Til dere som kan strikke

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Har kjøpt oppskriften til en lettstrikka romper.

Her skal det strikkes dobbel perlestrikk, men som det står i oppskriften forstår jeg som enkel perlestrikk.

Er ikke dobbel to rette og to vrange på hver pinne?

2c1378b7d8568dd535c4e7e3e26f6ebb

Jeg er akkurat ferdig med denne drakten. Dobbel perlestrikk betyr at du strikker to pinner der rett går over rett, og vrang går over vrang. Deretter strikker du den neste pinnen slik at rett går over vrang og vrang over rett. Pinnen etter strikkes slik at rett går over rett og vrang over vrang igjen. Så starter du på nytt med r over vr og vr over rett. Du kan si at annenhver pinne skal strikkes rett over vrang og vrang over rett, slik at det blir et perlemønster ut av det. Var det forståelig?

Takk for svar! Ja det ga mening :) Må prøve det. Er så fersk som man kan bli så ønsker meg lykke til ;)

Jeg ser at du må ha tunga beint i munnen om du skal forstå hva jeg mener i forklaringen min :p men ta pinne for pinne og les deg nøye gjennom oppskrifta. Etter noen omganger sitter det støpt :) jeg synes denne var veldig kjekk å strikke. Masse lykke til, du klarer det helt fint :)

Hadde ikke riktig garn i hus men starta allikevel med noe anna garn for å øve meg litt. Det gir mening med de 4 pinnene for å lage perlestrikken, men må øve meg litt med å se vrang/rett og hva som blir riktig ;) pleier folk å lage notater på hvor mange pinner som er strikket eller er det lett for et trent øye og de dette tro :p

Etterhvert lærer man å se hva som et rett og hva som er vrang. Men du kan selvsagt føre notat, eller du kan telle hvor mange pinner du har for å se om du er på en r over r eller r over vr pinne. Ellers kan man også kjøpe en omgangsteller, min er et hjul du snur på for hver omgang. Da vet du at alle partall er r over r og alle oddetall er r over vr.
Lykke til! Øvelse gjør mester :)

Det som er med denne oppskriften er at det er mye å huske på, på en gang. Du skal øke, felle til knapphull samtidig som du må følge med hvilken pinne du er på (det går jo av seg selv etter hvert), men om du er nybegynner tror jeg nesten jeg ville ha ført notat for å gjøre det litt enklere å vite hvor du er i oppskriften :)

Det som er med denne oppskriften er at det er mye å huske på, på en gang. Du skal øke, felle til knapphull samtidig som du må følge med hvilken pinne du er på (det går jo av seg selv etter hvert), men om du er nybegynner tror jeg nesten jeg ville ha ført notat for å gjøre det litt enklere å vite hvor du er i oppskriften :)
Takker for tips.

Det har faktisk gått veldig fint til nå, men ja, jeg nå ha notater, men ser iallefall nå forskjell på en rett strikket maske og en vrang så det går fremover.

Jeg synes at mitt doble perlestrikk ser litt løs ut så håper dette retter seg når jeg får tak i riktig garn.

Du strikket frem og tilbake på rundpinner gjorde du ikke?

Last edited:
Takker for tips.

Det har faktisk gått veldig fint til nå, men ja, jeg nå ha notater, men ser iallefall nå forskjell på en rett strikket maske og en vrang så det går fremover.

Jeg synes at mitt doble perlestrikk ser litt løs ut så håper dette retter seg når jeg får tak i riktig garn.

Du strikket frem og tilbake på rundpinner gjorde du ikke?
Ja, det stemmer, frem og tilbake på rundpinne.

Back
Topp