Til Rebecca85 (og andre som kanskje lurer på litt om tøybleier)

hissigproppen

Forumet er livet
Lager en tråd til alle dere som er interesserte eller bittelitt nysgjerrige på tøybleier [:)]

Det er aldri for sent å begynne med tøybleier (eller kanskje litt kjipt når ungen er 2-3 år da, men skal visst være flott for avvenning av bleier, he he).

Det finnes mange typer tøybleier, og mange merker. Ikke alt passer alle, og ofte må man prøve seg frem.

Brettebleier:
Brettebleier er gjerne det vi serp å som gulpekluter, som brettes på en spesiell måte, og uten på har man enten en lanolinisert ullbukse eller et PUL-trekk som ser ut som en vanlig tøybleie.
Brettebleier tørker veldig fort!
Her har jeg ingen erfaring, men etter hva jeg har lest er det vanligst å bruke dette til nyfødte.

Formsydde:
De er formet som en vanlig papirbleie og har veldig god absorberingsevne. De festes med enten borrelås eller knapper. De finnes i bomull, bambus eller hamp.
Disse trenger også sperrelag utenpå, enten ull eller PUL.
Vet at formsydd er populært som nattbleie med ull som sperrelag, for da får huden puste.
Formsydde tørker forholdsvis sakte.
Jeg har heller ingen erfaring med disse.

Lommebleier:
Disse har sperrelag utenpå og et lag med  microfleece inni (ofte), og det er en lomme som man putter innlegg inni. De har enten borrelås eller trykknapper som lukking. Man kan bruke alt mulig som innlegg omtrent, og tilpasse innleggene til om det er nattbleie eller dagbleie. Lommebleie er en flott barnehagebleie, da denne funker på akkurat samme måte som papirbleie etter at innlegget er lagt inn.
Lommebleier tørker veldig fort, siden man tørker dem uten innlegg i.
Dette er min favoritt foreløpig, siden man kan variere så mye med innleggene.

Alt-i-ett (AIO):

Dette er en bleie som skal brukes som den er. Likt som papirbleie, bare av tøy.
Den har innlegg, sperrelag og et mykt innerlag som leder fuktigheten vekk fra huden til barna. Disse kan også brukes i barnehagen.
Det kan være vanskelig å finne perfekt passform, men i utganspunktet skal disse holde i 3-4 timer, slik som papirbleier. Har man f.eks et barn som tisser veldig mye, er lommebleier å foretrekke, siden man der kan styre innlegget selv.
Det finnes også alt-i-ett hybrider, som vil si at det er en alt-i-ett bleie, men som også har lomme for å legge i innlegg om man skulle trenge det.
Alt-i-ett bleier tørker forholdsvis sakte siden innleggene er sydd fast i bleien. 

Som skrevet over kan man bruke omtrent alt man finner som innlegg, så lenge det suger til seg fuktighet.

Veldig vanlig er microfiber. Det har god oppsugingsevne, og tørker raskt. Man kan kjøpe innlegg spesialsydd for å passe bleier, eller man kan kjøpe kluter og brette de til å passe.

Bambus er også fint å bruke, da det har veldig god oppsugingsevne.

Har man mange gamle hådklær er det bare å klippe til og sy, slik at det passer inn i bleia. Gjerne brette så man syr sammen 4-5 lag. (eller man kan brette mini håndklær til å passe inn i bleia, som de fra IKEA til 5 kr).

Hamp er også et godt alternativ, men de første 4-5 gangene før bruk må disse vaskes sammen med vanlige klær og ikke bleiene, for de avgir en olje som kan tette bleier, men som ikke påvirker vanlig vask.

Har man gaskluter (eller gamle brettebleier) kan også disse stappes inn og brukes [:)]

Rispapir:
Rispapir brukes i bleien for å unngå de verste flekkene ved bæsj. Det finnes flere typer rispapir, silkepapir og fleecepapir, som man kan ha inni. Noen på rull, andre ferdig oppdelt.
Disse fanger opp bæsjen og kan hives i do eller søpla om det er bæsj. Hvis de bare er tisset på så vaskes det sammen med bleiene. De kan vaskes ca 5-6 ganger før de evt begynner å rakne litt.

