Til ettertanke....

Waxi skrev:
Kleo79:

Finnes det ingen mellomting??
Barna blir sikkert gærne i hue av enten for mye eller for lite trøst og stimulering. Trodde alle viste dette.
Men om du ikke gjør bør du prøve den mellomtingen. Den gir stort sett best resultat. 
Den betyr; hverken for mye eller for lite - men akkurat helt passe

Godt du har svaret på hva som funker. Takk for fantastisk tips, men tror jeg avstår fra å ta til meg råd fra noen som vet svaret på alt. De vet i min erfaring svaret på så altfor lite.

det er jo ikke så rart at folk setter spørsmålstegn ved de som blir uføretrygda da... vet om flere som er uføretrygda.. feks en som jobba som snekker, ble uføretrygda, og fortsatte som "svart" snekker... Vet om flere uføretrygda som farter rundt og orger og styrer, pusser opp og herjer rundt, og selvfølgelig tenker man jo sitt... MEN man vet jo ikke grunnen til at de er uføretrygda... alle kan si det er pga ryggen, men det trenger nødvendigvis ikke være slik...   jeg tror vi alle skal feie for vår egen dør før vi dømmer andre, så kan man heller holde hva man tror om andre for seg selv.. alt er ikke svart hvitt :)

Marmelin skrev:
det er jo ikke så rart at folk setter spørsmålstegn ved de som blir uføretrygda da... vet om flere som er uføretrygda.. feks en som jobba som snekker, ble uføretrygda, og fortsatte som "svart" snekker... Vet om flere uføretrygda som farter rundt og orger og styrer, pusser opp og herjer rundt, og selvfølgelig tenker man jo sitt... MEN man vet jo ikke grunnen til at de er uføretrygda... alle kan si det er pga ryggen, men det trenger nødvendigvis ikke være slik...   jeg tror vi alle skal feie for vår egen dør før vi dømmer andre, så kan man heller holde hva man tror om andre for seg selv.. alt er ikke svart hvitt :)

Kjenner jeg er litt enig med Torstein.
Mange ungdommer mener at f.eks å sitte i kassen på Kiwi er "slum", så de gidder ikke ta slilke jobber.. Da er de heller arbeidsledige.

Og jeg synes det er et lite paradoks at så mange som er uføre fordi de ikke kan klare og jobbe på noe som helst måte likevel velger å få barn. Er det ikke like slitsomt å være hjemme med småbarn som f.eks jobbe noen timer om dagen i en tilrettelagt jobb?

Man kan orke å planlegge og få 2 tette barn samtidig som man kan skrive blogg om hvor flink man er å vaske, rydde og pusse opp et stort hus, man kan reise rundt på storbyferier og sydenturer, men man kan ikke jobbe en 20% stilling?!

Ja, arbeidsmoralen lenge leve...!

Cinnamon* skrev:
Mange ungdommer mener at f.eks å sitte i kassen på Kiwi er "slum", så de gidder ikke ta slilke jobber.. Da er de heller arbeidsledige.

Og jeg synes det er et lite paradoks at så mange som er uføre fordi de ikke kan klare og jobbe på noe som helst måte likevel velger å få barn. Er det ikke like slitsomt å være hjemme med småbarn som f.eks jobbe noen timer om dagen i en tilrettelagt jobb?

Man kan orke å planlegge og få 2 tette barn samtidig som man kan skrive blogg om hvor flink man er å vaske, rydde og pusse opp et stort hus, man kan reise rundt på storbyferier og sydenturer, men man kan ikke jobbe en 20% stilling?!

Så man kan ikke få barn eller reise på ferie dersom man er uføretrygdet? Hva skal man gjøre? Sitte hjemme i leiligheten sin (fordi man som uføretrygdet ikke på noe som helst slags vis skal klare å ivareta et hus), og såvidt orke å gå på butikken? Her snakker man stereotyping på høyt nivå.

mammatil2prinsesser skrev:
Jaja, fint og kaste med sten når man bor i glasshus. Dobbeltmoral! Han er multihandikappet, men det er faktisk likedan og være psykisk syk, selvom man fysisk bra, betyr det ikke man ikke er syk. Og slite psykisk er ett sant helvete!!!

Bra skrevet og veldig sant..Det er faktisk værre og være psykisk syk enn fysisk syk,ihvertfall mere slitsomt.Det er og veldig slitsomt fordi det ikke synes på utsiden sånn som det gjør når man er fysisk syk.

Synes det det blir en helt feil kommentar.. synd at han føler det sånn.. en håpløshet.. fordi han vil jobbe.. og ingen vil ansette han.. det er veldig synd.. men å si at alle ungdom uføretrygder seg for småting blir alikevel litt vel småprovoserende for meg..

Det er ikke lett å bli uføretrygdet.. og hva er det å give etter? Jeg taper sååå sinnsykt mye penger på å være uføretrygdet. Aller helst ville jeg ha hatt en 100% jobb!! Ingenting hadde vært bedre enn det.. både økonomisk.. og framtidsmessig.. kommer til å bli minstepensjonist.. og det er skummelt å tenke på.. men jeg har ingen valg!

