"Tilbakestående" og "retard"

Jeg anser det som skjellsord. Men bruker dem ikke.

Nei, synes det er stygt å si.
Men "sosialt eller emosjonelt tilbakestående" er ord jeg kan bruke, da i konkrete sammenhenger og ikke som skjellsord.

Nei, det er sånne ord man virkelig ikke skal bruke.

Men "sosialt eller emosjonelt tilbakestående" er ord jeg kan bruke, da i konkrete sammenhenger og ikke som skjellsord.
I konkrete tilfeller kan jeg si at noen er fysisk og/eller psykisk utviklingshemmet, som når jeg omtaler en jeg gikk på skolen med som var multihandicapet. Døv, fysisk utviklingshemmet og mentalt også. En veldig hyggelig og sosial fyr på sitt vis, inkludert i klassen sosialt, men kom aldri lenger enn tredjeklasse pensum.

Så ja. I konkrete tilfeller kan jeg beskrive personers utfordringer. Men jeg ville aldri kalt den gutten en retard liksom.

I konkrete tilfeller kan jeg si at noen er fysisk og/eller psykisk utviklingshemmet, som når jeg omtaler en jeg gikk på skolen med som var multihandicapet. Døv, fysisk utviklingshemmet og mentalt også. En veldig hyggelig og sosial fyr på sitt vis, inkludert i klassen sosialt, men kom aldri lenger enn tredjeklasse pensum.

Så ja. I konkrete tilfeller kan jeg beskrive personers utfordringer. Men jeg ville aldri kalt den gutten en retard liksom.

Nei jeg pleier ikke å kalle folk noe, kan vel hende i blandt jeg sier dust

Nei, og heller ikke mongo.

Nei. Foretrekker å kritisere personers handlinger fremfor å kalle dem noe som helst. Skulle jeg kalt noen noe er dust og teit mye bedre alternativer som ikke støter andre enn de jeg omtaler.

Jeg brukte ordet tilbakestående for å snakke stygt om noen da jeg var yngre, husker jeg, men det er mange år siden nå :) synes ingenting om det! Retard har jeg aldri brukt..
Men jeg kan som andre her sier, bruke ord som dust eller idiot hvis jeg hisser meg opp :p

Kan bruke "tilbakestående" om noen, ikke TIL noen. Altså.... "han er litt sånn.. Utfordret, tilbakestående, psykisk utviklingshemmet..." for at noen skal forstå hva jeg mener. Anser ikke det som et direkte stygt ord, mer.. For å beskrive....

Men KALLER ikke folk for det...

I og med at jeg jobber med folk med utviklingshemming er det ord jeg prøver å unngå, selvfølgelig glipper det litt siden jeg brukte det mye i tenårene, men da mer til folk i en spøkefullt tone når de gjorde noe latterlig, aldri som skjellsord eller direkte fornærmelser.

Back
Topp