Oppbevaring:

Brukte bleier kan fint oppbevars i plastposer, men det lukter etter hvert som man samler opp.

Derfor anbefaler jeg en wetbag eller pail liner.

Pail liner:
Den er til å ha oppi en søppelbøtte, med lokk, og fungerer som en slag bleiebøtte, bare uten det plaststyret. Når den er full tar man den ut og hiver i maskinen sammen med bleiene.

Wetbag:
Kommer i mange forskjellige størrelser, for hjemmebruk og turbruk. Noen har glidelås, mens andre har drawstring. De har sperrelag av PUL på innsiden, og mønster eller ensfarget på utsiden. Til bruk på tur anbefaler jeg glidelås, så ikke tråden eventuelt går opp underveis 

Vask av tøybleier:

Tøybleiene kan vaskes med vanlige 60 graders klær, men må først skylles. Det er også viktig å ikke fylle for fullt, siden bleier og innlegg suger til seg mye vann, og er det for fullt i maskinen blir det ikke ordentlig rent.
Det anbefales å vaske med flytende vaskemiddel og kun bruke 1/3 mengde av hva man pleier. Skyllemiddel må IKKE brukes, da det tetter bleiene.

Steg for steg gjøres det slik:
  • Dytt inn bleier, innlegg, wetbag og evt rumpekluter og sett på kald skylling.
  • Når skylling er ferdig legg inn de klærne du vil vaske med bleiene, og ha i såpe og sett på 60 graders vask. (er det veldig skittent kan man sette på forvask, og bare bruke bittelitt såpe i forvask-kammeret)-.
  • Når vasken er ferdig setter man på en ny kald skylling for å få ut såperester.
  • Så kan bleier og klær henges opp som vanlig. En del innlegg går i tørketrommel om man har det, men det står som oftest merket.

Hvor mange bleier trenger du:
Det kommer litt an på hvor ofte du vil vaske, men det anbefales å ha ca 20-24 bleier. Da kan man vaske hver 2-3 dag. Det er fare for å bli bitt av tøybleiebasillen, og noen endre opp med 50 bleier, he he.

Linker til norske tøybleiesider:

www.bleieboden.no
www.kenguruloftet.no
www.nostebarn.no
www.stellerommet.no
www.krusedull.net
www.hippehippo.no
www.sweetlittlemonkey.com
www.bleiebarna.no

Linker til utenlandske tøybleiesider:

www.weebunz.com
www.earthangelsdiaperco.com
www.lilbunz.com
www.cottontailbaby.com
www.nickisdiapers.com
www.babeco.co.uk

Viktig å huske på om man kjøper fra utlandet:

For å unngå toll og moms kan ikke varens verdi overstige 200 kr den dagen de kommer til *Norge ettter tollvesenets satser. Derfor er det lurt å ha litt margin og ikke bestille for over 180 kr f.eks. Dette vil si ca 2 bleier. (det finnes valutakalkulator på f.eks www.nor.no).
Noen steder oppgir de ikke fraktprisen før du har bestilt, og derfor kan det være lurt å sende en mail først og spørre hva det vil koste å få tilsendt ulike ting. Da må du ofte velge mellom å få det sendt som pakke eller brev. Pakkesending=dyrt, men trygt og raskt. Brevsending=rimelig, forholdsvis trygt og litt tregere (1-2 uker). Med brevsending har man ikke forsikret varene, og kommer de ikke frem så er det på eget ansvar, og man får ikke penger igjen, men det har jeg aldri opplevd.

