til førstegangsfødende....

Det værste for meg itte fødselen t snuppå var brystspreng, når melkå kom for fullt. Så eg komme t å ha me meg rispose t å varme i mikro, for varme lindrer på det, og Purelan salve til dei såre brystvortene.

Og d sko bare mangle at me har litt vondt ittepå. Og det e ikkje feil å få veta ka en går t. Alle e forskjellige og alle vil ha forskjellige opplevelser itte en fødsel.

Og en annen ting når en e komt him fra sykehus og det føles som en sitter bare og ammer første tiden eller skifter bleier; Ikkje gløm å spisa!!! Huske d va fort gjort å glømma/eller utsetta maten.

Syns dette var en super tråd for oss som skal gjennom dette for første gang... leser nysgjerrig på alle opplevelsene... 

Jeg skulle også ønske vi hadde hatt vett til å si at første dagen etter fødsel (føda på natta) får besøk bare vente, men vi var jo verdens stolteste så måtte jo vise frem vidunderet. Håper vi klarer å begrense det litt denne gangen, men fare for at vi tar imot besøk på skryterunde så fort som mulig denne gangen også...
Egentlig har man nok med seg selv og babyen de første dagene. Amming, sår og liten baby er ikke bare bare. 

Hehehe, her var det mange godsaker som kom fram, men det jeg og husker best sånn etter å he lest her nå er at jeg glemte å spise!!?? why liksom, og drikke!Så ordtaket gjelder mer enn før etter fødsel, " uten mat og drikke, duger helten ikke;)"

Surrine skrev:
Syns det er bra mange engasjerer seg!
For jeg skulle ønske noen kunne ha fortalt meg litt på forhand om hva en kan forvente, og om de ikke oppfylles på godt og vondt så vet man litt....
Å få et barn er det mest fantastiske man kan oppleve, etterspillene når baby er komt er ulike. Men håper at de som skal føde første gang ikke er total blank som jeg var.... For mulig jeg var heeelt i egen boble men jeg ble litt sjokka over alt det fysiske/psykiske som var etterpå, mulig jeg ikke har omgåttes så mange småbarnsforeldre før jeg selv fikk. Uansett så opplevde jeg det som litt tabu og det er trist.

Ingenting må jo være bedre enn de som føler seg i superform og opplever at barnet faller til ro i hjem og ved amming/mating. Men det er ikke rart om det ikke føles sånn heller. Ser det er kommet mange flere gode råd om hva som er lurt å tenke på.

Jeg opplevde også mye av det du gjennomgikk. Jeg var heller ikke helt forberedt på det, da mine venninner som hadde født, kun opplevde lykke. Jeg fikk ikke til amming, blødd fra brystene, vondter nedentil, sov dårlig pgs ny baby i hus. Jeg var vel ikke helt meg selv kan du si de første 3 ukene. Gruer meg litt til det neste gang, men håper at min besvissthet rundt dette skal gjøre det noe lettere:)

Flott av vi snakker om det:=)

Å gud som jeg flirer (og snufser litt) av denne tråden! Noen av innleggene kjenner jeg meg sååå igjen i og noen bare misunner jeg rett og slett=)
Skal ikke gå inn på hvordan min fødsel var eller de påfølgende månedene, MEN, en ting jeg husker spesiellt godt var hvor vanvittig tussete man blir i hodet , for ikke å snakke om URASJONELL:)

Her ble jeg satt ut, lettere paff og nærmest kald når jeg fikk høre at gutten min var hjertesyk. Ikke en reaksjon jeg ville hatt i dag tror jeg, men så en dag senere måtte han legges inn igjen på sykehus for å "sole" seg litt pga gulsott, og DA sto tårene som en fontene ut av huet på meg;) En særdeles urasjonell reaksjon hvis en setter disse to "vondtene" opp mot hverandre;)

Puh, så befriende og lese noe som ikke bare maler et rosenrødt bilde av hvordan det skal være. For all del, med alle mine fobier og skrekker, vil dette bli utfordring nok - men jeg vil helst vite hva jeg går til, så jeg ikke forgår av skrekk hvis jeg blør eller lignende.
For min del er dette i alle fall helt nytt, og med størsteparten av vennegjengen min som evig single, er det ikke akkurat så mange å spørre om.
Min mor husker jo ikke akkurat så godt disse tingene, samtidig som de resterende vennene mine nok sparer på detaljene som jeg så sårt vil vite.. (Selvfølgelig i bakhodet at alt er individuelt osv osv).

