til mor....

krissto

Første møte med forumet
når hun kommer hjem.
En liten liste over ting som kan være greit å ha i hus til mor når man har kommet hjem fra sykehuset.
Sist gang hadde jeg kjøpt inn naproksen og grønnsåpe fra apotek. (dette fikk ihvertfall jeg god bruk for etter fødselen).
Noen som har andre ting det kan være greit å ha i hus?

Truseinnlegg eller bind.. Gjerne tena lady;) Ellers hadde jeg god bruk for linfrø.. Jeg var ganske hard i magen, og linfrø gjorde det lettere å gjøre bommelom:p

Kan dere si noe om hvorfor man eventuelt trenger disse tingene? :-) linfrøene skjønner jeg :-)

Grønnsåpe,viss du skal sy,kan stingene være irriterende vonde etterpå og da lindrer det å sitte i grønnsåpe.
Bind(jeg brukte nattbind i begynnelsen) for renselsen etterpå.
Amme innlegg viss du skal amme.

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

* Svisker,linfrø,biola - godt for fordøyelsen etterpå
* Gode, store bind (nattbind) - til blødning/renselsen etterpå
* Ammeinnlegg, både engangs og ull - hvis du skal amme
* Purelan salve eller lignende - til såre brystvorter

Selv satt jeg sist pris på masse olden med eplesmak osv som jeg kunne helle i meg da jeg var innmari tørst!
Grønnsåpe til å sitte i grønnsåpevann etter fødselen da det gjerne svir piiiiiip mye om du har sydd
Intimsåper, oljesåper osv var greit å ha lagret
Og god fuktighetskrem - for velvære :)

Jeg anbefaler faktisk Seba-bind (ja, de man ser for seg at gamlinger bruker) :P De har en utrolig oppsugingsevne og er myke og veldig behagelige :D

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Kjøper man grønnsåpe på apoteket? og hva kaller man det? Sier man liksom "hei jeg skal ha sånn grønnsåpe som jeg burde sitte i etter jeg har født?"? :P har det noe fancy navn så jeg kan gå å plukke selv, noen som vet hvordan den ser ut?

Bind... Nattbind. Kan noen fortelle meg hvor mye man faktisk blør? Er dette individuelt? Folk snakker jo om denne bleia som om man blør så mye at man like så godt kunne sitti på do i 6 uker.. hvor lenge varer disse blødningene?
:( Jeg kjenner jeg kan lite!

Fler som har sagt til meg at det kan være bra å gå til innkjøp av kjeks og småkaker eller bake noe som kan ligge i frysern.. så man har noe om folk kommer på besøk og man vil servere de noe. Men jeg tenkte at folk som forlanger noe i mitt hus når jeg har født unge kan glemme å komme :P De får ta med noe selv eller ikke kreve noe ^^

Grønnsåpe er greit ja. De første dagene etter fødsel måtte jeg spyle med dusjhodet mens jeg tisset, ellers var det uutholdelig :p

Litt boller og diverse i frys er greit til barselbesøk (om man er i form og orker å bake da).

Ellers skal jeg iallefall ha naproksen og paracet til etterrier + stikkpiller til de herlige hemoroidene jeg vet jeg kommer til å få! :P

Dere som har sitti i grønnsåpe etter fødselen, har dere badekar eller hvordan gjør man dette? :s sikkert dumt spørsmål men...

Behovet for grønnsåpebad er individuelt, lengde og mengde på renseselsprosessen er også veldig individuell. Jeg tok med et par bleier hjem fra sykehuset, brukte nattbind noen dager, og så normale bind i noen uker etter det.... Som svar til deg kariness

Jeg lurer også litt på det med grønnsåpe - funker den vi bruker til gølvvask (kanskje uten furunål?!) og åssen i huleste får man til å sitte i det?

Må gå til innkjøp av ei balje og grønnsåpe her da :) siden ho blir litt stor så blir det nok flere enn et sting ;)

Grønnsåpen husker jeg ikke hva heter. Men for meg var den ihvertfall gull verdt =)
Jeg har ikke badekar, men hadde bare en balje som jeg tok med i dusjen hver kveld i ca 2 uker, og der satt jeg en liten stund. Jeg synes ihvertfall at såret grodde fint og fort ved hjelp av dette =)
Kan jo være litt vondt å sitte etter en fødsel og da synes jeg liksom det hjalp litt med noen gode store bind.

Men renselsen innebærer ikke nødvendigvis masse blod. Sist var ihvertfall jordmor litt opptatt av om jeg blødde mye, og sa at det ikke var slik at man skulle blø så veldig mye..

God ide med litt digg mat i frysen =)

Dere som har sitti i grønnsåpe etter fødselen, har dere badekar eller hvordan gjør man dette? :s sikkert dumt spørsmål men...
Hadde en liten balje jeg satt i:-)

Grønnsåpe er greit ja. De første dagene etter fødsel måtte jeg spyle med dusjhodet mens jeg tisset, ellers var det uutholdelig :p

Litt boller og diverse i frys er greit til barselbesøk (om man er i form og orker å bake da).

Ellers skal jeg iallefall ha naproksen og paracet til etterrier + stikkpiller til de herlige hemoroidene jeg vet jeg kommer til å få! :P
Har allerede fått resept på noen sterkere tabletter for etter riene da det er eneste jeg gruer meg til,for de har bare blitt verre og verre for hver fødsel og no er det nr fem så tenker de kommer til å bli helt jæ.....!

Jeg satt ikke i grønnsåpevann, men hadde en varm klut med grønnsåpe jeg lå med mellom beina når jeg hadde muligheten for det.

Jeg ble klippet godt, og de første stingene gikk opp med engang, så var et åpent sår/rift som jeg da tisset rett i når jeg var på do. Lite behagelig :P

Har allerede fått resept på noen sterkere tabletter for etter riene da det er eneste jeg gruer meg til,for de har bare blitt verre og verre for hver fødsel og no er det nr fem så tenker de kommer til å bli helt jæ.....!

Oh ja. Bra! Jeg hadde ikke voldsomme etterrier med nr1, men de sier jo at det blir verre andre gang, så jeg skal iallefall ha liggende :)

Hva har du fått da?? Tenkte jeg skulle be om å få på neste kontroll. Var grusomt etter nr 3 så blir sikkert mye verre denne gangen og paraset funker jo lite...

Hva har du fått da?? Tenkte jeg skulle be om å få på neste kontroll. Var grusomt etter nr 3 så blir sikkert mye verre denne gangen og paraset funker jo lite...
Ja, hva? Paralgin og pinex forte osv er vel ikke så bra med tanke på amming? :)

Back
Topp