Noe mer dere lurer på så bare spør, så svarer jeg så godt jeg kan! [:)]

Takk for super info [:D]

Bare klare overtale mannen til en til...[&o]

Snuppa er over 2 år så det er litt sent å begynne nå syns jeg [:D]

ORIGINAL: Rebecca85

Ja, det er alltid mulig med fresh start på neste [;)][:D]

De er så kule at det i seg selv er grunn nok til å få et nytt barn [;)]

ORIGINAL: hissigproppen MØMØ

ORIGINAL: Rebecca85

Ja, det er alltid mulig med fresh start på neste [;)][:D]

De er så kule at det i seg selv er grunn nok til å få et nytt barn [;)]

Bare få mannen til å skjønne det [8D]

Mange fine ja [:D]

ORIGINAL: Tøysetulla

Hvilke bleiemerke er du aller mest fornøyd med selv? Er jo haugevis av merker, går helt i surr!![8|][:D]
Og hvor bestiller du fra?
Vet at det er mye billig fra ebay, har du handla noe derifra?

Har veldig lyst å prøve, blir jo mest til lillebror da.. Men vil ha til storesøster også så kanskje vi kan slutte m bleier litt fortere enn hvis vi bare hadde brukt engangs![:)]

Hva trenger jeg for å prøve det ut i første omgang?

Jeg er mest fornøyd med Drybees lommebleie kjøpt på www.earthangelsdiaperco.com, og nye favoritten er itti bitti snap in one.
Har handlet mest på utenlandske sider, og en bleie på ebay.

For å prøve ut ville jeg hatt 5-6 bleier, rispapir og wetbag.
Avhengig av bleietypen, så trenger man litt innlegg også

bare så du vet det, jeg har ikke vaskehelg den helgen du er hos oss... så jeg får ikke vasket noen bleier for deg..... men har masse bra pampers, fine dyr er det på de også

Hvilke bleiemerke er du aller mest fornøyd med selv? Er jo haugevis av merker, går helt i surr!![8|][:D]

Har veldig lyst å prøve, blir jo mest til lillebror da.. Men vil ha til storesøster også så kanskje vi kan slutte m bleier litt fortere enn hvis vi bare hadde brukt engangs![:)]

Jeg er mest fornøyd med thirsties, skulle vært lommebleie så hadde den vært perfekt
Har og begynnt å like Muksut som er ny på markede og sykt kule
Og BumGenious som er one-size, kan brukes hele bleieperioden

Jeg har kjøpt BumGenius, for mange anbefalte disse. De har som fordel at det er onesize, så da kan samme bleie brukes i hele bleieperioden. Trenger derfor færre bleier[:)]

Jeg har kjøpt fra www.Bleieboden.no. Har inntrykk av at pris er stort sett det samme overalt.

Minner dessuten om at mange renovasjonsselskap gir ulike støtteordringer. Her i Bergen gir BIR 1000 kr i stipend til alle som bruker tøybleier. Det kommer godt med det [:D]. Sjekk ut ordningene i din kommune!

Hi hi snuppa, du skulle laget denne for et par dager siden så hadde du sluppet alt maset på MSN [8D]

Har to spørsmål da:

1: Hvorfor flytende vaskemiddel, og må man det?

2: Farger de PUL trekkene utenpå bleiene, eller kan jeg vaske de sammen lyse og mørke?

ORIGINAL: Black Beauty

Jeg er mest fornøyd med thirsties, skulle vært lommebleie så hadde den vært perfekt
Har og begynnt å like Muksut som er ny på markede og sykt kule
Og BumGenious som er one-size, kan brukes hele bleieperioden

En slik skal jeg ha en dag [8D]

Har to spørsmål da:

1: Hvorfor flytende vaskemiddel, og må man det?
Fordi kornene i vanlig vaskepulver kan sette seg i porene til bleiene (noen vasker med pulver, men det anbefales alltid flytende).

2: Farger de PUL trekkene utenpå bleiene, eller kan jeg vaske de sammen lyse og mørke?
Jeg har ikke opplevd at PUL-trekk farger, har vasket svart og mørkebrun bleie med det hvite... Men noen kan farge.
Det lureste er å sjekke ved å vaske med mørke klær først, og slenge inn et innlegg. For tar det farge så farger det antakelig. (Ikke legg ved andre klær som farger da ;))
Men tror forresten PUL ikke er et stoff som farger, men fleece kan.

Back
Topp