Til dere som jobber i helsevesenet

Lykkelig18

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg lurer på hva dere tenker om når man bør si ifra til kollegaer og leder om graviditet?
Jeg jobber på bolig hvor vi har brukere med utagering. Hvor lenge bør jeg la det gå før jeg ber om tilrettelegging? Vil ikke utsette meg og lille erten for fare. Men utrolig kjedelig om jeg mister og alle vet om det.

Hei!
Jeg lurer på hva dere tenker om når man bør si ifra til kollegaer og leder om graviditet?
Jeg jobber på bolig hvor vi har brukere med utagering. Hvor lenge bør jeg la det gå før jeg ber om tilrettelegging? Vil ikke utsette meg og lille erten for fare. Men utrolig kjedelig om jeg mister og alle vet om det.
Jeg har samme dilemma. Er derfor 100% sykemeldt. Vurderer å fortelle det til sjefen etter tidlig ultralyd, men synes uansett det er utrolig kjipt at jeg "må" si det til alle. Folk skjønner jo hvorfor jeg bytter avdeling med en gang. Har begynt å tenke om jeg kanskje skal drøye det til uke 12.
En ting er iallefall sikkert - jeg tar ingen sjanser på å bli utsatt for vold med en liten i magen.

Jeg har allerede sagt fra til sjefen og noen kollegaer sånn at jeg skal slippe å trille tunge senger allerede nå, pga heftig bekkenløsning sist!
Og er allerede litt kvalm, så fint hvis jeg slipper de værste tømmingene på jobb også [emoji23]

Sist sa jeg det mye senere, men var da også sykemeldt pga rygg i starten og deretter kvalme fram til uke 14 ca..

Har vært leder tidligere der det var en del utagering. Der sa ansatte det tidlig og jeg passet på hvem de gikk på. Noen sa det til de andre tidlig og andre ikke. Kommer an på utagering og om det er fare med slag mot magen.

Er idag leder i en annen bolig mindre utagering og sånn. Hadde ikke tenkt å si noe før om lenge, da jeg ikke trenger noe særlig oppfølging. Men viser blodprøvene det kan gå veien, vil jeg be om tul og får jeg det må jeg nok si det for å få fri til tul uten å ta avspasering. Det kan fort ta litt tid med kjøring og venting på timen osv. Tenker jeg vil kun si det til lederen min og avvente med resten

Sa det til sjefen ganske fort, ca. 5 veker. Slik at eg kan få tilrettelegging. Er blitt ganske sjaber i formen, så greit at ho veit grunnen til at eg ikkje er 100 %. Er sjukepleiar.

Har vært leder tidligere der det var en del utagering. Der sa ansatte det tidlig og jeg passet på hvem de gikk på. Noen sa det til de andre tidlig og andre ikke. Kommer an på utagering og om det er fare med slag mot magen.

Er idag leder i en annen bolig mindre utagering og sånn. Hadde ikke tenkt å si noe før om lenge, da jeg ikke trenger noe særlig oppfølging. Men viser blodprøvene det kan gå veien, vil jeg be om tul og får jeg det må jeg nok si det for å få fri til tul uten å ta avspasering. Det kan fort ta litt tid med kjøring og venting på timen osv. Tenker jeg vil kun si det til lederen min og avvente med resten
Hvordan tilrettelegget du for dem ?
Har en på jobben som måtte gå i sykemelding nesten hele svangerskapet, fordi leder mente at hun ikke kunne tilrettelegge.
Selvom vi har et par brukere uten utagering.

Jeg har allerede sagt fra til sjefen og noen kollegaer sånn at jeg skal slippe å trille tunge senger allerede nå, pga heftig bekkenløsning sist!
Og er allerede litt kvalm, så fint hvis jeg slipper de værste tømmingene på jobb også [emoji23]

Sist sa jeg det mye senere, men var da også sykemeldt pga rygg i starten og deretter kvalme fram til uke 14 ca..
Okei :) jeg er borte i dag. Kvalmen har nå kommet hos meg og jeg er sykt trøtt! Blir ikke opplagt uansett hvor mye jeg slapper av, så hvis det ikke bedrer seg må jeg vel krype til korset å få meg sykemelding .

Jeg har samme dilemma. Er derfor 100% sykemeldt. Vurderer å fortelle det til sjefen etter tidlig ultralyd, men synes uansett det er utrolig kjipt at jeg "må" si det til alle. Folk skjønner jo hvorfor jeg bytter avdeling med en gang. Har begynt å tenke om jeg kanskje skal drøye det til uke 12.
En ting er iallefall sikkert - jeg tar ingen sjanser på å bli utsatt for vold med en liten i magen.
Så fint å høre at det er flere som har det som meg. [emoji12] var redd jeg ikke skulle få no særlig svar her inne [emoji28] men jeg skal på tidlig UL 20 desember og på kontroll hos fastlege 4 januar. Kanskje jeg forteller det til leder da .

Eg sa frå med ein gong, har ikkje tenkt å ta noken sjansar denne gangen, og kjem difor ikkje til å utsette meg og spiren for verken tunge tak, kjemikalier eller stress (jobbar på kirurgisk sengepost). Leiaren min har også visst det tidleg då eg har mista, og det har vore fantastisk for ho har støtta meg i sjukefråværet eg har hatt og informert kollegaene mine. No har eg ein fantastisk leiar og det betyr nok mykje i beslutninga. Gjer det du føler er rett for deg og ikkje tenk på kva andre meiner.

Jeg måtte si ifra i går, for vi har noen som røyker ekstremt mye osv! Så ønsker ikke gå dit og de står alltid på listene til sykepleieren

Hvordan tilrettelegget du for dem ?
Har en på jobben som måtte gå i sykemelding nesten hele svangerskapet, fordi leder mente at hun ikke kunne tilrettelegge.
Selvom vi har et par brukere uten utagering.

Flyttet dem i dialog med ansatte bort ifra de som var fare... Evt flyttet de fysisk på annen avd. Ingen som måtte sm seg pga mangel på tilrettelegging

Ved mitt første graviditet i 2015 jobbet jeg også m utagerende pasienter på akutt.psyk. Gikk heldigvis i ferie kort etter jeg fant ut av d så når jeg kom tilbake var jeg i uke 12.
Tror en må føle på det selv hvor grensen for en selv går. Jeg fikk SA nå i august. Var da i ukr 15, da hadde jeg jo fortalt til alle. Bad sjefen si at jeg ikke ønsket snakke om det noe alle kollegaer respekterte

Men det er lurt å ikke sykemelde seg fra et jobb m utagering (hvis en ikke har plager seff) men hellre søke om svangersskaps penger når man har et jobb som er farlig ved svangerskap; https://www.nav.no/no/Person/Familie/Venter du barn/svangerskapspenger.

Dette fordi vem vet om du må ha sykemeld når etter fødsel. Mye kan skje...
Min fastlege fyllte ihverfall ut søknaden o var tydelig med at også turnus jobbigen ikke var bra. Min arbetsgiver gav meg da oppgaver som ikke var knyttet til pas. arbeid. Jobbet bare 50% da han tenkte jeg o alle andre villet blitt slitt av meg som vakt ans. spl 100% .ø

Last edited:
Back
Topp