Til ettertanke....

og jeg blir litt provosert av de som sier "uføretrygder seg for småting..."

Seriøst? Vet de hvilken prosess det er?
Jeg tror faktisk at det å bli uføretrygdet er noe av det vanskeligste man kan gå gjennom.. jeg tror at å forfalske et vitnemål og utgi seg for å ha en doktorgrad i et eller annet er enklere...

Jeg likte ikke den uttalelsen jeg da.. Hvordan vet han om det er småting?
Selv er jeg ung ufør og er pga slike tanker som det der at jeg gruer meg til å fortelle folk hva jeg driver med...
Folk kan tro det er småting.. men er faktisk vanskelig å bli ufør  , så skal ikke være mulig å bli ufør pga "småting"...
Jeg skulle også gjort alt for å klare å jobbe... Å være avhengig av nav er noe dritt

Han har helt rett. Jeg har tenkt det samme selv flere ganger. Hvor lite det skal til for enkelte å ringe inn å bruke egenmelding og få sykemelding.
Selv har jeg motsatt problem. Jeg må bli sendt hjem omtrent for at jeg skal være hjemme fra jobb... men det er ikke alltid positivt å sitte på jobb syk heller, men gjør det likevell....Uansett er jeg veldig takknemmelig for at jeg er frisk nok til å jobbe. Jeg tror også alle mennesker har godt av å være til nytte i mer eller mindre grad for andre.

Vet du, jeg føler jeg burde jublet og heiet... men provokasjon tar litt overhånd. FLOTT for han.

Det blir som det "Ingen grensen"-prgrammet der flere i etterkant meldte om at folk stilte krav til dem de ikke kunne overkomme fordi de på TV klarte å bestige fjell og terreng i neste sendetid på nrk.

Men vi som sliter psykisk har det gjerne litt dypere. Som oftest er det ikke bare viljen som skal til.

Alltid flott å lese om enkeltskjebner, men likevel.

Han snakker jo ikke om alle her da... Ikke de som er for syke til å jobbe...

Han snakker vel om de som kunne ha bidratt. 

Et kallenavn skrev:

Han snakker jo ikke om alle her da... Ikke de som er for syke til å jobbe...

Han snakker vel om de som kunne ha bidratt. 

Men hvordan vet han hvem som er for syk da? (fysisk og psykisk)

Han er jo trangsynt. Utifra hans ståsted, og det sammenligner han alt annet med. Og så sier han det "alle" tenker så vips, en helt. Det å bli uføretrygdet i dette landet er veldig mye vanskeligere enn det folk tror. Det er BARE å uføretrygde seg for småting. Nei. 

Spiller ingen rolle om han er multihandicappet, en trangsynt snever person er det samme uansett innpakking. 

Det er ikke alltid snakk om å jobbe 100% eller ikke jobbe heller. Dessverre får vi jo mer og mer et samfunn som ikke godtar at ikke alle klarer like mye og da blir sykemelinger og uføretrygd det eneste alternativet.
MEN det finnes mange som er uføretrygdet som kunne ha gjort mer, eller noe. Jeg kjenner flere eksempler. Men når man ikke vil og bruker det man har av energi på å bevise at det ikke går så får de rett. Det går ikke.

Samtidig kjenner jeg flere som er motsatt. Som uten tvil kunne ha vært uføretrygdet men som ikke ønsker det og gjør det de kan for å klare å komme på jobb. Jeg tror nok at de som gjør nettopp det får det bedre på lang sikt. Og det er den psykiske delen jeg snakker om. Men det må jo være en jobb som ikke er for mye eller for krevende.

Haha.. Ikke lurt å ta dette her. Halvparten av damene på bv er jo uføre!!:-P

Men hvordan kan vi vite hva han har sett?

Jeg synes virkelig synd på han altså. Han ønsker så sterkt å komme ut i arbeid.. Hvis han da har sett folk som ikke gidder kan jeg skjønne det vipper litt altså.

Waxi skrev:
Haha.. Ikke lurt å ta dette her. Halvparten av damene på bv er jo uføre!!:-P

Jeg er ikke det, men mannen min blir det. Får håpe helsa di holder da. Synes det er voldsomt arrogant å snakke sånn. Men men, de fleste innser jo at livet kanskje ikke er så enkelt med tiden

Jeg tenker også at folk er generelt mer sippete og tåler enda mindre den dag i dag. Folk er mye bedre til å kjenne etter.
Hvis du plutselig ble alene om barna dine, og du hadde ikke mulighet til å gi dem til noen andre (da måtte de klare seg selv), så haaadde du nok klart å komme deg opp og ut om morgenen alikevel... 
Nå for tiden er det blitt slik at det man ikke SKAL kunne føle seg triste, håpløse eller ha vondt i ryggen. Da er man plutselig blitt alvorlig psykisk syk eller har

.. eller har ikke mulighet til å kunne løfte en gråstein. 
Alt er blitt så beskyttet og folk kan bli så pakket inn. Det blir som bortskjemte unger. Jo mer trøst, busselull og dikkidikk de får, dess mer sutrete blir de.
Jeg VET at fler folk hadde vært ute i arbeid som alle andre dersom samfunnet ikke hadde blitt slik som nå. Det vet jeg da jeg har erfaring med andre. 

Ja neste uke skal de intervjue et fattig barn fra Afrika som er provosert over at unger i Norge ikke orker å spise opp matpakka si.
Det er en gang sånn at noen ville gitt alt for å få noe andre ikke en gang vil ha, og det går ikke an å sammenligne våre skjebner på den måten.

Jaja, fint og kaste med sten når man bor i glasshus. Dobbeltmoral! Han er multihandikappet, men det er faktisk likedan og være psykisk syk, selvom man fysisk bra, betyr det ikke man ikke er syk. Og slite psykisk er ett sant helvete!!!

Waxi skrev:
Alt er blitt så beskyttet og folk kan bli så pakket inn. Det blir som bortskjemte unger. Jo mer trøst, busselull og dikkidikk de får, dess mer sutrete blir de.
Jeg VET at fler folk hadde vært ute i arbeid som alle andre dersom samfunnet ikke hadde blitt slik som nå. Det vet jeg da jeg har erfaring med andre. 

Samtidig har det blitt mer akseptert å være psykisk syk.
Man får hjelp, det er ikke tabu.
Jeg synes det er positivt også.

Waxi skrev:

Mhm. Og barn som ikke får trøst, bysselull og dikkedikk får jo aldri mentale plager av det... Hele innlegget ditt er totalt tåpelig. Du vet fordi du har erfaring med andre? Andre hva da?

Kleo79:

Finnes det ingen mellomting??
Barna blir sikkert gærne i hue av enten for mye eller for lite trøst og stimulering. Trodde alle viste dette.
Men om du ikke gjør bør du prøve den mellomtingen. Den gir stort sett best resultat. 
Den betyr; hverken for mye eller for lite - men akkurat helt passe

Pffft.....
Jeg er ikke ufør, men går på AAP uten tiltak. Har ventet lenge på å få komme i tiltak, men Nav gjør ikke jobben sin. Uinteresserte, og vil absolutt ikke hjelpe meg. Ikke får jeg bruke tiden min på å ta litt mer utdanning, og dermed bli mer kvalifisert samtidig som det er arbeidstrening.  Det er mange som vil jobbe men som ikke får, fordi ingen gidder å legge ting til rette. (Jeg står på venteliste nå da, får komme i tiltak etter endt permisjon. Har ventet 1 1/2 år på tiltak)

Back
Topp