Så mange som bare strålte av evig super-lykke-sveve-på-en-rosa-sky som gravid, glemte å nevne at man kan risikere å bli utsatt for heftig forstoppelse (et eventyr, spør du meg..), halsbrann, forferdelig hud i ansikt, rygg og bryst, 15 uker med kvalme, og ischias/bekkenløsning.

Jeg har trålt informasjon for å finne ut hvorfor alt er som det er, med tanke på at baby-snakk ikke er en daglig del av mitt liv ihvertfall..
Jeg vil gjerne høre flere skrekk- og eventyr-historier! :)

Surrine skrev:
Hahahahahahaha, ler så jeg neste dauer :)

Det er supert at noen opplever at de har barn som sover natten lang og alt er flott og fint. Men for mange så oppleves det ikke sånn, og det er IKKE galt. For man er sliten etter en fødsel og kroppen trenger å komme seg.  Etter som jeg ser på dette forumet så er det en del som også sliter med bekkenplager, dette bedrer seg etterhvert men ikke men en gang en har plumpa ut babyen.
For de som er riktig så uheldige får depresjoner og det er også NORMALT.
Enten det er dama eller mannen faktisk..
Mange kan ha et glansbilde på det å skulle få en liten baby, det er viktigere å være realistisk i forhold til det som skal skje. Men det som er utrolig kjekt å vite er at å føde barn er noe damer alltid har gjort

Mine ble borte med en gang jeg hadde plumpet han ut, men ble jo erstattet med andre småplager da :) Hadde heller ikke hørt om "renselsen" før jeg kom på sykehuset og jeg ble litt sånn "HÆÆ? Blø i 6 UKER?" Men nå slapp jeg unna med 10 dager da :p

Sinnsykt bra innlegg!! Jeg er førstegangsfødene og viste ikke så veldig mye mer en at man blør en stund etter fødselen. Mer tips vær så snill

Sinnsykt bra innlegg!! Jeg er førstegangsfødene og viste ikke så veldig mye mer en at man blør en stund etter fødselen. Mer tips vær så snill

syns det var et bra inlegg jeg! :) nå er ikke jeg førstegangs men husker at jeg ble overasket sist over alt slags greier, både i svangerskap å rett etter på! fremdeles overgitt over alle plager å ting som kommer med svangerskap som man ikke hører om :P hehe

Jeg vil i allfall anbefale ALLE å handle grønnsåpe!

Det var min store trøst i sårhet,sting og hemoride som jeg ikke fatter at det går ann å lage!!!Hehe

Det blir en del ondter men herregud kor du kommer til å le av mye i ettertid. barselgruppe som er åpen om det meste kan fremme mange latterkuler om tanker,handlinger og etterspill av en fødsel.

Tror noe av det beste jeg fikk med meg i barselgruppen jeg var i var en som bæsja en liten klump under fødselen og mannen stod ved siden av. (denne damen var kanksje ikke den mest åpne av oss) vi lo så vi nesten tissa på oss, for det kom flere med andre gøye minner for livet :)

Grønnsåpe er bra, men ikkje overdriv med den heller!

Har ei venninne som sverga så masse til grønnsåpe etter fødselen at hu endte opp med å lukte råttent fra underlivet. Hu tok rett og slett knekken på alt av gode bakterier i underlivet og grønnsåpa blei på en måte mat til sopp og andre kjedelige ting..

Bare var litt obs på det. Litt er supert men ikkje for mye!

haha.. så moro å lese.. Kom på masse om min egen fødsel og tiden etterpå som jeg hadde "glemt".. Mye som er greit å være klar over på forhånd ihvertfall..

Hadde jo supergrei fødsel bortsett fra at han ikke ville ut så måtte ta han med sugekopp. De klipte meg så jeg revna jo ikke.. Genialt å bli klipt for da blir det så greit etterpå.. Syns jeg da..:) skal be de gjøre det nå også jeg..

Jeg blødde bare i 1-2 uker.. Blei gradvis ganske mye mindre og syns det gikk greit. selv om jeg såklart var fryktelig hoven. Spylte med dusjen etter dobesøk og klappa lett tørt..

Jeg håper bare de har de bleiene jeg fikk sist. Genialt.. Up&go for voksne. haha.. skikkelig stygge men så utrolig digg.. Så slipper man truser med store innlegg som sklir rundt! Tror sambo syns jeg var skikkelig sexy ;)

Og morkaka kom forresten av seg selv.. merka ingenting.. håper den gjør det denne gangen også :)

Husk å kjøpt purelan, ammeinnlegg og en bh i litt større størrelse enn du bruker før fødsel.

å som jeg gleder meg til ny baby

Back
Topp