• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Tilbake til 'normal størrelse'?

Phibonacci

Glad i forumet
Fått mange gode svar på hvordan folks pupper har vært under tidligere graviditeter og etterpå, men det fikk meg jo til å tenke på, hva med kroppen ellers?

Hofter og alt blir jo ganske 'fucka' under en fødsel, men hvor lang tid tok det før du var tilbake i buksene du brukte før du ble gravid??
Gjorde du evt noe 'ekstra' for å komme raskere tilbake til de gamle klærne eller gikk det av seg selv med amming og trilleturer?

Jeg gikk "bare" opp 11 kilo sist og alt var vann i kroppen, baby, fostervann, morkakeosv. De kiloene pluss et par til var borte en uke etter fødsel.. gjorde ingenting spesielt. Men gikk desverre opp igjen en del i løpet av det neste året da.. Så denne gangen blir det andre boller!! Lærte at det ikke bare hjelper å amme, man MÅ faktisk spise sunt og trene litt og ;)

Det meste av kg rant av kort tid etter fødsel, var mye vann. De sistenkg måtte jeg slite litt for, men mange joggeturer i tillegg til trilleturer og amming gjorde susen :-) Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg fikk på meg de trangeste buksene mine. Alt går, bare man vil! :-)

jeg gikk opp 20 kg +, og gikk det meste ned igjen de første tre-fire månedene. Mye var jo vann i kroppen... Den raske nedgangen skyldtes nok amming og kolikkbarn som gjorde at jeg holdt meg unna veldig mange typer mat. Spiste veldig sunt:) Jeg gikk masse masse på trilleturer og gikk på babytrening en gang i uka der vi trente mye basic styrke osv. Begynte med det da datteren min var 6 uker. Slanka meg aldri, for det er viktig at man ikke gjør det når man ammer (se ammehjelpen.no).

Jeg gikk faktisk ned et par kilo i løpet av sist svangerskap, så da mini var ute endte jeg opp med å være 10-15 kg lettere enn da jeg ble gravid :) Jeg slet med mye halsbrann forrige gang, dermed holdt jeg meg unna både brus og sjokolade mens jeg var gravid.. 

Denne gangen har jeg også gått ned noen kilo til nå, men denne gangen pga kvalme og dårligere matlyst.. 

jeg gikk opp fra 52kg til 72kg (ikke vann i kroppen!), men ca.3-4mnd etter fødselen gikk jeg fra 72kg-46kg!! og da spiste jeg ca. en sjokolade bar (de store) om dagen og masse mat så syns det var drøyt vekttap i forhold til kaloriinntaket mitt, men ammingen fjernet altså alt fettet fra kroppen min og jeg sluttet ikke å gå ned før jeg sluttet å amme. 

Sprøtt hvor forskjellig det er! Blir spennende å se. Eneste jeg vet er at jeg skal tilbake der jeg var for ca et år siden, men noen bråhast har det ikke.. Jeg er ikke av de som gidder slanke meg, men man kommer langt med litt mosjon og litt fornuft med hva man spiser :)

Så heldige dere er da jenter, jeg har fremdeles ikke kommet inn i de trange/gamle buksene mine enda jeg (jenta mi blir straks et år) og nå er jeg jammen gravid igjen så her går det bare opp, opp, opp..... Det er nok veldig forskjell fra person til person, jeg har blitt helt annerledes i kroppen, må handle klær på andre type butikker enn før osv osv. Håper jeg ikke bruker sååå lang til på å gå ned igjen etter denne gangen. Hjelpes, jeg kommer til å bli så svær...

Jeg gikk ned ca 6-7 kg i begynnelsen av graviditeten, og la vel på meg rundt 10 kg igjen. Alt forsvant ganske kjapt etter fødsel. Skylder på ammingen, var iallefall ikke noe trening inne i bildet ;P Men veide 10 kg mindre ett par mnd etter fødsel enn jeg gjorde før jeg ble gravid!!  

Jeg sluttet og se på vekten ett par uker før fødsel, da hadde jeg gått opp 30 kg!!! Kroppen var full av vann, jeg så ikke ut!!! Beina mine og fingrene mine så ut som de skulle eksplodere hvert øyeblikk - helt sykt! Jeg håper jeg slipper det denne gangen...
Men, til det du spurte om, de 30 kg rant av iløpet av kanskje 3 mndr med amming. Jeg spiste godt og trente lite. Var ikke motivert rett og slett. Men da jeg sluttet og amme når han var 8 mndr gikk det galt!!! Jeg fortsatte og spise som jeg hadde gjort, og trente fortsatt bare én gang i uka... Syns jeg la på meg, men ville ikke helt innse det...til jeg en dag våget meg opp på vekta, da hadde jeg gått OPP 6 kg siden jeg sluttet og amme!!!! Fikk helt panikk og begynte å slanke meg og trene 3-4 ganger i uka. Satte meg mål og delmål og iløpet av det året som kom gikk jeg ned 15 kg (10 kg lettere enn jeg var før jeg ble gravid). *Stolt* DA var jeg klar for å bli gravid igjen :) Magen fikk jeg aldri til å bli det samme, selv om den var noenlunde flat så hang den litt..om du skjønner...så den rakk jeg ikke trene stram igjen, men det skal jeg greie neste gang! Da skal jeg heller ikke gå i "etter-amming-fella"!!! ;) Så alle som ammer, vær obs på at amminga hjelper mye på forbrenninga og at det KAN vises godt når du slutter og amme...;-P

var tilbake i de gamle buksene når jeg kom hjem fra sykehuset, etter et par uker til måtte jeg slutte å bruke de for de var blitt for store..

Under graviditeten gikk jeg opp ca 20-25 kg. 2 mnd etter fødsel veide jeg 9 kg mindre enn jeg gjorde når jeg ble gravid. 
Spiste lite etter fødsel, og var en del i aktivitet, men det var mye som ble borte på kort tid.

Jeg gikk opp i underkant av 15 kg. Da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg gått ned igjen åtte kilo og en uke etter fødselen hadde jeg gått ned drøye 10 kg. Da stoppet det litt opp, men så begynte kiloene å rase av. Jeg strevde med å få i meg nok mat og mange syntes det var skummelt når de traff meg. Kinnene ble innhule og klærne satt løst. Heldigvis stoppet det opp. Etter ammeslutt gikk jeg opp litt igjen og landet på ett par kilo under startvekten.

Jeg forsøkte å spise sunnt både under svangerskapet og etter fødselen. Kroppen trenger skikkelig næring når man ammer.

Mange opplever at kiloene sitter klistret i lang tid etter fødselen. Flere venninner av meg har ikke gått ned noe særlig etter det de gikk ned i forbindelse med fødselen. Først når de sluttet å amme begynte de å nærme seg normaltvekt.

Jo mer man går opp under svangerskapet jo mer vil kroppen bære preg av det i etterkant. Desverre kan man jo ikke stoppe kroppen i å lagre vann og sånt. Ei i barselgruppa gikk opp fem kilo siste uken før fødselen og alt var vann.

Jeg ville ikke satset på å ta med dongeribuskene du brukte før svangerskapet på sykehuset. Hoftene blir litt bredere hos de fleste og det tar tid før de blir normale igjen. I tillegg er man kanskje øm i magen og store bind kan bli ubehagelige å gå med. Jeg hadde med noen joggebukser og sparte dongeribuksene til noen uker etter fødselen.

Back
Topp