Og det er ikke lett å bli uføretrygdet.. de som tror det.. får tro om igjen!

Dollface skrev:
og jeg blir litt provosert av de som sier "uføretrygder seg for småting..."

Seriøst? Vet de hvilken prosess det er?
Jeg tror faktisk at det å bli uføretrygdet er noe av det vanskeligste man kan gå gjennom.. jeg tror at å forfalske et vitnemål og utgi seg for å ha en doktorgrad i et eller annet er enklere...

Jeg tror og at det ikke er bare-bare å bli uføretrygdet. Men så har vi en i familien min, en eldre mann på rundt 60 som kom med uttalelsen "hadde jeg ikke blitt uføretrygdet nå så jeg kan gå hjemme, hadde jeg nok fortsatt å jobbe"

DA fikk jeg mine tvil til om det faktisk er så vanskelig. Han jobba i industrien i et krevende yrke og hadde haltende helse grunna overvekt blandt annet. Og er en smule lat....

husk at dette er det VG skriver han har sagt. Og det er jo ingen hemmelighet at media vrir litt på det man sier, og det er slettes ikke sikkert han har sagt eller ment det slikt. 

Han av alle burde holde seg for god til slike smålige uttalelser, vet du hva. Han vet vel ikke hvorfor ungdom _blir_ uføretrygdet? Man kan nemlig ikke bare gå og uføretrygde seg. Og det er så uendelig mange mennesker som ser friske ut på utsiden, men som ikke er det. Jeg er selv en av dem, men jeg har ikke fått uføretrygd, ikke har jeg prøvd heller.

Uføretrygd er liksom et ord alle forbinder med folk som ikke orker å jobbe.
Det er jo et tilbud til de som ikke KAN jobbe.
Skal man ikke heller angripe de som ikke orker å jobbe generelt enn "de som er uføretrygdet."

Tøsa! skrev:
Uføretrygd er liksom et ord alle forbinder med folk som ikke orker å jobbe.
Det er jo et tilbud til de som ikke KAN jobbe.
Skal man ikke heller angripe de som ikke orker å jobbe generelt enn "de som er uføretrygdet."

Åh, Tøsa <3

.....jeg mener man skal være alvorlig syk om man ikke kan ta en eneste jobb. Og jeg har mine tvil i at alle i Norge som går på uføretrygd ikke klarer å håndtere èn eneste jobb. Trangsynt som jeg er. Det er jo mange med forferdelig vondt i viljen og fordi de vet NAV eksisterer. Ikke kom her å si vi hadde hatt like mange uføretrygdet i dag om økonomien hadde vært annerledes.

ok jeg gidder ikke å quote mange innlegg her men:
Folk som er uføretrygda er det av mange forskjellige grunner...
Jeg f,eks er psykisk syk og KLARER IKKE å holde meg i arbeid over tid...
Jeg kunne fint ha pussa opp hjemme og klarer fint å ta meg av ett barn... jeg er "tryggest" hjemme og isolerer meg veldig... 
Det finnes noe hos meg som kalles en "sperre" , dvs at jeg ikke kommer meg forbi den "sperra" uansett hvor hardt jeg prøver.. F.eks når jeg var i arbeid så fikk jeg skrøyt oppi skyene når jeg jobba og sto på... jeg kunne jobbe alt fra 2 uker til 6mnd , men plutselig skrudde "sperra" seg på og jeg knakk sammen og klarte ikke å stå opp om morgenen engang... jeg lå og grein og grein hele dagene... Så ble jeg sykemeldt mnd etter mnd i 1 år. Slik holdt jeg på med alle jobbene mine... og jeg ble mer og mer nedbrutt pga jeg ikke fikk til det alle "normale" klarer...
Dette er faktisk ikke lett for oss som er psykisk syke... ihvertfall JEG føler meg mindreverdig forsi jeg ikke klarer å jobbe og tjene mine egne penger., og det gjør ikke saken bedre at mange der ute tror jeg bare er lat og ikke gidder... Hvem i huleste er det som vil være avhengig av nav da?  og hvem velger å være deprimert og isolert??
Synes det er dumt at så mange "ser ned" på oss... for slik skal det ikke være... kan faktisk være mye værre og være psykisk syk enn fysisk syk... er du fysisk syk så ser folk det og forstår deg.. er du psykisk syk ser mange bare dumt på deg...
Og husk også at om en pusser opp hjemme f.eks så bestemmer vi selv hvor mye vi vil gjøre på hvor lang tid og kan tilpasse oss selv.. det kan en ikke gjøre på en jobb... kan ikke plutselig si at nei nå klarer jeg ikke mer , nå drar jeg hjem... for slik funker det ikke

Cinnamon* skrev:

Du vet at de fleste blogger er en glorifisering av virkeligheten?

