Tilbredning av MME!? Fortvila!!!

lillehjertenr2

Glad i forumet
Hvordan gjør dere andre det?
WHO sier at pulveret skal blandes ut i vann som er minst 70 grader, men på NAN pakken så står det jo at det skal blandes ut i vann som er 40 grader[&:]

Vi bruker også å koke opp vann på vannkoker som vi avkjøler og så setter i kjøleskapet...lager opp ca 1 liter hver gang og det varer i 2 dager! Nå leser jeg på nettet at slikt vann bare holder seg i 24 timer[:o]

Vi bruker lage opp måltidet rett før Emil spiser, blander da ut nykokt vann fra vannkoker og det avkjølte vannet! Vi har da riktig temperert mat på 1.2.3!"! Synes dette har fungert kjempebra, men jeg blir så usikker og redd når jeg leser alle diise anbefalingene og hvor farlig denne E. sakazakii bakterien er!! Kjenner jeg blir livredd for at jeg skal utsette Emil for fare[:(]

Og for å gjøre ei usikker mamma enda mer bekymra så ga svigermor Emil "gammel" melk når hun passa han i ettermiddag!! Det var en missforståelse som førte til at hun varma opp melka som sto på ei flaske som han hadde fått til sitt forrige måltid[:(] den var ca 2.5, 3 timer gammel!! Nå er jeg livredd for at det kunne ha blitt farlig bakterievekst og at Emil skal ha fått i seg melk som kan skade han!![:(][:(] DUMME DUMME meg som ikke helte ut melka...og ikke hadde gitt svigermor riktig informasjon[:(][:(][:(][:(]

ferdig melk kan brukes i opptil 2 timer etter at det er laget, så det er ikke noe å bekymre seg over. jeg har fra gutten ble født tilbredt melka i 40 grader, og det gjør jeg fremdeles. han får også ssamme melken i 2-3 timer etter at det laget uten å varme opp igjen da.. gjorde det samme med nr 1, og hun er 4 år idag. man kan ikke ta alt etter boka, selv om man tenker selvfølgelig det beste for babyen sin. :)

Jeg lager ferdig tre flasker på morgenen og setter i kjøleskapet, det er det eneste ho spiser av flasker i løpet av en dag, ellers så ammer jeg.

Koker opp vann, avkjøler til ca 40 grader og blander i pulver for så å sette det i kjøla. Dette har jeg gjort til alle mine og eldstemann blir nå 17 år[;)]

Skjønner jo at man er livredd for å gjøre noe galt, men hvis det har jo funket for deg på den måten du har gjort det på frem til nå så da skal du nok ikke pålegge deg selv unødvendige bekymringer syns jeg[:)]

Alle sier og skriver forskjellig om det meste så man må nok bare prøve å følge magefølelsen på det man gjør og er man usikker så kan man spørre litt rundt og finne noe som passer utifra alle opplysningene og magefølelsen.

Så bare fortsett som du har gjort du, så lenge småen er fornøyd og legger på seg så funker det jo[;)]

Hell det nykokte vannet kokende på beholderen du bruker i kjøleskapet. Da er denne også steril og vannet holder seg leeeenge! Bruk gjerne glassbeholder ellet en thermos i stedet for plast, men egentlig er dette flisespikkeri. Vi har vårt kokte vann romtemperert på lutfttett beholder.

Det er ferdigblandet mme som ikke holder seg mer enn 24 timer og det er fordi mme-pulveret ikke er sterilt og ferdig melk er godt vekstmedium for bakterier, selv i kjøleskap. Men er man flink med sterilisering så minker risikoen for bakterievekst drastisk.

Jeg er molekylærbiolog og kjenner at noen ganger er det godt å kunne en del om bakterievekst! [:)]

ORIGINAL: Julia89

Jeg koker vann og lar det stå avkjølt i kjøleskapet.
Så når snuppa skal ha mat, varmer jeg vannet i flaska i microen til ca 40 grader, så har jeg pulveret oppi..

Vet om mange som gjor det, så rekner med det går greit..

Tusen takk for alle gode svar[:)] Ser ut som jeg kan fortsette å gjøre det slik jeg har gjort det..for det fungerer jo veldig bra for oss[:D]

Ephexita: Det oppkokte vannet jeg har i kjøleskapet står forresten i en vannflaske med skrukork! Så jeg tror det skal være nok til at det holder seg sterilt![8|]

Jeg koker opp vann og tar vannet når det er kokt opp og pulveret i en bolle, rører dette ut i en bolle, heller melken oppi flaskene og sitter disse til avkjøling, tar lokket på og setter de i kjøleskapet. Når adrian da vil ha mat er melken klar i kjøleskapet og jeg bare varmer flasken i microen på 30 sekunder [:)]. Lager opp sånn at jeg har flasker til ett døgn [:)]

ORIGINAL: Tweak

Hell det nykokte vannet kokende på beholderen du bruker i kjøleskapet. Da er denne også steril og vannet holder seg leeeenge! Bruk gjerne glassbeholder ellet en thermos i stedet for plast, men egentlig er dette flisespikkeri. Vi har vårt kokte vann romtemperert på lutfttett beholder.

Det er ferdigblandet mme som ikke holder seg mer enn 24 timer og det er fordi mme-pulveret ikke er sterilt og ferdig melk er godt vekstmedium for bakterier, selv i kjøleskap. Men er man flink med sterilisering så minker risikoen for bakterievekst drastisk.

Jeg er molekylærbiolog og kjenner at noen ganger er det godt å kunne en del om bakterievekst! [:)]

Pleier du å varme vannet i micron? Er så usikker på om man kan gjøre det. Har jo hørt at man ikke skal varme melk i micro, men vann kan jo ikke være farlig..

Det hadde vært så deilig å kunne koke opp masse vann og så varme det i noen sekunder i micron på natten. Nå koker vi opp vann som vi avkjøler i vannbad og det tar jo sin tid. I tillegg føles det som det tar enda lengre tid når det ligger en sulten gutt i sengen å skriker.

ORIGINAL: Meko

ORIGINAL: Tweak

Pleier du å varme vannet i micron? Er så usikker på om man kan gjøre det. Har jo hørt at man ikke skal varme melk i micro, men vann kan jo ikke være farlig..

Det hadde vært så deilig å kunne koke opp masse vann og så varme det i noen sekunder i micron på natten. Nå koker vi opp vann som vi avkjøler i vannbad og det tar jo sin tid. I tillegg føles det som det tar enda lengre tid når det ligger en sulten gutt i sengen å skriker.

Jeg tror det er mm en ikke kan varme i mikroen men at en kan varme opp mme, men er ikke sikker. Jeg har ikke gjort akkurat dét selv, men jeg har satt en kald flaske mme i kokende vann og da tok det bare få minutter før det var passe varmt. De aller fleste kveldene blander vi romtemperert kokt vann med kokende vann og får riktig temperatur med én gang. [:)] Og kokt vann som ikke er blandet ut i noe kan du garantert bare varme i mikroen! [:)]

Back
Topp