Tilbakevendende UVI - hvilken antibiotika?

I-40610701

Første møte med forumet
Jeg har slitt med UVI før graviditeten, og dette er selvsagt bare blitt verre i løpet av den. Er i uke 19 og har omtrent konstant UVI. Grunnet jobbsituasjon har jeg kun vært hos legen en gang og fått antibiotika. Dette var en 7 dagers kur på selexid (tok penomax) som jeg avsluttet for to uker siden. Nå er symptomene plagsomme igjen, men jeg er på ferie og får ikke legetime for å dyrke fram bakteriene.

Har noen erfaring med å ta penomax igjen to uker senere (har en del igjen av disse)? Vil dette føre til resistens, eller går det fint å ta samme type antibiotika igjen?
 
Gå til legevakta der? Evt føden i nærheten.
 
Jeg har funnet ut at jeg må ta selexid istedenfor penomax til tross for at det er et synonympreparat. Kun selexid som tar uvien :depressed:
 
Du må absolutt ikke ta antibiotika om ikke det er i avtale med lege. Det verste som kan skje er at du får antibiotikaresistente bakterier som er mye mye verre. Er en grunn til at du får en kur på x-antall tabletter av legen.

Om du har reiseforsikring kan du få kontakt med lege via hotellet ditt. Hen vil kunne dyrke urinprøven din og gi deg resept. Har opplevd dette selv på ferie og det ordnet seg fint. Jeg tok en ekstra legetime hos fastlegen når jeg var tilbake etterpå for å være sikker på at alt var i orden.
 
Back
Topp