Jeg er for tiden sykemeldt, men jeg kan være helt fin de 15 minuttene du ser meg på butikken... 
Når jeg skal ut av bilen når jeg kommer hjem derimot sliter jeg litt - og må stort sett legge meg ned en halvtime på sofaen før jeg tømmer posene og begynner på middagen..
Ofte må jeg bare ringe mannen og si at han får lage middag, for jeg orker ikke stå oppreist foran komfyren i 20 minutter...
Men jeg kan fint lage et blogginnlegg om det fine kjøkkenet mitt... For det kan jeg faktisk bruke en hel dag på å rydde.. uten at det syns på utsiden..

knotte81 skrev:

mammatil2prinsesser skrev:
Jaja, fint og kaste med sten når man bor i glasshus. Dobbeltmoral! Han er multihandikappet, men det er faktisk likedan og være psykisk syk, selvom man fysisk bra, betyr det ikke man ikke er syk. Og slite psykisk er ett sant helvete!!!

Bra skrevet og veldig sant..Det er faktisk værre og være psykisk syk enn fysisk syk,ihvertfall mere slitsomt.Det er og veldig slitsomt fordi det ikke synes på utsiden sånn som det gjør når man er fysisk syk.

signerer.

Senator Malin skrev:
.....jeg mener man skal være alvorlig syk om man ikke kan ta en eneste jobb. Og jeg har mine tvil i at alle i Norge som går på uføretrygd ikke klarer å håndtere èn eneste jobb. Trangsynt som jeg er. Det er jo mange med forferdelig vondt i viljen og fordi de vet NAV eksisterer. Ikke kom her å si vi hadde hatt like mage uføretrygdet i dag om økonomien hadde vært annerledes.

Nei, vi hadde antakeligvis hatt mange flere som bodde på gata...

Min mor er uføretrygda, og ja - noen dager vil jeg gi ho et tupp bak og be ho skjerpe seg... Men det går bare ikke. Hun har så lyst til å bidra, gjøre nytte for seg, komme seg ut og gjøre NOE. Men hva da?
Det finnes ikke tilbud. Det finnes ikke tilrettelegging. Det finnes ingenting for en person som noen dager ikke greier å gå ut av senga. Som må ringe dattern sin og be henne hente barnebarnet fordi hun ikke greier å gjennomføre planene de hadde. 
Tror du hun VIL fortelle 5åringen at det ikke blir noen bytur..? Fordi mormor ikke klarer å gå ut på kjøkkenet og smøre seg mat? Fordi mormor ikke greier å gå ned trappa?
Nei. Det tror jeg virkelig ikke du tror. 

Dollface skrev:

Senator Malin skrev:
.....jeg mener man skal være alvorlig syk om man ikke kan ta en eneste jobb. Og jeg har mine tvil i at alle i Norge som går på uføretrygd ikke klarer å håndtere èn eneste jobb. Trangsynt som jeg er. Det er jo mange med forferdelig vondt i viljen og fordi de vet NAV eksisterer. Ikke kom her å si vi hadde hatt like mage uføretrygdet i dag om økonomien hadde vært annerledes.

Min mor er uføretrygda, og ja - noen dager vil jeg gi ho et tupp bak og be ho skjerpe seg... Men det går bare ikke. Hun har så lyst til å bidra, gjøre nytte for seg, komme seg ut og gjøre NOE. Men hva da?
Det finnes ikke tilbud. Det finnes ikke tilrettelegging. Det finnes ingenting for en person som noen dager ikke greier å gå ut av senga. Som må ringe dattern sin og be henne hente barnebarnet fordi hun ikke greier å gjennomføre planene de hadde. 
Tror du hun VIL fortelle 5åringen at det ikke blir noen bytur..? Fordi mormor ikke klarer å gå ut på kjøkkenet og smøre seg mat? Fordi mormor ikke greier å gå ned trappa?

Det blir vel vanskeligere desto eldre man blir mtp. jobbmuligheter...  Og som jeg skreiv, alvorlig syk! Og det er jo tydeligvis moren din. 

Senator Malin skrev:

Dollface skrev:

Senator Malin skrev:

Det blir vel vanskeligere desto eldre man blir mtp. jobbmuligheter...  Og som jeg skreiv, alvorlig syk! Og det er jo tydeligvis moren din. 

Det er ikke noe lettere å få tilrettelagt til de grader når man er yngre heller.. arbeidsgivere har plikt ja, men vilje? 
Hvorfor ansette noen som må ha tilrettelegging når de kan ansette noen andre?
Det koster haugevis av penger med tilrettelegging.. 
Hvis man aldri vet om man kommer seg ut av senga, eller holder en hel dag på jobb - hvem vil ansette deg? Man må kunne stole på arbeidskraften sin, man må kunne forvente en viss effektivitet... Ellers er det jo ikke noe poeng.. Det er sånn de fleste tenker. 

Back
Topp