Tilbake fra kontroll

lillepolly

Glad i forumet
Januarlykke 2019
Alt bare bra med babyen. Ingen sammentrekninger i livmoren og ingen andre tegn på at han vil ut heller. Så nå skal jeg slutte å vente og bare late som ingenting... Hehe... Magen er så stor nå at jeg må strekke meg fram til tastaturet for å skrive på macen... Haha... ;) Skal på ny kontroll på torsdag. Jaja... ;)

Hvordan går det med dere som er igjen her med magene fortsatt full av baby? :)

Juhu! Bra alt var bra med baby'n da! Selvom det er litt kjipt å vite at det ikke er noen sammentrekkninger.. heldigvis ikke lenge til neste kontroll! 

Her er magen også fortsatt stappfull av baby.. Skal på kontroll i morgen. Blir spennende, jeg håper igrunn de kan sette meg igang litt fort.. Jeg ble satt igang sist også, så ser ikke poenget med å vente i fjorten dager! 

Magen full av baby her og. Merker st magen har vokst en god del de siste dagene, akkuratt som den "poppet" ut. Jeg skal på overtidskontroll på fredag hvis ikke noe skjer innen da.

Lykke til på kontroll begge to :)
Neste kontroll vil jeg gjerne ha svar på hva som skal skje videre da. Når jeg evt blir satt i gang, få sjekket modning osv.
Det mest irriterende på kontrollen var at når jeg såvidt nevnte at jeg var litt lei så skulle legen legge ut om hvor vanlig det var å føde etter termin. Hallo, det er jeg fullstendig klar over. Trenger ikke et langt foredrag om hva som er vanlig, jeg har lov å være lei uansett hvor langt jeg er på vei ;p

Du er 9 dager på overtid? Skjønner godt at du er lei da - det er absolutt lov!

Hvor skal du føde? Har inntrykk av at det er ulikt ved sykehus til sykehus hvor raske de er til å sette i gang. Jeg trodde egentlig at "maksgrensen" i disse dager var 10 dager over termin før de "tvangsigangsatte" deg, men tydeligvis ikke...?

De nye reglene går egentlig bare ut på at man MÅ på overtidskontroll på sykehuset mellom 7 og 10 dager eller no.. tvangsigangsetting skjer fortsatt bare når det er fare for barnet. Ellers må man  nok vente 12-14 dager som før.. akk og sukk! 

men det er jo i allefall bra at de tar kontroll med ultralyd på sykehuset så fort etter termin da.. Da slipper man i allefall å bekymre seg for baby :)

IrisM skrev:
Du er 9 dager på overtid? Skjønner godt at du er lei da - det er absolutt lov!

Hvor skal du føde? Har inntrykk av at det er ulikt ved sykehus til sykehus hvor raske de er til å sette i gang. Jeg trodde egentlig at "maksgrensen" i disse dager var 10 dager over termin før de "tvangsigangsatte" deg, men tydeligvis ikke...?

Jeg er 8 dager på overtid idag, dvs terminen er regnet som 40 + 3 da. Håper jeg blir satt i gang på lørdag værtfall... For kjæresten MÅ jobbe på tirsdag fordi da kommer det en fra en annen kant av landet som skal møte han og mye sånn greier... Så vil ikke ligge i fødsel da :( Greit at han drar fra sykehuset og så kommer tilbake igjen hvis fødselen er overstått, men noe annet går bare ikke... Jeg må ha han der under hele fødselen. Så blir den ikke satt i gang før mandag så er det litt dumt for vår del da :/ 

Sånn jeg har forstått det på jordmor så er de nye retningslinjene 11 dager på overtid, men kjenner jeg blir litt oppgitt når sykehusene ikke benytter seg av de samme retningslinjene... Får forklare situasjonen på torsdag tenker jeg ;) 

Farmor ringte idag da og hun fortalte hun gikk 10 mnd gravid med tanten min i sin tid... Huff, stakkars...

Det er flott at man følges godt opp når en går på overtid ja. Jeg skal selv på kontroll hos jordmor i morgen - 4 dager på overtid, og videre blir det ordinær overtidskontroll tirsdag neste uke. Håper selvsagt at jeg slipper sistnevnte, men vi får se... Formen min er i grunn veldig bra da, så skal ikke klage. Har benyttet ventetiden til å gå turer i skog og mark sammen med min kjære og orienteringskartet - tredje dagen på rad i dag, veldig deilig!

10 måneder gravid ja... Det var vel flere som gikk langt over tiden tidligere ja. Så lenge alt er bra med den lille så ser jeg i grunn ikke noe galt med det, men det må være slitsomt å gå en måned over tiden og bare vente!

Det går sikkert bra å gå lenger enn 11 dager over termin også, men helsedirektoratets nye retningslinjer anbefaler at man senest skal bli satt i gang på dag 294 i graviditeten fordi det er risikoer forbundet med å gå over 42 uker også. Så jeg skal kreve å bli satt i gang senest fredag. De sier også at den gravides ønsker skal taes hensyn til. Så jeg krysser fingrene at det skjer noe etter kontroll på torsdag ;)

Lykke til på kontroll IrisM :) Kanskje jm sjekker modningen din? :)
Virker som du er i god form før fødselen værtfall siden du er ute i skogen hver dag ;)

Ja, jordmor sjekket åpningen. 2 cm nederst i mormunnen, men kun plass til en fingerspiss øverst. Hun ville ikke strippe stort, ettersom jeg ikke var mer moden enn jeg var. Det var i alle fall ikke helt lukket, så kroppen jobber nå  med å forberede seg. Hun ga meg ellers akupunktur for å få litt fortgang.

Ikke mange av oss som venter lenger nå - gleder meg virkelig til å holde min lille prins i armene!

Jeg håååper det skjer noe i natt så jeg slipper kontroll og evt igangsetting i morgen. Har begynt å få vondt i ryggen igjen og nå, hadde en lang periode med ryggsmerter i sommer som ga seg etter 4-5 uker med fysioterapi. Nå er de på vei tilbake, sitter mellom skulderbladene... Nå må han ut snart, for magen er rett og slett vondt å gå å bære på :( 

Uff, så kjedelig på ryggsmerter lillepolly :( men nå er det snart over, og den tunge magen er snart borte! Så man skal settes igang på dag 11 over altså? Det var ikke no tema hos den jordmora jeg var hos, selvom jeg gråt krokodilletårer og i det hele tatt.. Teit ikke alle sykehus gjør likt altså.

Anyway: Masse Lykke til i morgen Det blir bursdag for lille knøttet ditt! 

FlaksiMummy skrev:
Uff, så kjedelig på ryggsmerter lillepolly :( men nå er det snart over, og den tunge magen er snart borte! Så man skal settes igang på dag 11 over altså? Det var ikke no tema hos den jordmora jeg var hos, selvom jeg gråt krokodilletårer og i det hele tatt.. Teit ikke alle sykehus gjør likt altså.

Anyway: Masse Lykke til i morgen Det blir bursdag for lille knøttet ditt! 

Ja om svangerskapet er regnet 40 + 3 så. Dvs når du er 42 uker på vei eller 294 dager. Kan lese om det i disse artikklene:

http://jordmorsiri.no/66/article/item/null

http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/Overtid-Alle-skal-sjekkes-pa-sykehus-senest-dag-sju/

Vet det er flere andre artikler om det også. Så du får slenge det i bordet til jordmor ;) Hehe... Er spent på morgendagen ja. Håper jeg får vilja mi ;)

Back
Topp