Til dere som har/har hatt flaskebarn - erfaringer med antall måltider og str. på måltidene?

Flaskemamma

Andre møte med forumet
Min datter på 2,5 uker får mme (NAN HA 1) og har gjort det siden fødselen. Hun tok flaske med en gang og ser ut til å trives med det.

En utfordring vi har og som jeg gjerne skulle hørt med andres erfaringer er str. på måltider og antall måltider. Den første uken trappet vi rolig opp måltidene fra 5-10 ml til 50-60 ml for å venne magen til maten og for at det skulle passe til magesekkens str. Deretter har vi økt til 80-90, og det er der vi ligger nå etter 2,5 uke. Av og til får hun 100 ml også. Hun virker ikke selvregulerende, så vi styrer mengden på måltidene etter 15 % sv kroppsvekten. Hun spiser 6 måltider per dag. Det jeg synes er vanskelig å vite er om dette er en passe str. på måltidene. Det virker som hun "jobber" veldig med maten etter måltidene, og hun finner ikke helt roen før hun har rapet eller gulpet. De siste dagene har hun hylt etter måltidet og gjort sulttegn, men jeg tror ikke det nødvendigvis er sult når hun nettopp har spist 100 ml og ellers har spist nok resten av døgnet/dagen. Jeg synes det er vanskelig å tolke hva det er, da hun kun sover, våkner hylende av sult, spiser og gråter igjen etter måltidene før hun sovner igjen. Hun sover ca 20 timer i døgnet og våkner hver 3,5 a 4 time for mat.

Dere som har eller har hatt flaskebarn, hvor mange måltider og hvor mye mme ga dere per måltid etter 2-3 uker?
 
Nå husker jeg ikke helt fra forrige gang. Men helsesøster sa vi skulle gi til hun var fornøyd. Og ikke henge oss så opp i antall ml. Da fikk vi i hvertfall et mer fornøyd barn. Denne gangen ammer jrg, men snuppa får flaske en gang i blandt. Hun er tre uker og får ca 80-130ml.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Frøkna mi har bare fått mme siden fødsel. Og vi bare ga henne det hun ville ha og det ble bare mer og mer for hver uke. Hvis baby skriker etter mat, så må man jo nesten bare gi :) Nå er hun 4 mnd og spiser 200 ml til nesten hvert måltid. Jeg måtte bytte fra nan til hipp, da. Sleit med magevondt og det gikk over når vi bytta! :)
 
Tusen takk for tilbakemeldinger :) Jeg vet det er veldig individuelt hva hvert barn spiser, men det er veldig nyttig å høre andre erfaringer fra foreldre med mme barn. Jeg opplever at det er lite kunnskap og hjelp å få på helsestasjon o.l., så man må prøve seg litt frem.

Vi prøver NAN HA 1 litt til, men jeg skal absolutt vurdere å teste Hipp e.l. hvis magevondten og ubehaget fortsetter.;)
 
Det står vel på pakken hvor mye de skal ha og hvor mange måltider om dagen? :) Jeg husker bare at vi fulgte den, ga kanskje en ekstra flaske om småen var veldig sulten, for de vokser jo så forskjellig, det kunne hende at han ikke ville ha den siste flasken heller. Må nesten bare prøve deg frem :) Vi brukte forresten bare HIPP, dem gikk tom for det en gang og vi måtte bruke NAN, den likte han ikke.
 
Back
Topp