå er vi med på hyttetur 2-3 dager i påsken, og en tur på sommeren. Det er sterkt forventet av oss ja, spesielt at vi blir med på skiferie på fjellet i påsken. De ville helt sikkert hatt oss der mye mer, men jeg synes det er helt greit å si nei når jeg ikke har lyst. Derimot så ville jeg nok ikke syntes det var greit å nekte mannen min turer han ville på, så da måtte vi blitt enige...

Med liten baby så kanskje du like gjerne kan sende bare mannen og de store barna, dersom han har så lyst på tur? Så får du selv slappet av litt hjemme? Det planlegger jeg å gjøre mer av. Har allerede avtalt at mannen tar de med på påsketur nå, mens gravide meg er alene hjemme. :D (Og hos oss er det mine foreldre som har hytte, så jeg er litt imponert over han som synes det er helt fint å være med svigerforeldrene på hyttetur uten meg. :P )

jul hos mine, nytt år hos hans, han jobber somregel i jula så da er det enklest, sommeren er vi for det meste hjemme. besøker hans familie 1-2 uker i løpen av sommeren. de bor noen timer unna & mine bor 15 min unna så ser min familie ganske ofte ellers i året, hans ser vi kansje en gang hver 8 uke. foreldrene mine har camping som står på en veldig fin plass, vi har ikke dratt dit enda men i år skal vi dit i litt over en uke, siden jeg er gravid & fly tur er uaktuelt, vi drar isåfall alene selv om det er senge plass til flere enn bare oss to kommer ikke mine foreldre til å ville dra sammen med oss pga det fort blir trangt ;) regner med at vi tar turen en av jobb ukene til foreldra mine sån at vi ikke ødelegger ferien deres. foreldrene hans har ikke feire sted men elsker når vi kommer på besøk, er heldigvis veldig hyggelig å være der, så jeg blir gladlig med når mannen vil dra å hilse på foreldra sine.

Med baby på et par uker ville jeg ALDRI reist på noen hytte og bodd oppå andre mennesker, om så bare i en liten uke!!!
Du skal ikke ha et snev av dårlig samvittighet for noen, ved å holde deg hjemme!! Mange forteller at de nesten ikke kom seg på do eller fikk dusjet i fred den første tiden etter de fikk barn pga stress og den helt nye tilværelsen. Ingen kan da mene/kreve at du skal reise på ferie!!!
Nei, hold deg hjemme med GOD samvittighet om du ønsker det!!! :)

Vi skal i påsken til svigers. Blir i 3 dager. Meeer enn nok! Og vi har ikke barn (enda). Blir nok ikke å reise dit mye ser jeg for meg. Gruer meg litt til å fly når jeg er gravid men billettene var allerede bestilt :P
Vi er begge klare for å være selvstendige fra våre foreldre osv, skal vi på ferie i sommer blir det nok alene bare vi to :)
Kunne ikke tenke meg å bo 1-2 uker sammen med svigers eller mine foreldre nei! Så skjønner godt at du ikke orker det.

Skjønner at det er litt annerledes når de bor langt unna. Her er det snakk om besteforeldre som bor i samme by som oss, og har feriested 60 mil unna. De ser barnebarna ukentlig ellers i året :)
Vi har svigers i nærheten, de var vi på ferie med i fjjor i en uke. Om de hadde hatt et landted så hadde vi nk vært der en ukes tid av sommerfeirien + noe av påskeferien

Vi skal i påsken til svigers. Blir i 3 dager. Meeer enn nok! Og vi har ikke barn (enda). Blir nok ikke å reise dit mye ser jeg for meg. Gruer meg litt til å fly når jeg er gravid men billettene var allerede bestilt :p
Vi er begge klare for å være selvstendige fra våre foreldre osv, skal vi på ferie i sommer blir det nok alene bare vi to :)
Kunne ikke tenke meg å bo 1-2 uker sammen med svigers eller mine foreldre nei! Så skjønner godt at du ikke orker det.
Det handler da virkelig ikke om å være selvstendig eller ikke..

Da vi bodde langt unna prøvde vi å komme på besøk en uke i julen og en uke om sommeren, enten hjem til dem, eller til hytta. Nå bor vi nærme besteforeldrene, og det blir vel mer som din situasjon? Nå er vi med på hyttetur 2-3 dager i påsken, og en tur på sommeren. Det er sterkt forventet av oss ja, spesielt at vi blir med på skiferie på fjellet i påsken. De ville helt sikkert hatt oss der mye mer, men jeg synes det er helt greit å si nei når jeg ikke har lyst. Derimot så ville jeg nok ikke syntes det var greit å nekte mannen min turer han ville på, så da måtte vi blitt enige...

Med liten baby så kanskje du like gjerne kan sende bare mannen og de store barna, dersom han har så lyst på tur? Så får du selv slappet av litt hjemme? Det planlegger jeg å gjøre mer av. Har allerede avtalt at mannen tar de med på påsketur nå, mens gravide meg er alene hjemme. :D (Og hos oss er det mine foreldre som har hytte, så jeg er litt imponert over han som synes det er helt fint å være med svigerforeldrene på hyttetur uten meg. :P )
Hadde barna vært større hadde det vært en grei mulighet. Men de er rett under tre og fem, og har ikke vært borte mer enn en natt fra meg. Jeg vet at det blir ramaskrik og at de ikke vil være borte frs meg en hel uke. Er 8-9 timer med bil, så jeg syns det er for langt å drs når de ikke ønsker det selv. Ikke har jeg lyst heller, da er jeg heller alene med alle tre. Min kjære får såklart dra alene om han vil.

Vi skulle gjerne ha feiret påska med familien min på hver påske. Men dessverre jobber mannen ofte i påsken. Men neste år, skal ha ta ut ferie da:D
Det er også koseligst å være på hytta sammen med de på sommeren også. Så håper vi får dratt opp når de er der i år.
Svigers har ikke hytte.

En uke hver sommer med svigers, svoger og tantebarn. Toppers for barna, og helt ok for oss ;)
Synes det er viktig med familie og at barna får være sammen med sine besteforeldre/familie, men samtidig vil vi ikke bruke hele ferien på det, viktig for oss å ha tid alene også!!

Jeg tenker at man kanskje må gi og ta li slike situasjoner. Man må vel ikke bruke hele ferien der hver gang. Evt at man tar noen ferier der og en liten del av sommerferien? Med en liten baby syntes jeg det er vel mye forlangt å forvente at du skal være i form til å reise og det er ikke sikkert småen er klar for en ferietur med mye folk.

Det at jeg bruker store deler av vår og sommer på tur sammen med min far er jo noe jeg har valgt. Men så er jeg alene så om jeg finner meg en mann så er det ikke sikkert han har lyst til det. Jeg må jo da ta hensyn til det.

Vi bor i nærheten av svigers, så de ser vi ofte til vanlig. Babyen kommer i april /mai, og vi har tenkt oss noen uker på hytta med mine foreldre i sommer. De bor 3 timer unna til vanlig, og er på hytte 8 timer unna ca hele sommeren. Hytta ligger pr Sørlandet, så det er skikkelig sommerparadis - men litt trangt. Vi får se litt hva vi gjør, men både samboern og jeg synes det er fint å være der! Hadde nok ikke orka stort mer enn en helg med svigers på samme premisser men, de er helt supre men jeg slapper ikke av på samme måte...

Vi ferierer faktisk alltid med familie når jeg tenker meg om. :eek: :P

Men kommer så godt overens med både egen familie og svigers at jeg bare synes det er koselig og at de er en ressurs i forhold til å hjelpe til med ungen, matlaging etc.

Hadde det føltes negativt ville vi nok ikke feriert sammen med de i like stor grad.

Nei, men vi er ikke en av dem som drar vekk på ferie. Vi trives godt hjemme :)

Svigermor bor i utlandet, så blir en selfølge å besøke henne, men ikke faste tider vi gjør det heller, heldigvis :) De få familiemedlemmene jeg har bor i nærheten og de drar heller ikke på hytter og annet, om så de drar så er det for å komme vekk fra alle andre, ikke bare jobb og hverdag :)

Si til gubben at du ikke vil være en sur kjerring, men at du gjerne vil gjøre andre ting enn å henge med familie hele tiden. Får håpe han forstår og ser fra ditt ståsted...

Back
Topp